Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Diego024
#1198633
Hej nu väder jag mig till er!

Min bil startar inte det är en 745:a b230f 1991.

När jag vrider på nyckeln så snurrar motorn det kan eventuellt starta men hostar direkt och efter någon sekund så dör den igen. Problemet börja en dag när bilen blev mer och mer svårstartad för varje dag sen en dag så vägra den starta. Då prövade jag rull starta bilen vilket ledde till att den hoppa igång. Men nu så går det inte äns att rull starta bilen. Den gick på 3 cylindrar senaste gången den starta. (Åkte parkera den utan för garaget). Har bytt bränslefilter, ventilkåpspackning och tändstift.


Har kolla gnistan på alla tändstift vilket funka på alla och har gjort rent tändstiften sent kört på start motorn liten stund. Tog bort tändstiften alla var genom blöta. Vart ska jag börja leta? Känner mig vilsen. Tips? Vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1198843
sicnarf skrev:Kamrem ok?
Håller med om kamrem, ofta går remmen av just när man startar efter att motorn gått perfekt innan. Man kan höra att motorn går runt mycket lättare/fortare när man "kör" på starten om remmen är av. Eller öppna oljepåfyllningen och kolla om kamaxeln går runt medan man "kör" på starten. Man kan även kolla att spridarna fungerar med "Diagnosfunktion 3" genom diagnostik boxen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1198865
Motorn kan få väldigt för mycket bensin om BTR-en går sönder, då "läcker" det in i insuget genom den klena vakuumslangen. Lossa den från insuget och sug i den, smakar det bensin är BTR-en kass.
av S80_140HK
#1199363
Som lennarte säger, kolla upp BTRen.

När den pajade i min 945a så gick det med mycket möda att dra igång bilen fast den gick hemskt dåligt. Den fick så mycket bensin att det droppade från turbon....

När jag drog loss slangen till BTRen var där en rejäl stråle med bensin....
av Diego024
#1205321
IMG_3178.JPG
IMG_3178.JPG (399.53 KiB) Visad 453 gånger
Hej nu har jag bytt fördelarlock och rotor. Tog bort tändlägesgivaren gjorde rent den och montera.

Startar inte på startgas, när jag bytte fördelaren och rotorn så lät det som den ville hoppa igång men sen dog den igen. Imorgon ska jag lyfta på spridarna och kolla om det kommer sås och kolla så vevaxeln och kamen står rätt och BTRen

Även så fanns det olja här se bild.
av Diego024
#1205495
Uppdatering
Nu har jag bytt hallgivaren. Kollat så kommer sås ur spridarna. Kam och vevaxel står i rätt läge. Idag när jag bytte hallgivaren så blev det lite bättre den börja hostar flertalgånger lät som att den skulle hoppa igång hela tiden nästan. Har prövat bogera igång den men det gick ej. Vad ska man göra nu tycker ni?

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]