Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1198701
intruder1400 skrev:Nja jag skulle inte köra med presenning pga fukten !
Jag tänkte nog närmast på en sådan som är anpassat för att användas på bilen.
Själv bygger jag ett hus till båten varje vinter. Köpte färdiga vinklar direkt från tillverkaren, typ sådana här
http://lovhults.shopitoo.com/product.ht ... gory_id=12
45x70mm virke och biltemas lättviktpresenning. Funkar kanon.
Bild
Bygger det i januari (om det inte är för mycket snö) och plockar ner det i maj. Hänger bräderna på väggen (med vinklar delvis monterade) under tak resten av året. Har inga sidor på denna bild, men hade det i vintras, dunkarna är (c:a 5 - 10L vatten i) presenningen fastbunden i, funkar som "rycktujämnare". Till en bil behöver det ju inte vara så stort, jag jobbar ju med båten varje vår så det behövs ju lite plats att "röra sig" på.
#1198707
lennarte skrev:
intruder1400 skrev:Nja jag skulle inte köra med presenning pga fukten !
Jag tänkte nog närmast på en sådan som är anpassat för att användas på bilen.
Själv bygger jag ett hus till båten varje vinter. Köpte färdiga vinklar direkt från tillverkaren, typ sådana här
http://lovhults.shopitoo.com/product.ht ... gory_id=12
45x70mm virke och biltemas lättviktpresenning. Funkar kanon.
Bild
Bygger det i januari (om det inte är för mycket snö) och plockar ner det i maj. Hänger bräderna på väggen (med vinklar delvis monterade) under tak resten av året. Har inga sidor på denna bild, men hade det i vintras, dunkarna är (c:a 5 - 10L vatten i) presenningen fastbunden i, funkar som "rycktujämnare". Till en bil behöver det ju inte vara så stort, jag jobbar ju med båten varje vår så det behövs ju lite plats att "röra sig" på.
Sorry ! jag mena den pressen under bilen !
Ditt bygge är ju bäst för då får bilen luft hela tiden
#1198779
Tanka bilen/tanken HELT FULL. Det kanske är offtopic, ville bara snabbt skriva det.
Slippa kondens vill man i tanken när man ställer av Och högt lufttryck i däcken, öka minst 1bar. 1.5 är ok med.
Slippa plattsulor på våren, glöm inte sänka lufttrycket på våren när du tar bilen i trafik igen bara.
Om du har 2.2bar nu, öka till minst 3.5 i alla däck.
Och underhållsladdare på dygnetrunt helst, , eller ladda minst 2-4h en gång i månaden batteriet.

Försök ha bilen i gång engång i månaden, låt den gå 10min på tomgång, små gasa par gånger till 3-4tusen varv.
#1198830
tuuurbo skrev:Tanka bilen/tanken HELT FULL. Det kanske är offtopic, ville bara snabbt skriva det.
Slippa kondens vill man i tanken när man ställer av Och högt lufttryck i däcken, öka minst 1bar. 1.5 är ok med.
Slippa plattsulor på våren, glöm inte sänka lufttrycket på våren när du tar bilen i trafik igen bara.
Om du har 2.2bar nu, öka till minst 3.5 i alla däck.
Och underhållsladdare på dygnetrunt helst, , eller ladda minst 2-4h en gång i månaden batteriet.

Försök ha bilen i gång engång i månaden, låt den gå 10min på tomgång, små gasa par gånger till 3-4tusen varv.
Varför anser du att man ska starta motorn engång i månaden ???
Jag inne på samma linje som Rådlös skriver längre upp ! Startar aldrig mina hojar under vinter förvaring pga kondens o att oljer i växellådan går runt dåligt
#1198840
intruder1400 skrev:Varför anser du att man ska starta motorn engång i månaden ???
Samma fråga här, det finns flera hundra tusen båtmotorer på vinterförvaring runt om i detta land. Ingen av dessa startas någon gång under höst/vinter/vår. Däremot är det vanligt att man byter olja och filter, varmkör, tar ut tändstiften och trycker in ett par pump olja i cylindrarna, "duttar" på starten så motorn går något varv och sedan återmonterar och drar fast tändstiften (e.v nya tändstift och om det går dränerar förgasare/insprutning). Sedan rös ingenting förrän det är dags för sjösättning.
#1199753
Tack för alla bra svar!

men jag fick lite mer frågor :)

varför ska jag inte ha pressening under bilen? biltemas pressening har inte tyg, vad ska jag ha istället? är det verkligen bra att vika upp den för att undvika att snö hamnar där, ska det inte vara luftigt? ska jag eller inte ha "bilbadmössa", fukt och skit emellan kan nog kanske skada mer än göra nytta?
tanka fullt med en skvätt 2 takts olja skyddar både pump och motor och gör att tanken inte rostar.
att starta motorn en gång i månade i 10 min låter vettigt men samtidigt lite dumt då kondensen kommer öka?

peugeoten har jag nu bytt/sett över olja,glykol(longlife, kan man ha det i min gamla volvo eller blir den skadad av det?) bromsar och den verkar ganska ok. nån litet fel kvar med tomgångsmotorn om den har sådan eller om det är spjället och det är att den dör om man inte gasar till lite när man startar den. ironiskt nog har jag exakt samma fel på volvon i kyla :).

EDIT: just ja kopplingen du hade problem med kommer jag nog slippa(hoppas jag, ta i trä) då den byttes 2014, hoppas dom inte hade gamla hyll värmare.
#1199883
När det gäller glykol kan du använda den modernaste, t.ex Volvos (naturligtvis ett annat fabrikat, men i Volvos namn) som är en form av LongLife. Betala inte extra pengar på något "flashigt reklamnamn". Vanlig standardglykol är mer långlivad än vad den var tidigare. Läs den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=37894
Men det finns andra "namn" att välja på om du köper på något välkänt ställe. Jag skall inte hacka på t.ex Ö&B eller Dollar Store eller Lidl, men den typen av billighetsvaruhus har kanske inte alltid den bästa glykolsorten. Köp på någon märkesbensinstation eller bilprylvaruhus i stället.
Och bara ett tillägg som redan nämns i länken häröver: Det finns ingen gällande färgkod för glykoler! Glykol för köldskydd i motorfordon kan ha vilken färg som helst. Ren glykol är för övrigt färglös. Och du skall helt säkert ha Etylenglykol. Läs på förpackningen vad det innehåller.
Frågorna kommer varje år på detta och andra forum. Därför tar vi det i repris så att så många som möjligt lär sig detta.
#1199943
intruder1400 skrev:Fukten lägger sig på plasten !
Njaee... Min erfarenhet är att fukten lägger sig under plasten. Nu har jag i.f.s aldrig lagt en presenning under en bil, men lägger du en presenning på marken så blir den blöt på undersidan inte översidan. Detta oavsett vad du lägger ovanpå (oftast ved i mitt fall). Och lägger du en presenning ovanpå veden så blir det också blöt på undersidan, om den ligger direkt på. Ligger den på en ställning (som mitt båthus) är allt torrt. Presenning under är för att hindra markfukten att gå upp, ligger veden på typ SJ-pallar så ventilerar det ut fukten under veden. Därför menar jag att en presenning under bilen håller bort fukten underifrån och det ska då inte vara tätt på sidorna. utom då vid hjulen. Presenning över bilen är ju mest som skydd för sol, nedfall från träden, fågelskit, sot och nerfall i övrigt som kommer ovanifrån. regn och snö klarar en bil av. Om det inte läcker in vatten någonstans. Och om möjligt nervevade sidorutor (någon cm) för ventilationens skull. Hade Volvos original vindavvisare på framdörrarna min 740 förr (dom blev stulna??? samtidigt som grillen) då gick det att ha typ 2 cm nervevat i vilket väder som helst (nästan).
#1199994
Detta har jag lärt mig när jag har haft hojarna ute innan jag fick tipset om frigoliten !
Plasten andas inte vilket gör att de fryser på plasten o den blir blöt ovanpå !
Frigoliten håller tempen mot marken vilket leder till att man slipper tempratur förändringar .
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.