Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av FreddieT
#1193287
Hej.

Har en 744 med b230f -1990
Jag har ett litet bekymmer,

Motorn går jättebra vid kallstart och sedan funkar den perfekt tills man ska starta den när den är varm, exempel:
Jag åker och handlar, motorn hinner bli genomvarm, efter ca 20 min är jag tillbaka från affären och startar motorn, då blöddrar den och går mycket ojämnt, ev inte på alla cylindrar för det vibrerar en hel del. Det brukar hjälpa att tvinga motorn att varva genom att trycka ned gaspedalen men jämna mellanrum. Efter ca 1 min så går den perfekt igen, blir aldrig så när motorn väl är igång.
Massor av delar är bytta och genomgångna pga tidigare fel som nu är åtgärdade, såsom stift,tändkablar, bränslefilter,främre bensinpump, vevaxelgivare, motortempsensorn, luftmassemätare.

Läcker det luft i nån vakuum slang eller vad kan detta vara eftersom det försvinner efter en liten stund och bara i samband med start av varm motor??
Senast redigerad av 8 FreddieT, redigerad totalt 0 gång.
#1193302
Kolla felkoder först, det kan ge en vägledning även om där inte är några. Här står hur du gör om du inte gjort det innan,
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pd
Annars tänker du nog rätt på vibrationerna. Det är svårt att "känna" på korsen om dom är kass (om dom inte är helkass) utan att ta ner stången men man kan titta noga på dom om där finns antydan till rostdamm i kanten mellan "skålen" (som sitter i "örat") och själva korset. Då är dom "på väg" Msn brukar se på gummit till stödlagret när det är kass
#1193308
Ja, börja med att göra rent fördelarlocket och byt bränslefilter.

Köp inte ett nytt fördelarlock på Biltema bara för mitt höll i 2 veckor :)
#1193312
frasse4 skrev:Köp inte ett nytt fördelarlock på Biltema bara för mitt höll i 2 veckor
Har inte detta hänt nyligen så är det samma "skröna" (kanske fel ord) som vandrade runt för några år sedan. Då hade Biltema problem med dåliga tänd.delar och fördelarlock i synnerhet. Men det var feltillverkning från fabriken och hade inget med Biltema att göra för samtidigt reklamerades det fördelarlock hos både (vad jag vet) Mekonomen och AD-Center. Även Volvo hade dåliga fördelarlock då men det var bara Biltemas det talades om. Dom hade förmodligen större omsättning så det blev fler lock. Vet en som var på Volvo 2 ggr innan han fick ett som fungerade. Därför mäter jag alltid att det är kontakt i locket innan jag monterar dom numera. Köper alltid på Biltema och inte haft problem, däremot fick jag reklamerat et hos AD-Center vid den tiden. Det var alltså samma fabrik som tillverkade dessa lock, alltså säljer Biltema Volvo original lock.... :roll:
#1193332
Jag köpte detta i dec -16 så det är dessvärre nyligen. Körde med det 2 veckor innan bilen stannade. Köpte sedan ett Bosch från Skandix.de där det kostade 50 Euro. Dock är frakten där runt 200 SEK. Locket från Bosch hade lite annat utförande än det från Biltema.

Reklamationen på biltema gick dock bra då jag fick pengar åter direkt. Ville inte ha ett nytt då det känns olustigt om frugan blev stående med bilen när sonen skulle till skolan en gång till.

Tändkablar och tändstift har jag tidigare använt från Biltema många mil...
#1193370
Du skriver att varvräknaren beter sig konstigt. Menar du att motorn går upp och ner i varv, eller menar du att varvräknaren så att säga lever sitt eget liv?

I det senare fallet kan det inte gärna bero på fördelarlocket.

Går motorn illa över 3000 rpm bara när du belastar den (kör med bilen) eller även när bilen står stilla?
#1193379
NilsO skrev:Du skriver att varvräknaren beter sig konstigt. Menar du att motorn går upp och ner i varv, eller menar du att varvräknaren så att säga lever sitt eget liv?

I det senare fallet kan det inte gärna bero på fördelarlocket.

Går motorn illa över 3000 rpm bara när du belastar den (kör med bilen) eller även när bilen står stilla?
Jag menar att motorn går upp och ner i varv,varvräknaren vill gärna varva med motorn men den blöddrar ju bara och då åker mätaren omkring mellan 2800-3500 rpm.

Bara vid belastning. Om jag varvar på tomgång så går den perfekt.

Dataenheten, bensinpumpen (begagnad), svänghjulsgivaren, tändkablarna och reläet till bensinpumpen. Detta är bytt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av 1 FreddieT, redigerad totalt 0 gånger.
#1193447
FreddieT skrev:Dataenheten, bensinpumpen (begagnad), svänghjulsgivaren, tändkablarna och reläet till bensinpumpen. Detta är bytt.
Om du med dataenheten menar bränsleboxen som sitter vid A-stolpen vid fötterna på passagerasidan så är det ganska (väldigt) viktigt att det är till samma motor och årsmodell annars stämmer det inte. När det är lite bensin i tanken (under 1/3) kan det vara problem med bränsletillförsel om inte tankpumpen fungerar.
#1193646
lennarte skrev:
FreddieT skrev:Dataenheten, bensinpumpen (begagnad), svänghjulsgivaren, tändkablarna och reläet till bensinpumpen. Detta är bytt.
Om du med dataenheten menar bränsleboxen som sitter vid A-stolpen vid fötterna på passagerasidan så är det ganska (väldigt) viktigt att det är till samma motor och årsmodell annars stämmer det inte. När det är lite bensin i tanken (under 1/3) kan det vara problem med bränsletillförsel om inte tankpumpen fungerar.
Ok. Ja menar boxen,den är till rätt årsmodell och motor.
Motorn går lika illa med full tank tyvärr.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]

Om kriget kommer...

En Mad Max-artat pickis 4WD är säkert r&[…]

Vevaxelgivaren kanske? Läs ut felkoder.