Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
#1198379
Tänkte spola lådan på 960:n idag ,fick dock inte loss något av rören till kylaren och har gjort 3 st byten av oljan i tråget. Rinner endast ut drygt 2 liter varje gång, första 2 litrarna såg inge vidare ut, snarare svart än ens tendens till röd, nästa inte bättre, tredje tendens till rött i oljan och i morgon efter införskaffande av mera olja blir det väl några byten till.
Frågan är hur många gånger man ska hålla på?

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1198385
White skrev:När jag sköljer genom röret till kylaren brukar jag köra genom 12 liter.
Jo, det var väl tanken den här gången också, men gick ej att rubba muttrarna som spänner fast rören i kylaren. Gjorde en spolning på C70:n förra året och det gick då 15 liter. Antar att det blir mera nu när man i princip bara blandar ut gammal olja med ny tills det börjar se ok ut igen.

Mike
Användarvisningsbild
av frasse4
#1198407
Jag bytte så på min 940. När jag lyfte bilen i fram och lät pluggen vara ur i några timmar fick jag ur 3 liter. Dvs 7,5-3 = 4,5 l gammal olja i lådan eller 4,5/7,5=0,6. Sedan körde jag några mil och gjorde om samma sak. Återstående gammal olja blir 0,6^2 dvs 36%.

Efter 5 byten har man således bytt 92 % av oljan.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1198540
3 byten till idag, nu börjar oljan iallafall att skifta i rött, blir ett eller ett par till i morgon. Tycker dock att lådan ligger kvar på onödigt låg växel, med en raksexa med mycket vrid borde väl lådan växla upp tidigt. Står visserligen i dokumentationen att lockup ej går i förrns oljetempen når en viss nivå, vid 90 kmh jämn fart ligger varvet på 2300, högt tycker jag, men det verkar som det är normalt?

Mike
Användarvisningsbild
av frasse4
#1198613
Ja tyvärr varvade även min 960 ganska mycket på motorvägen. Annars bra låda med körprogram och lockup på 2:an, 3:an och 4:an
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1198750
Vid alla tidigare byten har jag varmkört, tappat ur och väntat tills det bara kommer droppar ur tråget, ut kom då ca 2 liter. igår kväll efter 3:e bytet för dagen lät jag bilen stå på lyften med pluggen ur över natten, ikväll vid mätning hade det kommit 3,5 liter i baljan :shock: , alltså ca halva totala mängden i lådan.
Även den oljan var smutsig, håhåjaja. Fyllde upp med 3,5 liter, varmkörde ett par mil och upp på lyften och tappade ur ännu en gång.
Gissar att i morgon kväll har jag ca 3,5 liter i baljan igen, fyllning ännu en gång och får se om jag gör ytterligar en sådan. Mycket olja går det åt!
Ska kolla hur den oljan i baljan ser ut i morrn innan jag tar beslut om ännu ett byte, första intrycket var att den fortfarande är smutsig.
Känns nästan som att jag håller på att rengöra lådan samtidigt!

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1198973
Detta verkar ändlöst, fyllde i 3,5 liter idag igen, samma volym som runnit ur sedan i går kväll, ut och körde ett par mil och upp på lyften och pluggen ur, ut rinner återigen olja som är mera brun än röd, blir väl ett till byte i morrn igen...

Mike
Användarvisningsbild
av frasse4
#1199065
Det lossar säkert massa avlagringar i lådan när du kör med nya oljan. Även om man spolat en låda så tappar ju nya oljan färgen ganska snabbt. Den kanske ser röd ut när man torkar av på stickan men tappar man ut en liter är det inte genomskinlig hallonsaft...

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...