Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gurreee
#1194985
Hur vet jag om det är ett 3 eller 4 stifts mätarhus jag ska ha i min 740? kontakten som går till mätarhuset ser ut att vara till 3 stift men är inte säker? :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1195299
Nu är jag inte 100% säker, men när vi letade mätarhus till min -88B efter att min svåger "bränt" folien i sina försök att koppla ABS-lampan till laddningalampan (han var ägare då) så fanns det väldigt gott om 3-polig mätarhus, men vi hittade inget fyrpoligt. Det var omkring -95 när han köpt den så -88B och nyare var inte så vanliga på skroten då. Så jag tror det går en gräns mellan -88 och -88B (= -89) år modell. Sedan finns det ju 2 olika fabrikat också
Och, jodå han fick lödat ihop folien det så det funkade med ABS-lampan också ända tills jag började försöka att få ABS-en att fungera när jag övertog den. Lödningarna i folien funkar fortfarande och ABS-lampan är omkopplad till original och ABS-en funkar som den ska ... :lol:
Användarvisningsbild
av Vix
#1195972
Det stämmer:
-88A och tidigare har 3 stift
-88B och senare har 4. Om det är VDO-mätare du menar dvs.
av Arne
#1196264
Det stämmer att det finns två fabrikat, VDO och Yasaki. Lättast att se skillnaden på dessa är att på VDO mätaren är nålen markerad genom centrumaxeln. På Yasaki mätaren är nålen markerad till den runda centrumringen så den är inte markerad genom centrum. Krångligt beskrivet, men jag hoppas ni fattar.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]