Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1192629
Min bil läcker olja vid motorblocket och en vän hjälpte mig att byta ventilkåpspackning då han trodde den var sprucken. Den såg dock rätt schysst ut men vi bytte den ändå (och rengjorde lock etc). Dock var han osäker på rätt moment men det slutade med att vi körde 15Nm. Den läcker dock fortfarande, kanske tom mer än förut. Någon som vet rätt moment eller om det kan va så att den läcker från något annat ställe? Kan skicka bilder imorrn om så önskas. :)

Sen till kylarvätskan. När jag märkte det först så var det blött på förarsidans golv vilket ledde till byte av värmekran av mekaniker. Däremot så läcker det fortfarande. Dock inte på samma ställe. Har inte hittat exakt var det läcker men det verkar läcka mest när jag kör. Kan mekanikern möjligen tabbat sig? Om någon slang som han återmonterat lite för löst eller liknande?
#1192712
Har inte jobbat överdrivet mycket med B230 motorn (har ju B234 själv), men dom äldre (B21, B23) skulle man ju vika packningen där den ska gå över kamaxellagringen. Just i dom "vikningarna" ville de gärna läcka om man inte limmade packningen på båda sidor. Sedan satt där en "halvmåne" i plast i bak ändan som ibland kunde fattas när dessa bilar "kom in" för oljeläckage. Det är en annan kåpa på B230 motorn så jag vet inte om denna information är till hjälp, men eftersom ingen annan skrivit så får du nöja dig (tills vidare) med detta... :lol:
#1193039
Haha, i värsta fall så lärde jag mig hur man ska göra med de äldre packningarna! ;)

Har några teorier jag ska testa en och en efter lite funderande samt googlande...

Oljaläckage:
Byta packning till oljepåfyllningslock
Rengöra filtret till vevhusventilationen
Limma ventilkåpspackning om inget av detta gör susen
Vad gäller moment så spricker gängorna efter 15Nm, så 15 it is!

Kylarvätskeläckage:
Vattenpump byttes i samband med byte av värmekran, kan de vara den som är i lite hastigt monterat och därmed läcker?
#1193041
Ett enkelt test på vevhusventilationen är att du med motorn på tomgång lossar påfyllningslocket men håller det på plats. Det ska då "kännas" som det sugs fast lite lätt, inte så mycket så det blir kvar av sig själv men det "känns" när man håller i det att det "vill" sugas fast. Då fungerar det tillfredsställande.
Angående vatten på golvet, smaka på det. Smakar de sött är det glykol, annars är det regnvatten.
#1194251
Bra tips! Det ska jag testa i helgen.

Vad gäller smak på vätskan ska jag tänka på det i framtiden men just nu är problemet att jag inte vet var det läcker. Läckage vid förargolv var innan de bytte värmekranen. Nu är det inte vätska där. Däremot så försvinner kylarvätska när bilen är igång.
#1194259
Om vattenpumpen är nymonterad kan du nog "efterspänna" den. Det är noga att den får ordentligt "tryck" uppåt. Om du inte haft det när du monterade den, går så här. Lossa alla skruvarna som håller pumpen ett varv eller så. Använd en ordentlig skruvmejsel, bräckjärn, kofot eller liknande och tryck pumpen uppåt mot topplocket. Du få nog lossa fläktremmen, annars går det nog inte. Sedan spänner du fast pumpen igen medans du trycker. Den bör röra sig så det syns, har du otur kan det börja läcka vid packningen mot blocket om den fastnat ordentligt.
#1194559
Det där får jag nog lämna till grabbarna på verkstad. Tack ändå för beskrivningen. Hoppas nån gång kunna köpa en risigare 740 jag kan meka i utan "vara rädd att göra saken värre". För det kommer jag till 99% säkerhet göra med de kunskaper jag har nu som är mest bara teoretiska.
#1194669
Är det gjort på verkstad ska det vara "vara gjort efter konstens alla regler", då kan det vara något annat som läcker. T.ex ett gammalt kylarlock som inte "håller måttet". Det ska vara tätt upp till ett visst tryck, sedan släpper det ut övertrycket. Öppnar det för tidigt (vid för lågt tryck) så försvinner små mängder vatten som man aldrig ser. Det kom ett nytt bättre lock på -90-talet som passar bakåt,
https://vparts.se/se/volvo-940/volvo-94 ... volvo.html
som ska vara bättre. jag köpte ett på skroten (från en S80) när jag ändå var där (10 kr) och min har inte tappat en droppe sedan dess. Innan hade jag samma problem. Det gamla locket är grått
#1204469
Missat att jag fick svar från dig Lennarte!

Tack för tipset. Ett sådant ska inhandlas. En vän till mig ska trycksätta kylsystemet när tid finns för att se om kylaren läcker. Såg att det kunde vara en liten läcka men vill vara 100% säker innan man börjar fixa en ny kylare. :)

Har nyligen bytt oljelock och oljefälla och den läcker inte alls lika mycket olja nu. Ska testa och byta packnings till oljepåfyllningslocket och se om den kanske kan vara boven också.
#1206752
Att byta packning på oljepåfyllningslocket verkade göra susen. Passade på att göra lite rent från gammal motorolja där jag kom åt med borste. Mest vid växellåda och under oljefiltret. Sprutade på kallavfettning (kan bromsrengöring vara ett bättre alternativ? Tänkte om kallavfettning är för starkt?), lät verka, försökte lösa upp oljan ännu mer med en gammal diskborste och sprutade sen måttligt med trädgårdsslang. Var givetvis varsam kring elektriska komponenter som jag täckt med plastpåsar.

Nytt lock för expansionskärlet är på men har inte kört den tillräckligt mycket för att kunna se eventuella resultat.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]