Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1193354
Har problem med min 740 vill inte ladda alls....
började med att den laddade dåligt så bytte kolen i den, då funkade de, nån mil... så bytte hela generatorn men vill tamefan inte ladda ändå. De jag gjort är kolla kablar dragit ny jord från generator och även ny + den som går till startmotor sen satt + direkt på batteriet laddade såklart inte då heller.. all hjälp uppskattas otroligt mycke då jag har helt slut på idéer... :/
#1193380
robinb3rgsten skrev:Är ladd lampan hel? !annars funkar de inte
Kollat de fungerade inte alls enda varningslampan som fungerar är oljetryckslampan. Testade även skarva ihop d+ kabeln parallellt med oljetrycksgivaren fungerade ändå inte, och har testat en annan lampa fungerande inte. men jag drog en 3w halogen lampa från d+ istället.
#1193409
lennarte skrev:Vissa årsmodeller (dom sista) är det problem med folien bak på hastighetsmätaren.
Har en 87as så tror inte de handlar om den, har fel på hastighetsmätaren pga fel givare i bakaxeln. Misstänker bKaxeln jag köpte när min rasa är från en 740 med automatlåda. Men hur som så fungerar inte hastighetsmätaren men de har varit fel länge och funkar förut generatorn alltså.
#1193443
Det som händer med hastighetsmätaren när man byter bakaxel är att den visar dubbelt eller hälften så fort beroende på vilken årsmodell bilen resp. bakaxeln kommer från. Detta beror inte på givaren utan på det kugghjul som givaren "känner mot" har olika antal kuggar före eller efter -88 års modell (tror jag att det är)
Vad gäller laddningen så ska det vara en svag ström från batteriet genom lampan i instrumentet till D+ på generatorn Tror det är 1,2W Då lyser lampan när motorn står still och ska släckas när motorn startat. Fungerar säkert med en provlampa. Om lampan inte lyser när motorn står still är det fel på/i laddningsregulatorn (oftast är kolen slut) för den strömmen från lampan ska jordas genom det ena kolet.
#1193472
Precis som lennarte med flera skriver , " utan laddlampa fungerar det INTE "
Du kan prova med bilen igång, att koppla en provlampa ( med lampa / inte såndär med lysdioder ) mellan batteri Plus och D+ på generatorn.
Det brukar vara den tunna kabeln på generatorn. Det ska räcka för att starta generatorn , brukar synas på lyset att generatorn laddar , kan höras också i en del fall. Funkar det då vet du att du har en riktig generator. ( sett någon som lämnat lampan där :D )Du kan sedan ta bort lampan - generatorn kommer att ladda så länge bilen går .
Om det fungerar ( med lampan ) får du leta felet runt den vanliga laddlampan , kanske den tunna kabeln lossnat, glödlampan/ laddlampan trasig mm
Kan vara några olika anledningar till detta . kolla det här först , återkomm gärna så kan vi gå vidare.

mvh ht
#1193569
lennarte skrev:Det som händer med hastighetsmätaren när man byter bakaxel är att den visar dubbelt eller hälften så fort beroende på vilken årsmodell bilen resp. bakaxeln kommer från. Detta beror inte på givaren utan på det kugghjul som givaren "känner mot" har olika antal kuggar före eller efter -88 års modell (tror jag att det är)
Vad gäller laddningen så ska det vara en svag ström från batteriet genom lampan i instrumentet till D+ på generatorn Tror det är 1,2W Då lyser lampan när motorn står still och ska släckas när motorn startat. Fungerar säkert med en provlampa. Om lampan inte lyser när motorn står still är det fel på/i laddningsregulatorn (oftast är kolen slut) för den strömmen från lampan ska jordas genom det ena kolet.
Generatorn är helt ny så de är jag väldigt Tvek på, men hastighetsmätaren har väll ingen betydelse till generatorn? Men om vill jag gärna veta hu?
#1193570
hockeytok skrev:Precis som lennarte med flera skriver , " utan laddlampa fungerar det INTE "
Du kan prova med bilen igång, att koppla en provlampa ( med lampa / inte såndär med lysdioder ) mellan batteri Plus och D+ på generatorn.
Det brukar vara den tunna kabeln på generatorn. Det ska räcka för att starta generatorn , brukar synas på lyset att generatorn laddar , kan höras också i en del fall. Funkar det då vet du att du har en riktig generator. ( sett någon som lämnat lampan där :D )Du kan sedan ta bort lampan - generatorn kommer att ladda så länge bilen går .
Om det fungerar ( med lampan ) får du leta felet runt den vanliga laddlampan , kanske den tunna kabeln lossnat, glödlampan/ laddlampan trasig mm
Kan vara några olika anledningar till detta . kolla det här först , återkomm gärna så kan vi gå vidare.

mvh ht
Alltså klippa d+ kabeln, så den sitter kvar på d+ genom en lampa till + på batteriet?
#1193666
[quote="Robinaandersson"]
Alltså klippa d+ kabeln, så den sitter kvar på d+ genom en lampa till + på batteriet?[/

Nja , inte riktigt.

Klipp ingen kabel, ta inte bort någonting. Utan sätt bara en prov-lampa mellan batteriets + och den lilla kabeln ( d+) på generatorn.
Då ska 2saker kunna ske . . . . .

1, med motorn avstängd ; lampan lyser :idea:
2, med motorn igång. ; lampan slocknar och generatorn laddar :D

Om inte det händer, stäng av och berätta här VAD som händer .

Trevlig helg ht

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]