Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Moheisssenjr7
#1198052
Hej! Tänkte starta fulltryckaren i min Gl för första gången men inget hände, han snurrar runt, han för båda tändning och gnista men tänder inte. Dock har inte monterat avgassystemet och lambdan än. All el sitter fast förutom att jag jag såg att en grön kontakt hade ingen plats att gå in i, den sitter i samma härva som de andra kontakterna som sitter på blocket. Vet någon vad jag ska dubbelkolla? Han får som sagt tändning och bränsle,


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Moheisssenjr7
#1198104
Moheisssenjr7 skrev:Hej! Tänkte starta fulltryckaren i min Gl för första gången men inget hände, han snurrar runt, han för båda tändning och gnista men tänder inte. Dock har inte monterat avgassystemet och lambdan än. All el sitter fast förutom att jag jag såg att en grön kontakt hade ingen plats att gå in i, den sitter i samma härva som de andra kontakterna som sitter på blocket. Vet någon vad jag ska dubbelkolla? Han får som sagt tändning och bränsle,


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Edit: jag har hittat platsen till den gröna kontakten, din skulle sitta i tomgångsmotorn. Har tom testat att byta tändningsmodul från ftt bilen till Gl men utan något resultat. Men en jag kom att tänka på är om jag behöver även byta spridarelät från turbobilen till Gl:en?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1198458
Har du flyttat med motstånden till spridarna?? Annars är boxen för insprutningen kass nu
av Moheisssenjr7
#1198475
lennarte skrev:Har du flyttat med motstånden till spridarna?? Annars är boxen för insprutningen kass nu
Istället för att flytta över motstånden så chippde jag boxen och skaffade högohmade spridare


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1198485
Då ska ju det funka. "Klickar" det i spridarna eller blir stiften blöta?? Annars kan man ju misstänka spridarrelät. Det reläet är samma på alla 740 (940??).
av Moheisssenjr7
#1198660
lennarte skrev:Då ska ju det funka. "Klickar" det i spridarna eller blir stiften blöta?? Annars kan man ju misstänka spridarrelät. Det reläet är samma på alla 740 (940??).
Efter att jag har frågat runt lite så fick jag tips om att byta tändningslåset samt föra över startspärren från 945:an 97:a till min 95:a Gl... kan det vara orsaken?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
#1198685
Har inte jobbat med detta, men startspärren stoppar väl bränsle och/eller tändningen, och du skrev i början att du hade gnista och att den fick fram bränsle. Den är väl också inbyggd i bränsleboxen och den har du väl flyttat med. Detta vet jag egentligen inget om, så det "överlåter" jag åt andra.
På vissa bilar sitter det en "ring" i tändlåset som tillsammans med Immobiliser ska passa ihop med boxen för att funka. Annars kanske det finns en bränslebox utan startspärr som du kanske kan använda. Alla modeller hade ju inte startspärr
av Moheisssenjr7
#1198976
Jag kollade gnistan och bränslet idag, den får bränsle men inget gnista eller rättare sagt svag gulaktig gnista. Jag bytte även tändningslåset från den andra bilen, utan framgång men jag kom på till slut att under själva motorbytet bytte jag fördelarlock till ft motorn från fd motorn. Är det skillnad på dessa? Samt när jag kollade fördelarlockett satt den inte helt in i toppen...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.