Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
#1196243
Köpte i söndags en 1996 960, en mycket fullutrustad bil i fint skick men med lite småfix. Kollade på färgkoden på chassiplåten för att skaffa bättringsfärg och den säger 433-42 vilket ska vara Blackberry metallic. Lustiga är att den färgen inte verkar finnas förrän på 1997 års modeller. Bilen är inte omlackad. Tjuvstart?

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1196479
Svarar mig själv, kollade med min lokala Volvo-butik för bättringsfärg och i Volvos register står den som rubinröd vilket den aldrig varit. Enligt min kontakt på Volvo blev vissa bilar ibland lackade med "provfärg" och kördes av någon Volvo-anställd. Kan stämma då den färg som min bil har inte kom förrän på -97 års modell.
Lacken är också "onormalt" blank, inte tillstymmelse till apelsin någonstans, väldigt djup i lacken, man kan spegla sig var som helst.

Plockade ut förarstolen idag för att byta stoppning i sitsen då den har "saggat" på vänster sida av sitsen. Konstaterade med viss förvåning att hela inredningen, stolar, baksäte och nackstöd är klädda med helskinn runtom, brukar väl vara skinn endast på sittytorna?

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1204660
Funderar lite över min 960 -96, lacken är osannolikt blank och djup, kulören Blackberry fanns inte på en 96:a, kom på 1997 års modeller, inredningen, beige skinn med vinröda kantlister med kod 6957 verkar inte heller ha funnits förrns 1997. Dessutom är allt skinnklätt runtom på säten, baksäte och även nackstöden. Har aldrig sett annat än att det brukar vara vinyl på baksidor av säten och baksidor nackstöd tidigare.
Min lokala Volvobutik där jag beställt diverse småsaker till bilen visar Volvos interna register bilen som Rubinröd, den är inte omlackad, min lokale Volvokontakt tror det är en provbil med kulör och inredning för nästkommande årsmodell som använts av någon på Volvo.
Någon som har någon kännedom om detta förfarande?

Mike
av TourettesGuy
#1204738
Om ja förstod dej rätt söker du Blackberry 433... har köpt till min 965-97 som har just den färgen flera ggr från Autoexperten (tror ja)och dom tog hem från Lubeca... Prova en burk och se om det är samma
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1204752
Färgen har jag fått bruten på sprayburk av en lokal firma häruppe, kulören blev klockrent exakt :D, inlägget jag gjorde tidigare idag gällde mera att varken färgkulör eller inredning egentligen finns till en 1996 960, kom först till 1997 års modeller.
Därav funderingen att det kanske var en provbil för att testa kulör och inredning?
Här uppe i mina trakter av Dalarna rullar en exakt likadan bil som min, en 960 med samma färg och inredning som tydligen tillhört drottning Silvia...
Ägaren har tackat nej till många bud.
Mike

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]