Sida 1 av 1

Spridarmotstånd

Postat: tor 17 aug 2017, 20:11
av Moheisssenjr7
Hej!
Jag skulle vänligen önska att någon kan förklara för mig hur man kopplar in spridarmotstånd från en 945:a Ftt till en 945:a Gl. Tacksam för svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Spridarmotstånd

Postat: fre 18 aug 2017, 10:32
av lennarte
Turbo är inte min allra bästa sida men här är en länk till elschema för bränsle och tändsystem + bilder på komponentplacering till både F och FT (och några till) inklusive förklaring till koderna på komponenterna (längst ner)
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm

Re: Spridarmotstånd

Postat: lör 19 aug 2017, 11:24
av NilsO
Lite svårt att beskriva, enklast är nog om du tittar på kopplingsschemat, eller ber någon elektronikkunnig om hjälp med det. Det kan vara bra att veta att bränsleboxen bara har en utgång på båda bilarna. På GL är alltså spridarna parallellkopplade.

Om du tar ett spridarmotstånd från en annan 740/940 med turbomotor, så ska det sitta monterat mot karossen eller liknande så att värmen som bildas i motstånden kan ledas bort. Därför behövs lite extra ledningsdragning.

Re: Spridarmotstånd

Postat: lör 19 aug 2017, 12:55
av Moheisssenjr7
NilsO skrev:Lite svårt att beskriva, enklast är nog om du tittar på kopplingsschemat, eller ber någon elektronikkunnig om hjälp med det. Det kan vara bra att veta att bränsleboxen bara har en utgång på båda bilarna. På GL är alltså spridarna parallellkopplade.

Om du tar ett spridarmotstånd från en annan 740/940 med turbomotor, så ska det sitta monterat mot karossen eller liknande så att värmen som bildas i motstånden kan ledas bort. Därför behövs lite extra ledningsdragning.
Men om jag införskaffar högohmade r spridare, kan jag då skippa spridarmotståndet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Spridarmotstånd

Postat: lör 19 aug 2017, 16:55
av NilsO
Ja!