- tor 31 aug 2017, 23:50
#1195045
Hej!
Fick nyligen en Volvo 944 - 93:a med en BF230FD under huven. Tyvärr sprack den övre packningen vid vattenpumpen och temperaturmätaren gick i taket, den har kunnat gått många mil så, vet ej själv då jag inte körde bilen vid tillfället och detta inte uppmärksammades. Blev varse om problemet då miljölampan tändes vid nästkommande färd. Hurusom. Tänkte byta pumpen till helgen, men undrar lite över de felkoder jag läste ut nu ikväll med kabeln i tvåan (A-boxen):
1-2-3 = Motortemperaturgivarsignal (tänder miljölampan)
2-3-1 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
3-2-2 = Luftmassemätare
Förklaringarna finns ju i denna eminenta tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=31891
1-2-3 och 3-2-2 verkar ju vara direkt knutna till övertemperatur. Även om jag inte riktigt förstår det där med renbränning på 3-2-2? Motorn går dåligt på tomgång och låga varvtal (verkar dock bättre när utetemperaturen är svalare), så kan ju vara en kass LMM. Bilen gick igenom besiktning i slutet av Maj med den LMM som sitter i - om det nu skulle märkas där. Avgassystemet byttes strax innan besiktning.
Vad det gäller 2-3-1, är det som så att en varm motor kan orsaka detta i sig, eller är det mer som så att något har gått sönder av värmen och i sin tur orsakat koden? Det jag är rädd för är t.ex. om något hänt toppen eller dito packning när den gått varm. Oljan är ljusbrun (inte som brunsås, utan mer genomskinlig tycker jag), inget klägg på stickan eller under locket till påfyllningen (dock mycket svart stänk runt locket uppe på kåpan), ser ingen vitrök ur avgasröret. Tyvärr är det snustorrt i expansionskärlet, så svårt att se om det bubblar där, eller om kylarvattnet är missfärgat, dock svart i botten av kärlet.
Är det bara att byta pump, nolla koderna och hoppas på det bästa?
Blir alltid missmodig när bilar strular, så tacksam för goda råd och svar!
PS. Den röda plastknappen man trycker in för att knäppa upp bältet sprack (blev som ett hål i den), bältet fungerar i sig, men är detta något som kuggar en besiktning? Svårt att byta?
Fick nyligen en Volvo 944 - 93:a med en BF230FD under huven. Tyvärr sprack den övre packningen vid vattenpumpen och temperaturmätaren gick i taket, den har kunnat gått många mil så, vet ej själv då jag inte körde bilen vid tillfället och detta inte uppmärksammades. Blev varse om problemet då miljölampan tändes vid nästkommande färd. Hurusom. Tänkte byta pumpen till helgen, men undrar lite över de felkoder jag läste ut nu ikväll med kabeln i tvåan (A-boxen):
1-2-3 = Motortemperaturgivarsignal (tänder miljölampan)
2-3-1 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
3-2-2 = Luftmassemätare
Förklaringarna finns ju i denna eminenta tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=31891
1-2-3 och 3-2-2 verkar ju vara direkt knutna till övertemperatur. Även om jag inte riktigt förstår det där med renbränning på 3-2-2? Motorn går dåligt på tomgång och låga varvtal (verkar dock bättre när utetemperaturen är svalare), så kan ju vara en kass LMM. Bilen gick igenom besiktning i slutet av Maj med den LMM som sitter i - om det nu skulle märkas där. Avgassystemet byttes strax innan besiktning.
Vad det gäller 2-3-1, är det som så att en varm motor kan orsaka detta i sig, eller är det mer som så att något har gått sönder av värmen och i sin tur orsakat koden? Det jag är rädd för är t.ex. om något hänt toppen eller dito packning när den gått varm. Oljan är ljusbrun (inte som brunsås, utan mer genomskinlig tycker jag), inget klägg på stickan eller under locket till påfyllningen (dock mycket svart stänk runt locket uppe på kåpan), ser ingen vitrök ur avgasröret. Tyvärr är det snustorrt i expansionskärlet, så svårt att se om det bubblar där, eller om kylarvattnet är missfärgat, dock svart i botten av kärlet.
Är det bara att byta pump, nolla koderna och hoppas på det bästa?
Blir alltid missmodig när bilar strular, så tacksam för goda råd och svar!
PS. Den röda plastknappen man trycker in för att knäppa upp bältet sprack (blev som ett hål i den), bältet fungerar i sig, men är detta något som kuggar en besiktning? Svårt att byta?
Senast redigerad av 1 rblilja, redigerad totalt 0 gånger.