Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mattiaz
#1191850
Jag köpte mig en 760 turbo -89 för ett tag sedan och trots att den är så gammal så tycker jag den är väldigt, väldigt trevlig :) Dock är den rejält törstig, drygt litern vid landsvägskörning. Så jag klurar på vilka alternativ som finns att råda bot på det.

Tanken vore isf en seriös konvertering med alla originalfunktioner som ska vara.

Vilka motorer/växellådor fungerar ihop?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1191891
Dom dieslarna Volvo hade då var inga höjdare och få tag i en sådan idag i bra skick är nog inte lätt. Tänk tvärt om, tänk på hur många liter bensin du kan få för dom pengar du skulle lagt på detta. flera 10000 kr skulle jag tro. en 6-cylindrig dieselturbo vill nog också ha en del att dricka. Eller tänkte du på en modern 5-cylinder diesel?
av Mattiaz
#1191905
Tänkte något som är modernare än D24:an i så fall. Jag har möjlighet att köpa billigare diesel dessutom. Men visst, jag kan tänka mig en snålare bensinare också. Jag behöver inget fartmonster :)
av kebabpizza
#1191908
Om du tänkte hålla dig till en Volvomotor så finns det ju gott om folk som stoppat ner en D5:a, finns väl t.o.m. anpassade motorfästen att köpa.
Sen tillkommer givetvis elektronikbiten, men allt går ju att lösa, beror ju helt på vad du själv har för kunskaper och ambitionsnivå på det hela.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1191957
Vill du ha manuell ska du leta efter en M90 från en 2,5 l sexa som satt i 960 efter -94. Dessa har samma bultmönster som volvos vitblock.

Vill du ha automat är det lite knepigare, D24:an fanns bara med ZF22 vad jag vet. Det KAN vara samma bultmönster på denna som på de tidiga 5-cylindriga VAG TDI som satt i V70 S80. Dock är ju D24:an en gammal förkammardiesel som varvade 5500 rpm så tveksamt om en ny direktinsprutad diesel skulle gilla de växlingspunkterna vid kick-down :lol:

Men som sagts tidigare, ska man mest glida runt är väl inte 1 l/mil så farligt...
av S80_140HK
#1191973
Beror väl lite på hur mycket tid du vill lägga ner. Jag skulle skippa D24an, nog för att dom går fint och låter fint, men det är en riktig stenålderskonstruktion som dras med en del problem. Gillar inte inspirerad körning alls...

Jag hade snarare riktat tankarna åt antingen en D5252T från 850/V70, går att kombinera ihop med D24 växellåda (M46,M90 etc) samt att man kortar ett D24-tråg samt oljepickup och insug (D24 6 cyl, D5252 5 cyl, så man kortar alltså grejerna med en cylinders längd), eller ännu hellre en 1.9TDI från VAG. Sitter i 90-tals Audi, VW, Seat etc. Får svetsa om tråget och bygga motorfästen samt använda adapterplatta (finns att köpa) för att hänga på en Volvo-låda. 1,9TDI är absolut ingen raket, men dom går billigt.

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]