Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1197925
Hej!

har en fin gammal volvo 740. körde den förra vintern men rosten kom som ett brev på posten. vintern innan hade jag den i ett bil tält vilket fungerade rätt bra.
i år har jag dessvärre inte tillgång till det längre så det blir en grusparkering på tomten. köpte ett bilöverdrag men läste sen att det samlas fukt under så det ska man inte ha?

tanken ska fyllas, torrboll i bilen, byta olja och så har jag tänkt ha en pressenning under bilen, kan man göra nått för att skydda broms skivorna. i tältet var dom skyddade mot vänder och vind och det gjorde susen, knappt någon rost alls. kanske lägga träskivor snett över däcken som lite skydd? undvika att gå ut och starta bilen ibland är bra eftersom då blir det mindre kondens när den kallnar, har jag rätt i det eller är det bra att starta den nån gång i månaden och låta den puttra på tomgång? för att unvika platta däck kan man väll pumpa dom lite hårdare? fick lite platta däck förra året, var lite obehagligt tills dom blev runda igen.

vad mer kan jag göra för att bilen ska få det så trevligt som möjligt under vinterns dvala?

har köpt en liten peugoet 107(trillingbil) som vinter bil. håller på att fixa till den inför vintern, nån som vet något forum för den?

MVH: Adam
#1197944
Tänker du starta en gång i månaden så måste du köra en längre sträcka så att motorn blir helt genomvarm och lite till så att kondens i oljan och annorstädes kokar bort. Du måste även underhållsladda batteriet. Det är i och för sig lätt gjort med en smartladdare.
#1197951
Rådlös skrev:Tänker du starta en gång i månaden så måste du köra en längre sträcka så att motorn blir helt genomvarm och lite till så att kondens i oljan och annorstädes kokar bort. Du måste även underhållsladda batteriet. Det är i och för sig lätt gjort med en smartladdare.
Kommer nog inte starta då jag inte tänkt varm köra den, bara väl saltade vägar där jag bor tyvärr vilket jag vill undvika. då kanske det är bäst att låta bli. tänkte mest om oljan fick gå runt ett tag.

EDIT: batteriet kommer jag ta in och ladda, ett 9 år gammal biltema batteri som nog behöver lite kärlek.
#1197972
OK!

Tänk på att rumsvärme får ett batteri att självurladda snabbare. Det absolut bästa är att behålla batteriet utomhus men fulladdat! Nu är ditt batteri 9 år, så det kanske inte klarar detta? Men rent generellt: Ett fulladdat och friskt batteri tål kyla mycket väl. Och värme snabbar upp självurladdningen. I battericentraler (telestationer etc. etc.) vill man inte ha mer än 15 - 18°C
#1198003
Då får det stå i en mörk vrå i källaren. Brukar vara runt 10 grader där på vintern. Kanske "knäpper" upp det och fuktar dukarna med batterivatten, är sånt där tråkigt batteri som är "underhållsfritt" dvs att du ska köpa nytt när det torkar ut.

Nått mer jag ska tänka på? Sla man borsta av vilen eller bara låta den vara? Kanske kan minska fukten i bilen om man lägger en bit tunn planka över insuget på huven eller det kanske är overkill?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1198029
Bilpressening på o frigolit under bilen + köra i någon dec tvåtaktsolja i tanken har funkat på mina hojar i alla år !
Tvåtaktsoljan kör jag samtidigt när jag tankar o kör en bit så jag inte haft några problem med förgasarna ,
Frigoliten har jag under pga då stiger inte fukten upp underifrån
#1198064
intruder1400 skrev:Bilpressening på o frigolit under bilen + köra i någon dec tvåtaktsolja i tanken har funkat på mina hojar i alla år !
Tvåtaktsoljan kör jag samtidigt när jag tankar o kör en bit så jag inte haft några problem med förgasarna ,
Frigoliten har jag under pga då stiger inte fukten upp underifrån
det är en 89a med insprutning jag har, kanske bra med 2 takts olja endå? räcker det inte med en pressening, är det såna där stora frigolit plattor jag kan köpa på tex bauhaus? måste dom vara tjocka?
#1198611
volvo740sugmotor skrev:det är en 89a med insprutning jag har, kanske bra med 2 takts olja endå? räcker det inte med en pressening, är det såna där stora frigolit plattor jag kan köpa på tex bauhaus? måste dom vara tjocka?
Väldigt bra årgång :lol: :lol: Särskilt dom tidiga modellerna (-88B) som är ordentligt galvade från fabrik. Jag tror att presenning under räcker gott, kanske vika upp den så det inte blåser in snö och regn under bilen. Då kanske du skyddar skivorna lite också. Sedan tror jag inte att presenning över bilen gör mer skada än att ha bilen bar. Bara den är fast så den inte "rör sig" över lacken
Jag varmkör med en extra dunk (4L) 5% bensin (motorsågen) varje höst när jag "avrustar" båten, och kör tills bensinen tar slut. Det är en 4-takt utombordsmotor (Suzuki DF90 från 2001) med insprutning av ungefär samma typ som vad bilarna hade då och det funkar kanon. Har aldrig haft några problem med motorstörningar under åren. Startar den på våren med samma dunk, och då häller jag i 10L E85 i tanken för att "bryta ner" eventuellt kondens vatten i tanken innan jag kopplar in motorn på båtens tank (110L fast tank). Detta är ju inte lika lätt att göra på en bil, man får då koppla in dunken direkt på huvudpumpens sugsida, så med lite jobb så bör det funka. Annars skadar nog inte en tank med 2-takt olja katalysatorn, den får nog olja att bränna ändå från en gammal motor
Min dotter har en Peugeot 107 -07 som hon är väldigt nöjd med. Enda problemet hon haft är kopplingen. Tryckplattan "separerade" så det gick inte att växla. Detta var ett vanligt fel på tidiga modeller och omfattades av en förlängd garanti "på den tiden". Dotterns bil har gått väldigt lite så Peugeot tyckte den var för gammal nu för att omfattas av garantin så jag bytte koppling för henne förra månaden (7000 mil)
#1198634
Ja lite tvåtaktsolja och en skvätt K-sprit för att förhindra eventuellt vatten att samlas i botten på tanken som i sin tur förstör pumparna (tanken och under bilen). Tar du in batteriet så ställ det inte direkt på betonggolvet utan lägg en bräda under.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]