- tor 17 aug 2017, 10:18
#1192012
Jag har en lagom insliten 945 -97 som bruksbil. Kärnfrisk och välskött i maskineriet (hel pärm med papper och kvitton) men karossen lämnar en del att önska. M90 manuell.
Gått drygt 30.000 mil. Perfekt och oöm bruksbil med andra ord. :)
Men den känns trött.... 135 hästar är ingen raket direkt. Har till slut erkänt för mig själv att det är okej att "trimma" lite även fast man inte är 18år längre.
Så, jag vill skrämma upp den så pass att det blir lite "klös" när man gasar på, men är inte ute efter att bränna däck och svina. Bilen rullar över 3000mil per år och kommer fortsätta göra det tills karossen är för slut för att fixa. Bruksvärde och hållbarhet är viktigt.
Hade tidigare en 740 Turbo -90 som gick på 1bars laddtryck med bara bränslechip, fast det var roligt typ första gasrepan. :roll:
Så...Jag tänker mig:
Bränsle och tändchip (Vilka bilar har "guldbox" till tändningen?)
Ställbar tryckklocka, vad är ett rimligt och hållbart laddtryck med originalturbon innan den bara pumpar varmluft? Är turbobyte att föredra, till typ en 16T?
Original intercoolern står ju pall för en del, men är det värt att investera i en ALU-IC? Tänker bara så att effekten inte avtar efter första gasrepan.
Luftfilter...Jag är kronisk allergisk mot öppna luftfilter, tycker det ser förjävligt ut. Finns det några enkla modifikationer att göra med original luftburken för att få den att suga mer kalluft?
Och slutligen...Avgassystem. Förstår att originalet kanske ger ett lite för högt mottryck, men jag vill inte åka runt med ett 3" som låter krig. Tips på prisvärda system mottages.
Förstår att detta ämne är bra uttjatat vid det här laget, men tycker det är roligt att spåna lite ändå. :)
Gått drygt 30.000 mil. Perfekt och oöm bruksbil med andra ord. :)
Men den känns trött.... 135 hästar är ingen raket direkt. Har till slut erkänt för mig själv att det är okej att "trimma" lite även fast man inte är 18år längre.
Så, jag vill skrämma upp den så pass att det blir lite "klös" när man gasar på, men är inte ute efter att bränna däck och svina. Bilen rullar över 3000mil per år och kommer fortsätta göra det tills karossen är för slut för att fixa. Bruksvärde och hållbarhet är viktigt.
Hade tidigare en 740 Turbo -90 som gick på 1bars laddtryck med bara bränslechip, fast det var roligt typ första gasrepan. :roll:
Så...Jag tänker mig:
Bränsle och tändchip (Vilka bilar har "guldbox" till tändningen?)
Ställbar tryckklocka, vad är ett rimligt och hållbart laddtryck med originalturbon innan den bara pumpar varmluft? Är turbobyte att föredra, till typ en 16T?
Original intercoolern står ju pall för en del, men är det värt att investera i en ALU-IC? Tänker bara så att effekten inte avtar efter första gasrepan.
Luftfilter...Jag är kronisk allergisk mot öppna luftfilter, tycker det ser förjävligt ut. Finns det några enkla modifikationer att göra med original luftburken för att få den att suga mer kalluft?
Och slutligen...Avgassystem. Förstår att originalet kanske ger ett lite för högt mottryck, men jag vill inte åka runt med ett 3" som låter krig. Tips på prisvärda system mottages.
Förstår att detta ämne är bra uttjatat vid det här laget, men tycker det är roligt att spåna lite ändå. :)