Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av reginarexmannen
#1192083
Hej hade en tråd här förut om min 745 med regina systemet som inte startade på startmotorn, den gick endast att knuffa igång. bytte vevgivaren och efter det startade han direkt men istället går den jätteskumt, innan när ja knuffade igång den gick den perfekt. Symptomen är följande efter bytet: Startar den kall och går inte riktigt på alla cylindrar. varvar lite så går den jämnt, släpper jag gasen dör den direkt har alltså ingen tomgång, när bilen blir varm så rycker den/dränker sig själv om man ger för mycket gas, måste alltså gasa jättelite annars bluddrar den och saktar ner. om jag varvar upp han till 3-4 tusen så kan han få tomgång som pendlar mellan 800-1200 snabbt. kan svartryka lite ibland, kan bli en liten smäll från luftboxen ibland. har kollat efter tjuvlyft men inte hittat nåt ställe, kopplar jag ur lambdasonden så går han mycket bättre men inte perfekt och ingen tomgång, testat en tomgångsmotor som funkar utan resultat. står 3 på min gamla vevgivare och 2 på den jag böt till, kan det spela nån roll? för det känns ju som han får alldeles för mycket soppa, känns också som tanken försvinner lite för snabbt hehe, tacksam för alla svar mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
#1192107
Om du rycker ur kabeln till Lambdasonden så går motorn (boxen) in i ett nödprogram där den "stänger av" sig från dom givare som ger information om "läget i omvärlden" (kom osökt att tänka på president Trump, förstår inte varför ?:-/ ) och då går motorn efter ett förprogrammerat program, eller protokoll och kan då gå bättre om den del du kopplar loss är kass (tänkte på USA efter Trump). Nog om politik..... Det är samma om du kopplar loss LMM-en. Nu har du ingen sådan utan efterföljaren MAP-senor, så jag förmodar att det är samma med den. Om du kopplat loss någon av dessa måste felkoderna "nollas" i diagnostikboxen för att motorn ska ta in information igen
#1194468
lennarte skrev:Om du rycker ur kabeln till Lambdasonden så går motorn (boxen) in i ett nödprogram där den "stänger av" sig från dom givare som ger information om "läget i omvärlden" (kom osökt att tänka på president Trump, förstår inte varför ?:-/ ) och då går motorn efter ett förprogrammerat program, eller protokoll och kan då gå bättre om den del du kopplar loss är kass (tänkte på USA efter Trump). Nog om politik..... Det är samma om du kopplar loss LMM-en. Nu har du ingen sådan utan efterföljaren MAP-senor, så jag förmodar att det är samma med den. Om du kopplat loss någon av dessa måste felkoderna "nollas" i diagnostikboxen för att motorn ska ta in information igen
Haha okej, så antagligen är lambdan kass, men konstigt den bluddrar kall men svarar bättre på gas, så alltså går dåligt kall men sämre varm när lambdan hoppar in, kopplar ur lambda går bra men fortfarande lite tvek på gas, undrar om det är 2 grejer som spökar ihop. den begagnade vevgivarn ja fick fixa ju så att den startar men går dåligt nu så ja undrar om det är fel på den här givarn också typ att han ger för mycket soppa. känns verkligen inte som att han förbränner all bensin tror mycket går oförbränt med tanke på soppalukten i kupen, mina misstankar ligger på vevgivare/lambda.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1194480
Lambdasonden fungerar inte kall, den måste bli varm för att fungera. Det tar en stund, olika beroende på väder och temperatur. Glöm inte att nolla felkoder bara. Vevaxelgivaren ger "bara" information om var på varvet motorn är, alltså i princip var kolvarna är. När motorn är kall så går den ungefär efter "nödprogrammet" och så fort Lambasonden blir varm så "går" boxen efter dom signaler den får därifrån. Och från andra givare, du har ju en temp.givare för motorstyrningen också, den kan ju också ge fel signaler. Sitter under insuget vid 3-ans cylinder ungefär. Om du kopplar loss den så "tror" boxen att motorn är +20º varm oavsett om motorn är varm eller kall, det är kanske bättre än fel signaler. Tänk på att du ska ha en svart tempgivare, den blå (som ser likadan ut förutom färgen) funkar inte. Själva MAP-sensorn har jag aldrig "strulat" med så jag vet inte riktigt hur den fungerar mer att den mäter trycket (eller vakuumet??) i insugningsröret istället för mängden (massan) luft som sugs in
#1194956
lennarte skrev:Lambdasonden fungerar inte kall, den måste bli varm för att fungera. Det tar en stund, olika beroende på väder och temperatur. Glöm inte att nolla felkoder bara. Vevaxelgivaren ger "bara" information om var på varvet motorn är, alltså i princip var kolvarna är. När motorn är kall så går den ungefär efter "nödprogrammet" och så fort Lambasonden blir varm så "går" boxen efter dom signaler den får därifrån. Och från andra givare, du har ju en temp.givare för motorstyrningen också, den kan ju också ge fel signaler. Sitter under insuget vid 3-ans cylinder ungefär. Om du kopplar loss den så "tror" boxen att motorn är +20º varm oavsett om motorn är varm eller kall, det är kanske bättre än fel signaler. Tänk på att du ska ha en svart tempgivare, den blå (som ser likadan ut förutom färgen) funkar inte. Själva MAP-sensorn har jag aldrig "strulat" med så jag vet inte riktigt hur den fungerar mer att den mäter trycket (eller vakuumet??) i insugningsröret istället för mängden (massan) luft som sugs in
ska testa koppla loss tempen, bra skumt problem jag har med tanke på att tomgången inte existerar, testat annan motor lockat luftläckagw men den har fortfarande ingen tomgång, detta kom då i samband med att den börja blöddra vid gaspådrag o gå skit, har tomgång kall och jag kan få varm om ja varvstoppar han, då lägger han sig mellan 1000-1400 o pendlar med snabba impulser. måste vara boxen som ger jätteknasig info. blir galen haha, om nu bilen inte skulle gå bättre när ja kopplar ur har du nåt förslag på vad mer som kan orsaka ingen tomgång och blödder o känslan som han dränker sig när man gasar. Bränsletryckregulator? eller kanske nån form av kallstartsventil om det ens existerar på den här, kanske skickar ut "choke" hela tiden? drar soppa som sataan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1195917
reginarexmannen skrev:Bränsletryckregulator? eller kanske nån form av kallstartsventil om det ens existerar på den här, kanske skickar ut "choke" hela tiden? drar soppa som sataan
Bränsltrycksregulatorn (BTR) kollar man enkelt. ta loss den klena slangen som går mellan BTR-en och insuget och sug i den. Smakar det det minsta bensin är den kass, då är det invändigt läck i den
Kallstartventil sitter på vissa modeller (har ingen på min) och den kan också "läcka igenom". Skruva loss den (sitter i så fall i insugningsröret) och kör på starten (e.v starta motorn) Det ska inte komma en droppe bensin från den förrän temperaturen understiger -15º, om jag kommer ihåg rätt. Har du kollat på undersidan på insuget? Strax innanför spjällhuset ungefär. Där sitter en klen (c:a 10mm) slang från vevhusventilationen. Den "hoppar av" ibland när den blir "gammal och trött". Motorn går med den slangen borta, men inte bra.
Jag hade väldiga problem med min motor i början av "vår bekantskap" och det tog nog ett år eller två innan jag gått igenom allt. Där var b.la läck på vakuumtanken till värmeanläggningen (endast bilar med AC,ECC) plus en massa andra fel. Den bilen var i ganska dåligt skick (i motorn) då, men nu går den kanon (B234F med 159 hk utan turbo)
#1205639
lennarte skrev:
reginarexmannen skrev:Bränsletryckregulator? eller kanske nån form av kallstartsventil om det ens existerar på den här, kanske skickar ut "choke" hela tiden? drar soppa som sataan
Bränsltrycksregulatorn (BTR) kollar man enkelt. ta loss den klena slangen som går mellan BTR-en och insuget och sug i den. Smakar det det minsta bensin är den kass, då är det invändigt läck i den
Kallstartventil sitter på vissa modeller (har ingen på min) och den kan också "läcka igenom". Skruva loss den (sitter i så fall i insugningsröret) och kör på starten (e.v starta motorn) Det ska inte komma en droppe bensin från den förrän temperaturen understiger -15º, om jag kommer ihåg rätt. Har du kollat på undersidan på insuget? Strax innanför spjällhuset ungefär. Där sitter en klen (c:a 10mm) slang från vevhusventilationen. Den "hoppar av" ibland när den blir "gammal och trött". Motorn går med den slangen borta, men inte bra.
Jag hade väldiga problem med min motor i början av "vår bekantskap" och det tog nog ett år eller två innan jag gått igenom allt. Där var b.la läck på vakuumtanken till värmeanläggningen (endast bilar med AC,ECC) plus en massa andra fel. Den bilen var i ganska dåligt skick (i motorn) då, men nu går den kanon (B234F med 159 hk utan turbo)
Hejsan hittade tillslut felet, slangen till mapsensorn satt inte i,,, stoppade in den och bilen gick kanonbra i hela 3 dagar sen kom det tillbaka fast 10 gånger värre hahaha, baktänder nå inåthelvete i insuget och slangen sitter där den ska, smällde tillochmed ett fäste till luftburkslocket, kan map sensor ha gett sig?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1205781
Kan kamremmen hoppat en kugg eller 2 medans den gick bra??? Vrid motorn tills märket på remskivan står på 0 på kåpan. då ska märket på hjulet på kamaxeln stå mot märket på plasten bakom. Du får plocka bort övre delen av kåpan. Är där inget märke så vrid vevaxeln ett varv till (kamaxelln snurrar bara hälften så fort) så ska märken stämma. Du får inte vrida på remskivan utan på skruvskallen i centrum. Remskivan är i 2 delar och vulkat gummi mellan, den kan släppa i gummit då.
#1208426
lennarte skrev:Kan kamremmen hoppat en kugg eller 2 medans den gick bra??? Vrid motorn tills märket på remskivan står på 0 på kåpan. då ska märket på hjulet på kamaxeln stå mot märket på plasten bakom. Du får plocka bort övre delen av kåpan. Är där inget märke så vrid vevaxeln ett varv till (kamaxelln snurrar bara hälften så fort) så ska märken stämma. Du får inte vrida på remskivan utan på skruvskallen i centrum. Remskivan är i 2 delar och vulkat gummi mellan, den kan släppa i gummit då.
testat bytt mapsensor, radiorelät , tempgivarn vid luftburken, bränslebox, märkte att den svartrök också, sotat ner hela stängslet bakom bilen samt stor fläck med sot under gubbkröken, ska kolla kamremmen men eftersom den svartryker kanske det är nå annat? mycke olja/klegg vid luftröret o gaspjäll! vevhus?

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]