Det här med vinteretanol är en märklig företeelse. Det fanns en debattör här på forumet och han skrev även på
http://www.etanol.nu Han tog sig för att testa etanolhalten i det som kallas vinteretanol.
Han använde uppgifterna i OBD2-uttaget och hade förmodligen utrustning för VIDA eller något annat. Hursomhelst fick han fram att det är ingen skillnad på vinteretanol och sommaretanol! Det är dessvärre bara priset som skiljer! Han frågade ett bränslebolag hur detta kunde vara möjligt. Jag minns inte det exakta svaret, men dom kanske slingrade sig efter bästa förmåga?
Debattören hette Mattias D. Sök hans inlägg här. Om jag minns rätt så skall man tidsmässigt välja dom senare inläggen innan han slutade skriva här.
Har man inte tillgång till VIDA eller något motsvarande, så kan man enkelt göra en liten laboration för att mäta etanolhalten i E85. Tag ett graderat mätglas, sådant som fanns på skolans kemi och fysiklektioner. Häll i en bestämd mängd E85. T.ex 1 dl. Så exakt man kan hälla i. Nu kommer hemligheten: E85 och bensin blandar sig. Etanol och vatten blandar sig. Bensin och vatten blandar sig inte. Därför häller man i en bestämd volym rent vatten i mätglaset, förslagsvis 1 dl. Man har då 2 dl i sitt mätglas. Alldeles strax börjar bensinen och etanolen/vattnet att skikta sig. Bensinen lägger sig överst och etanolen/vattnet lägger sig underst. Sedan är det bara att läsa av på mätskalan. Först bensinen och sedan etanolen plus 1 dl vatten. Gränsen mellan vatten och etanol ser man ju inte, men man vet att det är 1 dl som är vatten. Resten är etanol. Ju noggrannare mätskalan är på mätglaset, desstå noggrannare blir resultatet.
Det har sålts färdiga provrör för denna övning på E-bay, men jag vet inte om dom finns fortfarande? Jag tror att det var mindre volymer än i min beskrivning här. Pris minns jag inte heller.
Och i sammanhanget: Det har antytts att det skulle finnas någon sorts mätare på bränslesystemet som mätte etanolhalten i bränslet. Detta är fel! Det är Lambdasonden som ger resultatet av förbränningen och ECU'n talar om vilken bränsleluftblandning det har för att hålla Lambda 1. Det stökiometeriska blandningsförhållandet för bensin respektive E85 är ju kända värden. Så är det i alla fall på alla Volvo FFV-modeller. Dessvärre har Lennart E ingen sådan modern Volvo så han kan inte få fram uppgiften genom något OBD2-uttag. Men hans motor fungerar ändå. Möjligen kan han få fram det genom kemilaborationen?
Till frågan kan läggas att det "symboliska" bytet mellan vinteretanol och sommaretanol sägs vara vid 1 november och 1 april. Rätt eller inte? Den som kan mäta får fram rätt svar.