Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Moheisssenjr7
#1197031
Tjena!
Fått en idé om att installera dit en hydraulisk handbroms i min 940, bara för att ha kul och jag tycker om att meka bilar. Har dock aldrig gjort förut och därför tänkte jag fråga om någon har möjlighet att komma med lite tips om hur man ska dra ledningarna? Helst budget tips annars går det också att Göra det seriösare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Rådlös
#1197039
Tanken med en handbroms är ju att den skall ligga på med den kraft som du har dragit åt den med och detta skall vara lika över lång tid = alltid. Tänk dig att du parkerar i en backe och du låter bilen stå där en vecka eller två. Även om en hydraulisk broms är blixtsnabb, installationsvänlig och funktionssäker, så håller den inte trycket över längre tid. Trycket läcker sakta tillbaka. Hade det varit så att den var säker över lång tid, så hade bilindustrin tagit till sig och gjort detta för många år sedan. Därför är handbromsarna för det mesta mekaniska. Det finns moderna undantag med elektrisk handbroms, men det är en lite speciell historia. Även tunga lastbilar har ju tryckluftbromsar, men när man drar parkeringshandbromsen så tömmer man bromsklockorna på luft och kraftiga fjädrar håller trycket mekaniskt på bromsarna i stället. (Nu har jag inte kört lastbil på många år så jag garderar mig mot att det har införts moderniseringar där också. Men troligen inte några hydrauliska parkeringsbromsar?)
av Moheisssenjr7
#1197045
Rådlös skrev:Tanken med en handbroms är ju att den skall ligga på med den kraft som du har dragit åt den med och detta skall vara lika över lång tid = alltid. Tänk dig att du parkerar i en backe och du låter bilen stå där en vecka eller två. Även om en hydraulisk broms är blixtsnabb, installationsvänlig och funktionssäker, så håller den inte trycket över längre tid. Trycket läcker sakta tillbaka. Hade det varit så att den var säker över lång tid, så hade bilindustrin tagit till sig och gjort detta för många år sedan. Därför är handbromsarna för det mesta mekaniska. Det finns moderna undantag med elektrisk handbroms, men det är en lite speciell historia. Även tunga lastbilar har ju tryckluftbromsar, men när man drar parkeringshandbromsen så tömmer man bromsklockorna på luft och kraftiga fjädrar håller trycket mekaniskt på bromsarna i stället. (Nu har jag inte kört lastbil på många år så jag garderar mig mot att det har införts moderniseringar där också. Men troligen inte några hydrauliska parkeringsbromsar?)
Tanken är mest att ha det för att sladda runt, den vanliga handbromsen kommer jag naturligtvis ha kvar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1197048
Vettigaste är att göra en egen krets och använda dubbla ok bak. Det går att koppla in sig i serie med original ok, men då får man vara beredd på att om man försöker använda fot- och handbroms samtidigt så kommer fotbromsen att vara stum.
Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]