Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1200031
intruder1400 skrev:Detta har jag lärt mig när jag har haft hojarna ute innan jag fick tipset om frigoliten !
Plasten andas inte vilket gör att de fryser på plasten o den blir blöt ovanpå !
Frigoliten håller tempen mot marken vilket leder till att man slipper tempratur förändringar .
Kan nog stämma, men är det bara bra ventilerat så är det nog inga problem. Eller jämn temperatur (ständigt minus). Är det bara öppet på sidorna så det "vädrar" så tror jag inte det blir problem. Det är ju någon dm mellan presenningen och undersidan på bilen. Det är ju trots allt inte kölden som är det största problemet, utan solen när det värmer uppifrån.
#1200351
Bilen kommer stå lite "skuggigt" när buskar och bredvid ett biltält med min trimmade saab 900 turbo från -91 (ops svor nog i kyrkan nu) samt ha ett par träd så jag tror inte solen kommer komma åt så bra att skapa kondens på presenningen.

behöver jag veva ned rutorna om jag ställer in en torrboll i bilen?

ska jag tex vira lite "gladpack" plast runt däcken med en lite glipa i nederkant så bromsskivorna inte får tampas med smältande snö hela tiden, bor i sthlm o alla vet att det snöar på natten och smälter på dagen ganska många gånger i den regionen.
#1200356
Av den erfarenhet jag har när bilar står ute över en månad utan att startas så uppstår det problem ofta.
Flesta löser man genom att torka av tändkåpan.
Det samlas mkt kondens.
Motorer ska gå, inte stå still.
Jag har hört detta många gånger , och dom har alla haft rätt.
Står bilarna flera månader utomhus så lär man få problem starta dom, tro mig jag vet.
Äger just nu 7bilar, haft 16st som flest samtidigt.
Alla ute, inte bra.
Men vad gör man?

Försök varmköra en gång i månaden om de står utomhus för gudsskull.
Detta gör inte jag själv.
Ångrar det varenda gång, och många bilar, låt dom gå lite en gång i månaden om ni kan.
Men jag vet inte hur det är med gamla Volvos, dessa kanske startar direkt oavsett ?

De bilar jag lyckats starta vissa vintrar en gång i månaden har skött allt fint, andra vintrar när man låtit de stå 3 eller fler månader så blir det problem direkt med flesta.

Detta kan inte vara en nyhet?
Har många bilar, olika märken.
Det är synd, bilar ska inte stå ute bara, dom ska köras tyvärr , eller ja , mmm
#1200364
tuuurbo skrev:Av den erfarenhet jag har när bilar står ute över en månad utan att startas så uppstår det problem ofta.
Flesta löser man genom att torka av tändkåpan.
Det samlas mkt kondens.
Motorer ska gå, inte stå still.
Jag har hört detta många gånger , och dom har alla haft rätt.
Står bilarna flera månader utomhus så lär man få problem starta dom, tro mig jag vet.
Äger just nu 7bilar, haft 16st som flest samtidigt.
Alla ute, inte bra.
Men vad gör man?

Försök varmköra en gång i månaden om de står utomhus för gudsskull.
Detta gör inte jag själv.
Ångrar det varenda gång, och många bilar, låt dom gå lite en gång i månaden om ni kan.
Men jag vet inte hur det är med gamla Volvos, dessa kanske startar direkt oavsett ?

De bilar jag lyckats starta vissa vintrar en gång i månaden har skött allt fint, andra vintrar när man låtit de stå 3 eller fler månader så blir det problem direkt med flesta.

Detta kan inte vara en nyhet?
Har många bilar, olika märken.
Det är synd, bilar ska inte stå ute bara, dom ska köras tyvärr , eller ja , mmm
Visst ska dom köras . Men resten håller inta jag med om !
#1200620
Blir väll(välling) lättare kondens om den blir var i solen och sen kallnar från och till?
Haft sagda volvo i biltält en vinter och startade den bara 1 gång med gott resultat under vintern? Tror volvos kan vars lite tåligare och okänsligare, gammal robust teknik

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1200921
Jag fick min 745 GLT 16V av min svåger för Volvo inte ville byta in den (han köpte en V70 på annat håll istället) då hade han haft denna bil till jakt och fiskebil i ett halvår ungefär sedan började vattenpumpen läcka så han ställde den på vedbacken över vintern. I mars ringde han "vill du ha den så kom och hämta den" så det gjorde jag. Det är (fortfarande) en GLT med (nästan) all utrustning som fans att tillgå 1988. Så jag tyckte det var värt att "ta vara på den" Ny vattenpump, nya bromsskivor, klossar och 4 nya däck så gick den igenom besiktningen men sedan började problemen. Det tog nog 3 år innan jag fick den att gå riktigt. Den vintern ställde till en hel del, men det var en hel del misskötsel innan också. Hade det inte varit en -88B (dom gamla avgasreglerna) så hade den inte gått igenom besiktningen dom första åren jag hade den. Men envishet, jädrar anamma, och hjälp från "gnestakalle", "NilsO" m.f på detta forum så går den sedan några år ""som en dröm och jag har lärt mig hur LH insprutningssystem och EZ116K tändsystem fungerar. Nu hade jag en fördel framför många av er att jag från slutet på -60 talet fram till -85 jobbade som bilmekaniker, men då var det andra typer av insprutning (mest förgasare) och tändsystem med brytarspetsar. Så slutsats av detta, det är bättre att köra med bilen på vintern än att låta de "bara stå", man ska den stå så skydda den väl.... :-)-)
#1203436
Ska försöka så gott jag kan att skydda den. Kommer inte bara lämna den åt sitt öde. Kommer skotta av snö och sticka hål i pressenningen där vatten samlas. Förhoppningsvis går det bra.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1203441
Om man inte har möjlighet att köra motorn helt varm (=ut och köra flera mil) ska den _inte_ startas.

I övrigt håller jag med om alla punkter, framförallt att alltid ha laddare på hela vintern. Slipper man massor av problem kopplade till dåligt batteri som är så vanligt framöfrallt på nyare bilar. En 740 har säkert lite högre tolerans där dock.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]