Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo74092
#1192751
Funderar att rostskyddsbehandla bilen, har hört att man kan göra det med linolja?

-Någon med erfarenhet av linoljan? Funkar det bra/inte?

- Vilka verktyg behövs?

-Vilken olja ska man andvända sig utav?

-kan man göra det själv, något särskilt man ska tänka på??

- och var på bilen ska man göra det?
#1192783
Någonting är bättre än ingenting. Det är in i alla hål du hittar i dörrar, dörrstolpar, huv, baklucka, tröskellådor i först hand. Sedan finns det hål i alla balkar under bilen också. Dom trycker inte om att man gör detta i "gör det själv hallar" så det är upphissad bil (på bockar) som gäller. En vanlig oljekanna med pump och pip kommer du långt med och du ska ha en olja som inte stelnar. Typ rå linolja. När jag höll på att underredsbehandla bilar med olja så använde vi en vegetabilisk hydrauloljaolja som vi använde på jobbet. Den hade en bas av linolja och var godkänd att användas inom livsmedelsindustrin, skogs och lantbruk. Då gör det inte så mycker att det droppar lite på marken. Just denna olja finns inte kvar längre, men rå linolja duger bra när det bara gäller en bil. När det gäller själva underredet så är det bara att bättra på där det fattas med något (tjock tektyleller boddymassa), men är det rostigt får du skrapa, borsta e.v blästra rent och grunda och måla med färg först. Att "stryka nytt" under hela bilen kan göra mer skada än nytta. Själv använder jag numera det jag en gång började med, spillolja från oljebyte, jag byter olja såpass ofta så den är inte så förorenad . Smutsig spillolja är både giftig och kan vara aggressiv mot plåten.
#1192854
Volvo74092 skrev:kan man inte skrapa bort rost och pensla på med linoljan istället för boddymassan och färg i själva underredet på bilen?
Jo, det går utmärkt, men det håller inte så länge. Linoljan är inget "slitskydd" så dom ställen där skyddet saknas är det ju mest slitage på. Stänger man in rost som inte är ordentligt rengjort och målat förvärrar man det, även om det inte syns. Men försök få in olja på bak/insidan av dom ställen (vanligtvis insidan tröskellådor och förstärkningen vi infästningar för stag vid gummibussningar fram och bak) det är så "bromsar" det upp rosten när det "tränger fram" vid skarvarna. Det finns linolja på spray, och sprutar du några gånger under sommarsäsongen (det måste vara torrt) så funkar det också. Och då behöver du inte slipa rent, bara spruta på oljan som det är så binder oljan i smutsen och dammet. Men du få hålla på så länge du har bilen ett par gånger om året. Jag gör så med min 745-a efter oljebyte, inte lika miljövänligt, men det funkar.
#1192952
Så att jag gör rätt:
1. Tvätta undersidan/ underredet noggrant+ hjulhusen och låta allt torka
2 skrapa bort ytrost och smuts med ex stålborste
3 "måla"/ "spruta" på hela underredet/undersidan, hjulhusen och insidan av tröskelbalkara och i dörrarna med enbart linolja

Är allt rätt isånnafall räcker det med 1 "strykning"?
av NilsO
#1193004
Man ska vara lite försiktig med underredsmassan. Man kan blöta upp smutsen och sedan spola av, men mycket mer än så ska man inte göra. (Det är rätt praktiskt att göra det efter att man ändå kört med bilen en regnig dag.) Ser man ställen där underredsmassan släppt och det är rostigt, så får man undersöka det. Tyvärr beror det ibland på att det rostat igenom från andra sidan, och är alltså inte ytrost.
av NilsO
#1193013
Har den släppt så får man liksom undersöka varför. Vad jag har sett, på 940 och sista årsmodellerna av 740, så brukar den inte släppa om det inte redan är rostigt under. Och då kommer rosten tyvärr oftast inifrån. Men som White skriver, bättre att grunda med Dinitrol och sedan kanske underredsmassa ovanpå, beroende på var det är.
#1193014
White skrev:Du ska aldrig lägga underredsmassa direkt på rost! Du bör först grunda med exempelvis Dinitrol ML vilken funkar mycket bättre än linolja.
Men ska jag lägga på underedsmassa eller linolja efter att grunda eller behövs inget mer än själva grundningen?
Men ska jag andvända linolja till rästen av bilen eller ska man köra ex Dinitrol hela vägen?

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]