Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1194208
FreddieT skrev: Jag menar att motorn går upp och ner i varv,varvräknaren vill gärna varva med motorn men den blöddrar ju bara och då åker mätaren omkring mellan 2800-3500 rpm.
Om motorn stannar på samma varvtal och varvräknaren rör sig upp och ner bör det ju vara något på tändningssidan (givare, box, glappkontakt). Om motorn och varvräknaren rör sig samma kan det ändå vara tändningen men då tändstift, lock, rotor, kablar, Men kan då även vara på bränslesidan. Det är enkelt att kolla BTR-en, ta loss den klena vakuumslangen från insuget och kör utan. Ibland går membranet sönder och då läcker det bensin in i insuget den vägen.
Om du tar loss kablarna till LMM och/eller Lambdasonden (inte samtidigt) så "går" motorn in i ett nödprogram och använder inte informationen från dessa. Går motorn bättre då kan man misstänka fel på denna del. Dock måste du nollställa felkoderna du får innan du provar nästa
#1194485
lennarte skrev:
FreddieT skrev: Jag menar att motorn går upp och ner i varv,varvräknaren vill gärna varva med motorn men den blöddrar ju bara och då åker mätaren omkring mellan 2800-3500 rpm.
Om motorn stannar på samma varvtal och varvräknaren rör sig upp och ner bör det ju vara något på tändningssidan (givare, box, glappkontakt). Om motorn och varvräknaren rör sig samma kan det ändå vara tändningen men då tändstift, lock, rotor, kablar, Men kan då även vara på bränslesidan. Det är enkelt att kolla BTR-en, ta loss den klena vakuumslangen från insuget och kör utan. Ibland går membranet sönder och då läcker det bensin in i insuget den vägen.
Om du tar loss kablarna till LMM och/eller Lambdasonden (inte samtidigt) så "går" motorn in i ett nödprogram och använder inte informationen från dessa. Går motorn bättre då kan man misstänka fel på denna del. Dock måste du nollställa felkoderna du får innan du provar nästa
Okej. Tack för jättebra information. En lustig sak hände nu på förmiddagen. Gjorde en rejäl motortvätt med avfettning och blåste rent med tryckluft. Öppnade dock inget. Nu efter detta går bilen mkt bättre. Inte perfekt men otroligt mkt bättre. Läge att ta loss stift och fördelarlock och blåsa rent?




Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1194533
FreddieT skrev:En lustig sak hände nu på förmiddagen. Gjorde en rejäl motortvätt med avfettning och blåste rent med tryckluft. Öppnade dock inget. Nu efter detta går bilen mkt bättre.
Gammal olja och smuts leder ström (nästan) lika bra som vatten. Det kan också vara så att du kommit åt någon "dålig kontakt" någonstans. Stift, kablar lock och rotor hade jag satsat på. Plus att kolla alla kontaktstycken
#1196703
Uppdatering: Har bytt stift och bränslefilter. Motorn går fint upp till 2300 rpm men sedan rycker den fram till ca 4300 rpm,efter det så varvar den fint hela vägen. Blir inte klok på detta,eftersom den går fint på toppvarv så kan det ju inte vara bränsle relaterat?
Kan det va kamremen på något sätt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1198480
Vinande/visslande ljud kan vara tjyvluft någonstans.
Har du kollat om spjällkontakten vid spjällhuset fungerar? Det ska "klicka" där precis när man rör gasspjället från tomgångsläge. Kolla med motorn avstängd, så hörs det tydligt. Fungerar inte detta vet inte boxen att motorn inte längre går på tomgång. Vid fullgas stängs vissa "funktioner" av och det kan förklara att motorn går bra då. Det finns en "gräns" när man motorbromsar. Vid all motorbroms så stängs bränsletillförseln av helt, ända tills varvtalet på motorn kommer ner till c:a 15 - 2500 varv (gissning, på min ligger varvet på c:a 1800). Detta styrs också av denna kontakt. Kanske ett samband??
#1198871
Tack för alla kloka tankar. Bytte ut stödlager och kardanknut. Missljudet försvann. Ryckningarna är kvar,bilen är lämnad till en duktig Volvo mekaniker som kikat mera,troligen är det pumpen i tanken som spökar alt den under stolen för den låter för jäkligt. Fortsättning följer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1198908
FreddieT skrev:troligen är det pumpen i tanken som spökar alt den under stolen för den låter för jäkligt. Fortsättning följer.
På min 745-a (kör på etanol med lite högre tryck) för huvudpumpen ett hiskeligt väsen när tanken är (i princip) tom. Åkte och tankade för några veckor sedan och stod på tomgång. Det nästan "skrek" i huvudpumpen, men tystnade efter några liter. Fick i nästan 60 L så jag hade nog inte kommit så mycket längre.....
Vet att röret som sitter i tankarmaturen kan rosta sönder efter tankpumpen och innan anslutningen till röret framåt. Då suger det in luft där och då blir det ju samma "symtom" som om bränslet är slut, eller nästan slut.
#1198921
lennarte skrev:
FreddieT skrev:troligen är det pumpen i tanken som spökar alt den under stolen för den låter för jäkligt. Fortsättning följer.
På min 745-a (kör på etanol med lite högre tryck) för huvudpumpen ett hiskeligt väsen när tanken är (i princip) tom. Åkte och tankade för några veckor sedan och stod på tomgång. Det nästan "skrek" i huvudpumpen, men tystnade efter några liter. Fick i nästan 60 L så jag hade nog inte kommit så mycket längre.....
Vet att röret som sitter i tankarmaturen kan rosta sönder efter tankpumpen och innan anslutningen till röret framåt. Då suger det in luft där och då blir det ju samma "symtom" som om bränslet är slut, eller nästan slut.
Ok,intressant. Det senaste är att min mekaniker tror att det kan vara motortempsensorn som spökar. Då motorn går bättre när den är kall än varm. Någon som bytt den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1199036
Om bränsleboxen inte få "förväntade" signaler från temp.givaren sätter den felkod. Tar du loss kontaktstycket från temp.givaren så "går" boxen efter ett förinställt värde på +20º, då borde den gå bra varm. Jag bytte den på min motor när jag höll på med den (den "krånglade ganska mycket dom första åren"), med det var nog inget fel på den, däremot var kontaktstycket skadat så det ena stiftet trycktes ut (blev aldrig kontakt) när jag tryckte på det. Fick hjälpa till med en liten skruvmejsel så funkade det. Temp.givaren sitter skruvad i topplocket under insuget vid 3-ans cylinder ungefär, ovanför knacksensorn som sitter med en skruv i motorblocket

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]