Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
#1200714
Hej
Det är aldrig bekymmersfritt med gammbilar utan det dyker upp småproblem hela tiden. Nu har temperaturmätaren lagt av. Vad kan jag göra för att lokalisera var problemet ligger? Ger en paj givare felkoder, och om den är paj, är den svår att byta.? Är mätaren dyr och svår att byta?
All hjälp mottages med tacksamhet
kjell
Användarvisningsbild
av lennarte
#1200925
På B234F sitter givarna för temp.mätarna annorlunda än på B230 motorerna. Här sitter givaren för motorstyrningen längst fram (små flata stift) vid 1-ans cylinder och givaren för instrumentet strax bakom vid 2-ans. Eftersom där är 2 stift (runda) så man ska nog mäta mellan stiften.
av nivenko
#1200933
kollade haynes hur man kan mäta om mätaren och kontakten mellan givare och mätare är OK. Det skulle antagligen vara bäst om det är mätaren som pajat för jag antar att den går att plocka från en skrot. Men om det är givaren finns det väl ingen beg att uppbringa då B234 är en bristvara.
av winston
#1201371
Vanligt problem på 740 är dålig lödning som "släppt". Gäller alla instrument. Plocka bort instrumenthuset och ta bort tempmätaren och löd om alla lödpunkter, svårt att se vilken lödpunkt som är dålig
Jag har 5 st mätarhus som jag skänker bort mot av hämtning. Finns i Nykvarn utanför Södertälje. Se tråd den 19 september = Mätarhus till 740
Användarvisningsbild
av lennarte
#1201388
nivenko skrev:Ändrade mej :D antar att jag föredrar en paj givare för det är väl denna https://www.skruvat.se/Kylvatsketempera ... 85579.aspx
Japp, och tittar du lite längre ner så finns temp.mätaren till motorstyrningen där. Då ser du skillnaden på dom. Just givare och sådant är samma på 8V ock 16V motorerna när det gäller LH2.4 och "F" motorer. Största skillnaden är att (tidiga, 159 hk)16V motorn (M46 växellåda) har en större (3") LMM (010) än senare modeller av 16V motorer och (alla ?) 8V motorer (016)
av nivenko
#1201579
Tempmätaren lever sitt eget liv, har upptäckt att den fungerar vid kall motor och lägger av efter dryga milen, hänt två gånger nu på samma rutt och nästan samma ställe. Detta tycker jag som amatör tyder på att det är givaren som är problemet. Har ändå tänkt byta kamrem innan jul så jag gör det snarast och då får meken byta givaren också. Han har anslutit sej till BDS så arbetet kostar efter listorna numera men om det inte är listat så har han fortfarande svårt för att ta betalt :-).Senast gick ett mindre jobb på listpriset och kostade relativt mycket eller relativt normalt för en verkstad medans ett betydligt större olistat jobb var oförskämt billigt. Jag hade utan att knorra betalat det dubbla och tyckt att det var inte farligt.Priset är inte det viktigaste utan att han gör ett ordentligt jobb utan att fuska och betalar in skatten.

Skulle det också vara fel på mätaren köper jag en billig på biltema och sätter på instrumentbrädan.

En fråga om kamremsbytet vilken bult är det som ska bytas samtidigt, har glömt vilken? Är denna märkesrem bäst hos skruvat, den är bara någon tia dyrare https://www.skruvat.se/Kamrem-P361224.aspx

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]