Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1195045
Hej!

Fick nyligen en Volvo 944 - 93:a med en BF230FD under huven. Tyvärr sprack den övre packningen vid vattenpumpen och temperaturmätaren gick i taket, den har kunnat gått många mil så, vet ej själv då jag inte körde bilen vid tillfället och detta inte uppmärksammades. Blev varse om problemet då miljölampan tändes vid nästkommande färd. Hurusom. Tänkte byta pumpen till helgen, men undrar lite över de felkoder jag läste ut nu ikväll med kabeln i tvåan (A-boxen):

1-2-3 = Motortemperaturgivarsignal (tänder miljölampan)
2-3-1 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
3-2-2 = Luftmassemätare

Förklaringarna finns ju i denna eminenta tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=31891

1-2-3 och 3-2-2 verkar ju vara direkt knutna till övertemperatur. Även om jag inte riktigt förstår det där med renbränning på 3-2-2? Motorn går dåligt på tomgång och låga varvtal (verkar dock bättre när utetemperaturen är svalare), så kan ju vara en kass LMM. Bilen gick igenom besiktning i slutet av Maj med den LMM som sitter i - om det nu skulle märkas där. Avgassystemet byttes strax innan besiktning.

Vad det gäller 2-3-1, är det som så att en varm motor kan orsaka detta i sig, eller är det mer som så att något har gått sönder av värmen och i sin tur orsakat koden? Det jag är rädd för är t.ex. om något hänt toppen eller dito packning när den gått varm. Oljan är ljusbrun (inte som brunsås, utan mer genomskinlig tycker jag), inget klägg på stickan eller under locket till påfyllningen (dock mycket svart stänk runt locket uppe på kåpan), ser ingen vitrök ur avgasröret. Tyvärr är det snustorrt i expansionskärlet, så svårt att se om det bubblar där, eller om kylarvattnet är missfärgat, dock svart i botten av kärlet.

Är det bara att byta pump, nolla koderna och hoppas på det bästa?

Blir alltid missmodig när bilar strular, så tacksam för goda råd och svar!

PS. Den röda plastknappen man trycker in för att knäppa upp bältet sprack (blev som ett hål i den), bältet fungerar i sig, men är detta något som kuggar en besiktning? Svårt att byta?
Senast redigerad av 1 rblilja, redigerad totalt 0 gånger.
#1195144
Såvida det inte syns några tecken på att motorn tagit skada så är det nog bara att återfylla kylsystemet, nollställa felkoderna, köra med bilen och se vad som händer. Dvs vara uppmärksam på tecken på att motorn tagit skada av att bli överhettad, och se om avgasreningslampan tänds igen och isåfall se vilka felkoder som dykt upp.

Åtminstone felkoden för temperaturgivaren kommer att vara "aktiv" tills du nollställer, och då kommer också avgasreningslampan att lysa. Motorstyrningen berättar ju inte när felkoderna har satts, så övriga koder kan vara gamla.
#1195479
Bytte vattenpumpen nu. Miljölampan har hållit sig avstängd efter nollning.

Dock droppar det lite från röret som antagligen går till värmepaketet. Packningen ser ut att sitta lite snett i underkant. Va väldigt svårt att få dit den över huvud taget. Med pumpen fanns det två packningar till detta rör, en lite kortare, och en längre. Jag satta dit den kortare då den mest liknade orginalpackningen.

När jag satta dit packningen trädde jag den bak till bulan på röret - gjorde jag fel? Är det bara att slita isär allt och försöka igen?

Just nu väntar jag på att motorn kallnar, för att se om det läcker då, eller bara vid tryck..
#1195563
Rev ned pumpen igen - konstaterade att packningen till klimatet hade spruckit vid montage, därav droppet. Feltema hade inga extra packningar - skulle behöva köpa en ny pump av dem, och de ville inte beställa hem packningen och ge mig en de hade över disk. Insåg att den längre packningen hade samma diametrar (inre och yttre), så kapade den med ett rakblad. Sitter lite snett nu ändå, svårt att få dit utan att den sticker lite (även med smörja på både packning och pump), men har hållit tätt efter en provsväng.

Kollade också felkoderna, 3-2-2 Luftmassemätare är satt efter att jag nollat och provkört. De andra felkoderna är släckta.

Vilken kontakt är "LH #8" (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=31891)? Vart brukar det vara problem, kontakten till LMM? Eller är det mer troligen att LMM givit upp? Får ge mig ut och felsöka igen..

Upptäckte också att metallröret från luftfiltret till klimatanläggningen (?) hade rostat sönder under fläktkåpan. Går luften till kupén i detta rör?
#1195585
Här ser du ett elschema på bränsleboxen och "kringutrustningen" LH #8 finns uppe till vänster på bränsleboxen och LMM är strax intill
LH2.4 B230.gif
LH2.4 B230.gif (262.84 KiB) Visad 590 gånger
Det är alltså en blå-vit kabel som går mellan stift 8 på bränsleboxen och till stift 4 på LMM

Edit, såg nu att detta är till LH2.2, vet ej om det är samma på LH2.4
#1195657
Allra vanligaste felet vad gäller luftmassemätaren är nog att röret eller bälgen mellan motorn och luftmassemätaren läcker. Då dras det in luft där till motorn istället för genom luftmassemätaren.

Jag tror inte det brukar vara problem med ärg/oxid i kontaktstycket på 940 -94, till skillnad kanske från tidigare modeller. Inte heller luftmassemätarna brukar krångla så länge man t ex inte byter ut luftfiltret mot sportfilter. De verkar hållbarare än de som t ex först sattes på 240. Men allt kan gå sönder, såklart.

Vad gäller metallröret från luftfiltret tror jag du menar det som går till motorns avgassida? Det är luftförvärmning – insugsluften till motorn värms upp av det heta avgasgrenröret och dras vidare in genom luftfiltret. Det är ett arv från när bilarna hade förgasare, och motverkade då isbildning i förgasaren vid fuktig väderlek och temperaturer nära noll. Man kan utan problem ta bort röret på din bil. För att systemet ska fungera krävs nämligen också att en termostatklaff inne i luftfilterhuset gör det – och den termostaten är nästan alltid trasig. Så att ersätta slangen utan att också byta ut termostaten är ganska meningslöst. (Det har påståtts att luftförvärmningen bidrar till lägre förbrukning, men jag tycker varken argument eller erfarenhet håller för att påstå det, och det var alltså inte heller därför den fanns från början.)
#1195694
Här är en länk till rätt elschema till din motor. Det är annorlunda än det jag skickade tidigare. Det är (det första av dom) för en B230FD -93 års modell. Andra bilden är "komponentplacering", alltså var dom olika "grejerna" sitter i bilen. Kollar du på samma kabel så visar detta schema att kablarna "går" genom 2 st olika kopplingsplintar som det fins möjlighet till dålig kontakt i. Längst ner på sidan finns en lista på var sifferkombinationerna betyder. T.ex, "7/17 Mass air flow (MAF) sensor" alltså Luftmängdmätare
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm
#1195725
Tack båda för informationen! Ska kolla igenom kablarna och montera loss LMM så jag kan kolla trådarna. Samt söka efter tjuvluft, dock så borde inte koden 3-2-2 sättas om den suger i sig luft efter LMM? Fast det borde iof kunna förklara den ojämna gången i det fallet då LMM ser bra ut.

Är det någon som har tips på hur man faktiskt får dit packningen på klimatröret som går in i vattenpumpen? Dök ned med mobilkameran och lyckades ta kort där man inte ser med ögat. Packningen sitter snett men läcker inte uppenbart som vid första monteringen. Retar mig. Men det är väl vad man förtjänar när man köper icke-orginalreservdel.

Edit:

Hittade en del information om LH 2.4 här: http://ipdown.net/wiki/index.php/LH_2.4 ... atalogging

Lite tydligare vilka funktioner pinnarna har och vilka signalnivåer som förväntas. Blev givetvis sugen på att modifiera för dataloggning. Ska leta fram ett datablad på min LMM (Bosch 0 280 212 016), så kan jag förstå vad som egentligen händer här elektriskt. Om nu det inte är ett uppenbart fel när jag väl sliter ut LMM:en.
#1195876
rblilja skrev: Är det någon som har tips på hur man faktiskt får dit packningen på klimatröret som går in i vattenpumpen?
Jag brukar använda ett packningsklister som heter Permatex No. 3, det fanns redan när jag började med bilar på 60-talet och funkar på alla packningar. Brukar även stryka på insidan kylarslangar så ärgar det inte och blir garanterat tätt
https://www.skruvat.se/Aviation-No.3-Ta ... gQQAvD_BwE
Jag brukar stryka detta på röret, sätta på packningen i framkant på röret, stryka utanpå packningen och "lirka" i röret. Kletigt som f--n, men funkar kanon.
#1196064
Det får bli lite av den där smörjan nästa gång jag byter :)

Gjorde rent LMM:en ikväll med lite t-röd i en spruta, tvättade även kontakterna med t-röd och en ESD-borste. Kunde inte se någon uppenbar nedsmutsning i LMM eller orsak till glapp. Hade inga tunna trådar i LMM:en, utan en komponent med en smal blå kropp, som jag misstänker är en resistor lindad av platinatråd, och en annan som jag vill identifiera som ett Pt100 element (temperatursensor).

Kollade slangen till insuget (den mellan LMM och motor), och de två slangarna som sitter kopplade mot den grövre, inga uppenbara sprickor eller hål. Ville dock inte peta runt för mycket iom att jag inte har koll på vad dessa slangar gör.

Provkörde efter rengörning. Ligger fortfarande och pendlar i varvtal på tomgång. Tomgången "sjunker" liksom igenom då och då, ligger stabilt, sedan sjunker den intermittent så bilen nästan stannar, därefter återhämtar den sig till den ursprungliga nivån. Mer irriterande är att motorn ibland hugger lite när man gasar på, kan även hända vid lite lägre konstant varvtal (ca 1500). Tycker också att hugget kan komma om man släpper gasen hastigt - dock osäker om det är så. Kan ju säkert vara väldigt många grejor som orsakar dessa symtom - men om jag ska kolla en eller två grejor utöver det jag gjort (mekar på en p-plats..), vad borde jag då kolla? Eller så är detta helt normalt på en 34000 milare..

Edit: Slog mig att jag inte läst ut felkoder ur tändsystemet (hål 6) - får bli morgondagens grej.
Tänkte även spänna handbromsen då den endast tar på sista hacket. Vill prova detta då jag inte alls har lust att försöka byta backar. Vrider jag medurs eller moturs på den ensamma muttern bakom askfatet? Ska jag ha handbromsen åtdragen eller i "färdläge" när jag skruvar på muttern? Hittade en annan tråd, men verkade vara modellen med två muttrar.

Ursäktar att tråden börjar bli väldig off-topic. Men blivit en sport att försöka komma till rätta med maskinen - även om den är temporär :)

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]