Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1198480
Vinande/visslande ljud kan vara tjyvluft någonstans.
Har du kollat om spjällkontakten vid spjällhuset fungerar? Det ska "klicka" där precis när man rör gasspjället från tomgångsläge. Kolla med motorn avstängd, så hörs det tydligt. Fungerar inte detta vet inte boxen att motorn inte längre går på tomgång. Vid fullgas stängs vissa "funktioner" av och det kan förklara att motorn går bra då. Det finns en "gräns" när man motorbromsar. Vid all motorbroms så stängs bränsletillförseln av helt, ända tills varvtalet på motorn kommer ner till c:a 15 - 2500 varv (gissning, på min ligger varvet på c:a 1800). Detta styrs också av denna kontakt. Kanske ett samband??
#1198871
Tack för alla kloka tankar. Bytte ut stödlager och kardanknut. Missljudet försvann. Ryckningarna är kvar,bilen är lämnad till en duktig Volvo mekaniker som kikat mera,troligen är det pumpen i tanken som spökar alt den under stolen för den låter för jäkligt. Fortsättning följer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1198908
FreddieT skrev:troligen är det pumpen i tanken som spökar alt den under stolen för den låter för jäkligt. Fortsättning följer.
På min 745-a (kör på etanol med lite högre tryck) för huvudpumpen ett hiskeligt väsen när tanken är (i princip) tom. Åkte och tankade för några veckor sedan och stod på tomgång. Det nästan "skrek" i huvudpumpen, men tystnade efter några liter. Fick i nästan 60 L så jag hade nog inte kommit så mycket längre.....
Vet att röret som sitter i tankarmaturen kan rosta sönder efter tankpumpen och innan anslutningen till röret framåt. Då suger det in luft där och då blir det ju samma "symtom" som om bränslet är slut, eller nästan slut.
#1198921
lennarte skrev:
FreddieT skrev:troligen är det pumpen i tanken som spökar alt den under stolen för den låter för jäkligt. Fortsättning följer.
På min 745-a (kör på etanol med lite högre tryck) för huvudpumpen ett hiskeligt väsen när tanken är (i princip) tom. Åkte och tankade för några veckor sedan och stod på tomgång. Det nästan "skrek" i huvudpumpen, men tystnade efter några liter. Fick i nästan 60 L så jag hade nog inte kommit så mycket längre.....
Vet att röret som sitter i tankarmaturen kan rosta sönder efter tankpumpen och innan anslutningen till röret framåt. Då suger det in luft där och då blir det ju samma "symtom" som om bränslet är slut, eller nästan slut.
Ok,intressant. Det senaste är att min mekaniker tror att det kan vara motortempsensorn som spökar. Då motorn går bättre när den är kall än varm. Någon som bytt den?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1199036
Om bränsleboxen inte få "förväntade" signaler från temp.givaren sätter den felkod. Tar du loss kontaktstycket från temp.givaren så "går" boxen efter ett förinställt värde på +20º, då borde den gå bra varm. Jag bytte den på min motor när jag höll på med den (den "krånglade ganska mycket dom första åren"), med det var nog inget fel på den, däremot var kontaktstycket skadat så det ena stiftet trycktes ut (blev aldrig kontakt) när jag tryckte på det. Fick hjälpa till med en liten skruvmejsel så funkade det. Temp.givaren sitter skruvad i topplocket under insuget vid 3-ans cylinder ungefär, ovanför knacksensorn som sitter med en skruv i motorblocket
av FreddieT
#1199578
Så, nu är tråden uppdaterad igen, löst många fel, men ett kvarstår som går att läsa i första inlägget samt nedan.
Ryckningarna är nu borta, en flaska spridarrengöring och några gas glada mil hjälpte. Ibland är det så enkelt att man inte tänker på det först. Men felet nedan kvarstår ännu.

Motorn går jättebra vid kallstart och sedan funkar den perfekt tills man ska starta den när den är varm, exempel:
Jag åker och handlar, motorn hinner bli genomvarm, efter ca 15 min är jag tillbaka från affären och startar motorn, då blöddrar den och går mycket ojämnt, ev inte på alla cylindrar för det vibrerar en hel del stundtals. Det brukar hjälpa att tvinga motorn att varva genom att trycka ned gaspedalen men jämna mellanrum, även om den inte alls vill det. Efter ca 1 min så går den perfekt igen, blir aldrig så när motorn väl är igång.
Massor av delar är bytta och genomgångna pga tidigare fel som nu är åtgärdade, såsom stift,tändkablar, bränslefilter,främre bensinpump, vevaxelgivare, motortempsensorn, luftmassemätare.

Läcker det luft i nån vakuum slang eller vad kan detta vara eftersom det försvinner efter en liten stund och bara i samband med start av varm motor??
Användarvisningsbild
av lennarte
#1199639
Får du några felkoder nu?? Kan vara att den får lite mycker bensin hel tiden, Men det märks mest vid varm start. Typ läckande BTR, läckande spridare, läckande kallstartventil. Om du har sådan, alla modeller ha inte det.
av FreddieT
#1199644
lennarte skrev:Får du några felkoder nu?? Kan vara att den får lite mycker bensin hel tiden, Men det märks mest vid varm start. Typ läckande BTR, läckande spridare, läckande kallstartventil. Om du har sådan, alla modeller ha inte det.
Bra info där,inga felkoder tyvärr. Ska testa söka koder igen dock. Hur kollar man ev läckage enklast? Spraya startgas på det man kommer åt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1200022
FreddieT skrev:Bra info där,inga felkoder tyvärr. Ska testa söka koder igen dock. Hur kollar man ev läckage enklast? Spraya startgas på det man kommer åt?
Inga felkoder = boxar o givare fungerar som dom ska. det är alltså fel på sådant som inte ger felkoder. Typ tänd.delar, bränsletillgång o.s.v. Är det ett större vakuumläck blir det felkod på Lambda reglering, lika så om det är avgasläck före katen.. Om motorn skulle få för mycket bensin vid varmstart så blir det ingen felkod på det förrän efter ett par minuters körning med fet blandning.
Tanken är att om det läcker in bensin när motorn står still så märks det inte vid kallstart eftersom dels kan det dunstat sedan förra körningen, dels ska den ju ändå chokas. Vid varm motor blir det för mycket bensin vid start, men inte tillräckligt mycket så det blir felkod vid körning.
Ska kolla dina filmer senare, sitter på jobbet och "fuskar" lite med detta när tiden tillåter

Varför skulle vi byta modell? Enklast ä[…]

Hej Någon som vet (eller kan kolla i VIDA) […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Död. :-(

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Sorry jag skrev fel och menar fram. Ringen sitter […]