Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1201434
Nexus skrev:Det går byta bak utan dra ur drivaxlarna. Kapa ett snitt i plåten och trä över axeln. Så gjorde jag och det fungerar utmärkt flera år senare.

Haha
Hörde det, men nää, köper man nya sköldar så vill man ha dit dom perfekt.
För att kunna sätta dit dom med bultarna så var man tvungen dra ut bakaxlarna.
Det var inga problem göra det, väldigt enkelt. Nu sitter det som det ska.

Hur gjorde du med skarven? svettsade / spacklade?
Det fungerar inte optimalt om man fuskar tyvärr tror jag.
Jag la extra lager lack på mina sköldar, klarlack även, skiten rinner av direkt vet man nu.

Första sidan var jobbig, aldrig mekat innan bilar, men när man väl fick till det så gick andra sidan fort göra. Jag är snabblärd
100% Känns bra nu :-)-)

När man ändå tar lös dom där bultarna, så är det INGET JOBB ALLS NÄSTAN att lätt knacka ut axlarna för att rengöra lite och fetta in lagren och pluppa tillbaka dom. Det var inget jämfört med få lös bultarna som var fastrostade.
Det finns ingen anledning till kapa, mer jobb kapa nya sköldar än lätt knacka ur axlarna, få dom insmorda på nytt för inget.
Och du får heltskyddande sköldar sedan som inte kan rosta i skarv eller släppa igenom skit och fukt.
Ser fusket med kapa som svårare än att göra det på riktigt. Så enkelt ta ur axlarna ju :)
Kul få lagren fettade med nytt fett samtidigt , inget jobb alls nästan ju , sen kanske det håller par tusen mil extra sen ?
Slippa byta lagren på ett tag är ju skönt med.

Rengjorde alla bultar och kopparfettade dem. När allt ska tas lös nästa gång så blir det ett nöje. FYFAN för vad det var, suttit där 20år.
100% nu :-)-)
Är så nöjd

Om jag ska fuska så gör jag det skönhetsmässigt, rostfläck mitt på en dörr kan jag laga lite dåligt, det är skönhet bara.
Bromsar och däck måste vara 100%. Det här är en gammal bil , jag är nästan ensam i trafiken köra 940. Alla andra jag ser kör nya V70 typ.
Om dom bromsar framför mig så är det rätt kört om jag fuskat med däck eller bromsar.
Så länge jag gjort mitt bästa och allt rätt med bromsar, fjädring, däck så kan ingen klaga på mig eller så.
Med en skarv kanske jag får in extra mkt skit i bromsarna som kan göra min inbromsning 5m sämre?
Sitta sen på sjukhus med skador, och veta att man kört in i annan bilist som fått kanske Whiplash p,g,a det skulle inte jag vilja leva med.
Om det händer nu så vet man att allt är gjort för att hindra det.

Fuska aldrig med bromsar, däck, dämpare, bussningar.
Dom avgör liv och hälsa!!!

Jag VET till 100% att om alla tog 100% ansvar för dessa enkla saker så skulle vi haft halva priset på försäkringar och annat gällande bilägande YES

Skärpning, lets do it seriöst
#1201484
Fuskar inte med bromsarna på någon av mina bilar. Alla har tipp topp skivor ,belägg, ok mm.
Kapa ett snitt i skölden gör absolut inte någon negativ påverkan ur bromsynpunkt.
740 in rullar mest som vinterbil så den lägger jag inte timmar extra på när man kan lösa saker snabbare med fullgott resultat :-)-) .
#1201497
Nexus, jag tvekar inte ett dugg på att du är seriös gällande bilar och säkerhet.
Vänligen läs mitt inlägg innan en gång till, vet jag är dålig på stava och meningar, har dyslexi light.
Försök läsa det och jag lovar det är svårare kapa sköldarna än ta ut axlarna, trust me please :)

Nästa gång , lita på mig, ta ut axlarna, det är inget jobb alls.
Man tror det kan ta timmar, det tar 2-4minuter endast.
Torka av gammalt fett, lägg lite nytt i samma veva, 2minuter extra bara.
Och du slipper kapa sköldar. Du har av misstag gjort ett värre jobb om jag ska vara helt ärlig och rak :)
Du fuskade för inget. Aja bajja HAHA :)
#1201858
Nexus skrev:Jag har bytt hela bakaxeln då jag råkade rasa den förra men varför jag inte orkade dra ut drivaxlarna minns jag ej :lol:

hAHAHa, försök orka nästa gång då, själv tycker jag vinkelslip är läskiga maskiner hahaha.


Joo , idag ska lagren ur i framhjulslagren 36ans hylsa, visst går gängorna med solen in, och motsols när man tar ut dem som helt normala muttrar gör`?
Eller går dom tvärtom ?
Man vill ju inte braka åt fel håll med 120cm skaft allt man kan :)
#1201888
Det är "vanlig" höger gänga, så det är rätt. Förr var det ju 2 koniska lager som man fick justera med muttern och låsa med en saxpinne, men så är det inte längre. Dessa kunde man byta lager i, men det går inte längre utan hela navet är "en enhet". Så det ska dras fast ordentligt (vet ej momentet). Bör vara uppåt 300 Nm
#1202013
lennarte skrev:Det är "vanlig" höger gänga, så det är rätt. Förr var det ju 2 koniska lager som man fick justera med muttern och låsa med en saxpinne, men så är det inte längre. Dessa kunde man byta lager i, men det går inte längre utan hela navet är "en enhet". Så det ska dras fast ordentligt (vet ej momentet). Bör vara uppåt 300 Nm
Hej stort tack för hjälpen.

Drog åt dom riktigt hårt, nu ska jag köra 10mil, sen extra drar jag en sista gång för kolla att det är 100%

Skönt ha helt nya Bromssköldar nu runtom, skivor, klotsar, renoverade Bromsok, slangar, välsmort och bra gjort blev det.
Riktigt nöjd nu.

Besiktning nästa :)

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]