Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Maor
#1197443
Tjenare. Böt växellåda på en 740 -86, böt även lamell men behöll tryckplatta samt urtrampningslager.
Nu driver bilen även fast man kopplar samt att det är otroligt svårt att få i växlar (skorrar osv). Hissade upp bilen och så fort man för växellspaken mot ett läge så driver den även med kopplingen nedtryckt.
Att tillägga är att den nya m47an hade en annorlunda kopplingsarn än den förra lådan. Förde över den gamla till nya.
Vad kan vara anledningen till detta? Driver även om man gasar med neutralen i? Kan det vara lamellen som är felvänd?
av Arne
#1197483
Har du i friläge på växellådan ska den inte kunna driva på hjulen. Det är en fysisk omöjlighet. Växelföraren ligger kanske inte i rätt läge så friläget är inte i.
De övriga problemen att den inte frikopplar har med koppling och tryckplatta att göra.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1198474
Är lamellen felvänd kan det bli så här. Då "driver" svänghjulets bultar mot fjädrarna på lamellen. Driver den även med växel i friläge :-O)
Bytte koppling på dotterns Peugeot 107 för ett tag sedan, där var det tydligt märkt.
av Arne
#1198498
lennarte skrev:Är lamellen felvänd kan det bli så här. Då "driver" svänghjulets bultar mot fjädrarna på lamellen. Driver den även med växel i friläge :-O)
Bytte koppling på dotterns Peugeot 107 för ett tag sedan, där var det tydligt märkt.
Jag förstår fortfarande inte hur den kan driva bilen framåt då man har i friläget, jag förstår det inte, förklara. ??:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1198548
Arne skrev:
lennarte skrev:Är lamellen felvänd kan det bli så här. Då "driver" svänghjulets bultar mot fjädrarna på lamellen. Driver den även med växel i friläge :-O)
Bytte koppling på dotterns Peugeot 107 för ett tag sedan, där var det tydligt märkt.
Jag förstår fortfarande inte hur den kan driva bilen framåt då man har i friläget, jag förstår det inte, förklara. ??:-/
Fråga inte mig, fråga TS. Jag bara försökte förklara vad som händer om man vänder lamellen fel
Lamell Peugeot 107.jpg
Lamell Peugeot 107.jpg (59.6 KiB) Visad 535 gånger
Bild på lamellen till dotterns Peugeot (Toyota Aygo)
Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]