Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
#1192012
Jag har en lagom insliten 945 -97 som bruksbil. Kärnfrisk och välskött i maskineriet (hel pärm med papper och kvitton) men karossen lämnar en del att önska. M90 manuell.

Gått drygt 30.000 mil. Perfekt och oöm bruksbil med andra ord. :)

Men den känns trött.... 135 hästar är ingen raket direkt. Har till slut erkänt för mig själv att det är okej att "trimma" lite även fast man inte är 18år längre.

Så, jag vill skrämma upp den så pass att det blir lite "klös" när man gasar på, men är inte ute efter att bränna däck och svina. Bilen rullar över 3000mil per år och kommer fortsätta göra det tills karossen är för slut för att fixa. Bruksvärde och hållbarhet är viktigt.

Hade tidigare en 740 Turbo -90 som gick på 1bars laddtryck med bara bränslechip, fast det var roligt typ första gasrepan. :roll:

Så...Jag tänker mig:
Bränsle och tändchip (Vilka bilar har "guldbox" till tändningen?)
Ställbar tryckklocka, vad är ett rimligt och hållbart laddtryck med originalturbon innan den bara pumpar varmluft? Är turbobyte att föredra, till typ en 16T?
Original intercoolern står ju pall för en del, men är det värt att investera i en ALU-IC? Tänker bara så att effekten inte avtar efter första gasrepan.
Luftfilter...Jag är kronisk allergisk mot öppna luftfilter, tycker det ser förjävligt ut. Finns det några enkla modifikationer att göra med original luftburken för att få den att suga mer kalluft?
Och slutligen...Avgassystem. Förstår att originalet kanske ger ett lite för högt mottryck, men jag vill inte åka runt med ett 3" som låter krig. Tips på prisvärda system mottages.

Förstår att detta ämne är bra uttjatat vid det här laget, men tycker det är roligt att spåna lite ändå. :)
Användarvisningsbild
av White
#1192018
Du kan plocka ut ca 200hk med originalturbon utan att den bara pumpar varmluft, men en alu IC är nog att föredra, do88 har fina modellanpassade.
Kan varmt rekommendera chip från BSR, jag kör med deras 205hk chip. Byta till A-kam ger också ytterligare några hästar.

Du kan öppna upp ett extra hål i luftburken för förbättrat flöde och montera ett sportfilter i burken. Jag har ett K&N i nyskick som rullat max 1500mil
om du är intresserad? Släng då iväg ett PM.

Byta kat och avgassystem gör ytterligare några hästar och motorn andas lättare, jag hade valt 2,5"

Tycker att 0,9 bar är en övre gräns om man inte vill frästa grejerna för mycket.
av Rådlös
#1192020
Min spontana reaktion: Konvertera motorn och kör på E85! Då får du bättre bottendrag och en bit upp i mellanregistret. Att du redan har turbo (för jag tolkar ditt inlägg så?) är en ren bonus. Även att du tycker att förbränningsluften är lite för varm. Etanol vill ha några tiotal grader högre temperatur på förbränningsluften än vad bensin vill ha. Då förbränns etanolen effektivare och du får ut mer energi per volym bränsle. E85 har 104 oktan, och tål tidigare förtändning utan att spika. Och din inställning till öppna sportluftfilter ligger helt i linje med E85-tänket. Se till att bilens original luftförvärmning fungerar.
Konvertera enklast med en Piggyback, en elektronisk dosa som förlänger spridarpulserna. Läs mer om detta på http://www.etanol.nu
Lätt att koppla in (och ur i förekommande fall) och dom flesta har inbyggd köldstartfunktion. Det finns ett trettiotal att välja på, men alla har den tekniska funktionen med förlängda spridarpulser. Skillnaden är nog bara hur man har löst det rent tekniskt?

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]