Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1200086
Fick mina sportbromsar, skoj.
Eller nej, allt satt fast utav helvete, fick kapa par bromsrör dra nya skarvar.
Riktigt skitjobb vart det. Ena oken sprack även. Aldrig varit med om liknande, det har inte bekanta heller som bytt på 20tal volvos skivor och grejjer som hjälpte mig flera timmar. riktigt onormalt vad det satt :( .

Nästa grej.
Det var typ hälften kvar av sköldarna runtom.
Åkte köpte fyra nya sköldar.
Målade dom lite extra för att de ska hålla sen.

Nu så skulle jag börja montera bak.
Tagit bort fyra bultar i mitten, och två bakom som handbromsgrejjen satt i.
Inte får jag bort skölden för det, och kan inte montera nya heller bak nu som det var tänkt ikväll.
Hur fasiken är det tänkt att man ska göra?

Googlade lite och läste om att man måste ta bort drivaxlar bak? Snälla säg inte att det är så dumt.
Hur fasiken gör jag det?

Sen är det även fram samma skitgöra, byta sköldarna även där, hur gör man det fram med?

Nu är dessa bilar gamla, det borde finnas guide på senare 90tals 940 hur man byter skiten?
Försökte söka videos på Tuben men hitta inget där heller.
:(

Snälla , vet ni länkar till bra guider med bra bilder, eller hellre videos, länka?
Eller skriv hur man gör vänligen.

Blir jätte tacksam för all hjälp man kan få nu, bilen bör rulla till helgen. Ju snabbare hjälp desto bättre nu.

Jevlar vilket skitgöra, vad allt suttit, usch. 20år gammalt ni vet. :-(O)
#1200106
Fram är sköldarna inte lika nödvändiga som bak. Det går att klippa bort de gamla och fästa abs-kabeln med ett kabelband mot fjäderbenet. Annars får du lossa centrummuttern och dra av navet. Byt mutter och momentdra med rätt åtdragningsmoment!
#1200164
OK
jag kommer byta nu runtom så är det gjort sen.

Tänkte på det där med bakaxeln, sitter den inte med en mutter eller något i mitten vid hjullager eller så?
Finns en täckbricka, bör man ta loss täckbrickan i navet/hjullagern kanske? sen låssa en mutter?
Det går väl inte bara slå ut? skulle väl lossna när man kör eller?
hmmmm

Var köper man nya hjullagermuttrar fram? hitta inget via google.
Är det volvo original man måste köpa eller ?
Hjullagren är bra på bilen, säkert bytta några tusen mil sedan.
Behöver få loss dom för att få dit sköldarna, fram är det 36mm ?
Sitter väl något bak med? för att få loss drivaxlarna?
Hur tar man bort täckkåpan bak? den är med två splines
Bakom den är det en mutter kanske där bak med som måste bort innan man börja klubba lös?
#1200208
Vad gäller framhjulen: Man behöver inte byta navmuttrarna fram, det finns inga föreskrifter om det. De kan vara av två olika storlekar, så du får helt enkelt kolla vad som sitter på din bil, speciellt om de blivit bytta någon gång. Däremot kan man behöva byta "fettkapseln", alltså locket som täcker muttern. Det beror lite på hur illa åtgångna de blir när man bänder loss dem. Finns på Volvo. (Egentligen är det inte en "fettkapsel", men jag tror Volvo kallar den så.)

Var försiktig när du lossat muttern och sedan ska ta bort navet – det kan dela sig. Metoden är att bryta försiktigt bakifrån (dvs mellan resterna av skölden och navet) så att hela navet trycks utåt, snarare än att du drar i själva navet.
#1200223
Tusen tack för all hjälp alla, skönt slippa köpa nya muttrar fram till lagren. Tänkt själv varför man ska behöva det, är ju lite dumt om man inte byter till helt nya lager, vilket jag inte har behov av.

Nu har jag haft lös axeln bak tack vare er hjälp. Testade även återmontera den, det var en bagatell tycker jag, skönt något är bra
:-)-)

Nu till lite fler frågor angående sköldbytet bak just nu:
Lennarte bilden du visar, jag har en till del, en platta med två krokar, denna gick sönder vid demonteringen av skölden.
Behövs denna del köpas ny? eller kan man skita i den?

Fråga 1-Enligt din bild är det 5delar, jag har då 6delar, hmmm
Hoppas du vet vilken del jag menar, min är 97a års.

Fråga 2.Den delen sitter mellan del 4 och 5 enligt din bild.

Fråga 3-Skölden ska sitta mellan del 3 och 4? Det går ju inte trä den över del 4 tror jag.

Mycket tacksam för all hjälp jag fått, guldvärt. Bilden var jätte bra.
Fråga 4-Nu hoppas jag på svar gällande den mystiska del 6.

Fråga 5-Sitter den kanske på senare års 940 endast? Måste man ha den?

Man vill ju inte att det ska bli fel nu.
Men jag hoppas slippa del 6, men vill inte chansa, behövs den så köper jag nya
#1200232
Förmodar att det är hållarna för bromsbackarna du menar. Dom är till för att hålla bromsbackarna på plats,
handbroms.png
handbroms.png (81.98 KiB) Visad 2012 gånger
Dom brukar rosta sönder. Bilden visar 4 st fjädrar som ska hålla ihop backarna, sätter man dom på insidan backarna (svårare att montera) kan man slippa hållarna (kostar inte många kronor). Senare modeller (kanske bara 960) har bara en fjäder (kraftig) som då också måste sitta på baksidan (den måste nog alltid göra det).
Angående bakaxeln i tidigare bild, den visar en 720 -92, men det ska vara samma.
Vad gäller handbromsen så måste excentern tas isär, rengöras, smörja och monteras på rätt håll (finns en pil) och gärna byta ut staget mellan backarna mot justeringar. så får du en kanonbra handbroms. Denna är till 140 men passar till 2/7/900 (som inte har några) också.
Handbroms justering.jpg
Handbroms justering.jpg (26.64 KiB) Visad 634 gånger
Senare modeller (850 och uppåt) har också justering
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]