Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1193297
Men du kan väl inte spraya på utsidan av reflektorn, eller är den av genomsynlig plast?

Alla cromesprayer jag provat har varit typ silver metallic :)
#1193317
frasse4 skrev:Men du kan väl inte spraya på utsidan av reflektorn, eller är den av genomsynlig plast?
Joo, annars brinner den väl upp.... :lol:
Du menar den sista jag länkade till antar jag. Den har jag inte beställt än,vet inte om jag ska göra det heller. Den innehåller tydligen silveroxid, som reflektorerna så det kanske funkar. Hittade ingenstans någon som provat på reflektorer. Den första jag länkade till ska levereras till min dörr före 07:00 i morgon bitti av MTD. Någon som hört talas om dessa?? Jag har inte det. Så det blir test av denna färg i morgon kväll. Ska måla den nedre delen (har vänt den upp och ner) på en reflektor och se hur det blir.
Det måste skilja ordentligt på innehållet då den första kostar 55 kr för 600 ml och den senare 229 kr för 200 ml. Men jag hade redan beställt den första när jag hittade den andra. Silveroxid måste klarlackas också annars gulnar det så då blir det ju ännu dyrare.... (smålänningen i mig.... :lol: )
#1194199
Har sista veckorna haft dotterns bil att "leka" med så har inte provat Chrome färgen än, mer än provsprutat på en plåtbit. Den är lika matt som annan chromefärg så det var ingen större "hit". Blev lite bättre med klarlack på, så det för nog duga.
Hon har en Peugeot 107 -07 som jag bytt koppling på. Det gick bra och eftersom hon inte behöver den är på någon vecka är Volvon numera upphissad i bakändan och jag ska fixa dom anmärkningar jag fick på besiktningen. Gummibussningar i länkarmarna till bakaxeln och i stötdämparna bak. Det verkar vara värst i det Volvo kallar "lagerhalvor", alltså dom som sitter runt bakaxeln och kläms fast med ett överfall mot länkarmen. De finns att köpa i "original kvalitet", alltså i gummi. Men också i polyuretan "för Rally-Cross och Drafting". Priserna är detsamma, är det någon fördel/nackdel med det ena eller andra?? Gummina har ju hållit i c:a 45000 mil, men den har "fått slita ont" dom sista åren så om det är starkare med polyuretan ska man kanske köpa det???? Tacksam för svar från någon som provat polyuretan
#1194426
Har hissat upp och bockat bakänden på min 745-a och med kofot och bräckjärn försökt hitta vad besiktningsmannen menade. Han har skrivit "glapp i bakre länkarmslagring och nedre stötdämparfäste". Jag har "tryckt och ryckt" i alla gummibussningar utan att hitta något. Sätter man kofoten mellan bakaxelröret och sidan på länkarmen så visst rör det sig, men det är ju gummiupphängt!!!! Jag ska åka och köpa nya stötdämpare idag så får det räcka med det, dämparna är bra men det går nog inte att sätta i nya nedre gummi i dom. Och dom är ju "busenkla" att byta. Jag fettade in skruvar och hylsor när jag bytte dom för 8 år sedan, får se vad nytta det gör nu :lol: :lol:
#1198492
Stötdämparna bytta, men inget glapp i några andra bussningar eller stag. Gasen var slut i den ena dämparen men oljedämpningen fungerade, håller tummarna.
Beställt nya H4 lampor från Kina, 36W ledlampor. Fläktkylda, så mina reflektorer kanske håller ett tag till när jag vänt och målat dom. Beställde även ett backkamera system, trådlöst, så jag ska kunna hänga kameran (med ett batteri) bak på båttrailern (eller vilken släpvagn som helst). Ska bli spännande att prova, 293 kr (!!!).
#1202215
Fick mail igår att backkamera kommit till Sverige, får se när den dyker upp här....... satt och "slösurfade" i går kväll och helt plötsligt hade jag beställ 2 nya dubbade vinterdäck (däckonline). Kom på att det är oktober, och det är faktiskt tid att börja tänka på det också :(
fast jag sitter i trädgården i solsken och skriver detta.
Har testat spray burkarna jag köpt till reflektorerna (inte på reflektorerna), men det är precis som ni förutspådde, rena skräpet till detta ändamål. Dock täcker färgen bra så den kommer nog till användning ändå. Angående min motor som jag kör på E85, när börjar dom sälja vinterbränsle??? Jag har haft problem med felkod 2-3-2 sedan i somras, har justerat bränsletrycket upp och ner en längre tid. Kollat efter andra fel men inget jag hittat. Sedan helt plötsligt efter en tankning och några justeringar så är felkoden borta. Men, vid ett lägre tryck än innan. Körde då (flera månader) på 3,7bar utan felkoder tills dom plötsligt dök upp och nu är den borta igen (tankade för 14 dagar sedan) och har inte kommit tillbaka hur jag än kör (3,4 bar) :lol: :lol: Det närmar som besiktning också (0 i slutsiffra).... Men jag väntar nog till mars. Går den igenom då behöver jag inte komma tillbaka med den. Då har vi (förhoppningsvis) köpt en ny (bättre begagnad) bil till frugan som kan dra båten och då behöver jag inte Volvon längre. E.v övertar jag dotterns Peugeot 107 -07 så jag har något att köra med, men det beror på om och när frugan "tar" pension. Då behöver vi ju bara en bil ......

PS, nu har solen gått ner och det är svinkallt trots klar blå himmel. I morgon bitti ska jag ut med båten och se om jag kan lura några torskar, sedan åker båten upp ur vattnet för denna säsong. Ja, det är nog höst trots allt
#1202292
Det här med vinteretanol är en märklig företeelse. Det fanns en debattör här på forumet och han skrev även på http://www.etanol.nu Han tog sig för att testa etanolhalten i det som kallas vinteretanol.
Han använde uppgifterna i OBD2-uttaget och hade förmodligen utrustning för VIDA eller något annat. Hursomhelst fick han fram att det är ingen skillnad på vinteretanol och sommaretanol! Det är dessvärre bara priset som skiljer! Han frågade ett bränslebolag hur detta kunde vara möjligt. Jag minns inte det exakta svaret, men dom kanske slingrade sig efter bästa förmåga?
Debattören hette Mattias D. Sök hans inlägg här. Om jag minns rätt så skall man tidsmässigt välja dom senare inläggen innan han slutade skriva här.

Har man inte tillgång till VIDA eller något motsvarande, så kan man enkelt göra en liten laboration för att mäta etanolhalten i E85. Tag ett graderat mätglas, sådant som fanns på skolans kemi och fysiklektioner. Häll i en bestämd mängd E85. T.ex 1 dl. Så exakt man kan hälla i. Nu kommer hemligheten: E85 och bensin blandar sig. Etanol och vatten blandar sig. Bensin och vatten blandar sig inte. Därför häller man i en bestämd volym rent vatten i mätglaset, förslagsvis 1 dl. Man har då 2 dl i sitt mätglas. Alldeles strax börjar bensinen och etanolen/vattnet att skikta sig. Bensinen lägger sig överst och etanolen/vattnet lägger sig underst. Sedan är det bara att läsa av på mätskalan. Först bensinen och sedan etanolen plus 1 dl vatten. Gränsen mellan vatten och etanol ser man ju inte, men man vet att det är 1 dl som är vatten. Resten är etanol. Ju noggrannare mätskalan är på mätglaset, desstå noggrannare blir resultatet.

Det har sålts färdiga provrör för denna övning på E-bay, men jag vet inte om dom finns fortfarande? Jag tror att det var mindre volymer än i min beskrivning här. Pris minns jag inte heller.

Och i sammanhanget: Det har antytts att det skulle finnas någon sorts mätare på bränslesystemet som mätte etanolhalten i bränslet. Detta är fel! Det är Lambdasonden som ger resultatet av förbränningen och ECU'n talar om vilken bränsleluftblandning det har för att hålla Lambda 1. Det stökiometeriska blandningsförhållandet för bensin respektive E85 är ju kända värden. Så är det i alla fall på alla Volvo FFV-modeller. Dessvärre har Lennart E ingen sådan modern Volvo så han kan inte få fram uppgiften genom något OBD2-uttag. Men hans motor fungerar ändå. Möjligen kan han få fram det genom kemilaborationen?

Till frågan kan läggas att det "symboliska" bytet mellan vinteretanol och sommaretanol sägs vara vid 1 november och 1 april. Rätt eller inte? Den som kan mäta får fram rätt svar.
#1202360
Intressant svar "Rådlös". Så tar man 1 dl av varje så ska 7,5% av totala mängden vara bensin, alltså 15 ml. Om det är sommaretanol
Idag är det båt som gäller. Ska ut på havet och försöka lura några torskar, det borde finnas efter det oväder vi haft senaste dagarna. Just nu är träden alldels stilla.... :lol:
#1205393
Nu har hösten kommit på allvar hit, fast det är fortfarande varmt. C:a 15° grader varm sista veckan. Varit på kompisens verkstad och lagt på 2 nya dubbade vinterdäck så på lördag ska bromsarna plockas isär, smörjas och monteras ihop igen och vinterdäcken ska på. Fick mina LED H4 från Kina idag så jag kunde inte låta bli att montera dom. Det blev skillnad men dom står för högt och mina strålkastare går inte att justera ner så jag bytte tillbaka till halogen igen, nya 55/60W från Biltema. Får se hur dom lyser i morgon bitti. Här är en bild på en av varje monterad, det är skillnad på dom och man ser att LED-lampan står högt. Mätte spänningen vid glödlampan när jag ändå höll på. 11,5V vi den vänstra 55W halogen och 12,5V vid den högra 32W LED-lampan. Relä komer att göra underverk, bör få i alla fall 13 kanske 13,5V vid lampam med direktström från generatorn. Fortsättning följer
20171018_163901.jpg
20171018_163901.jpg (1.83 MiB) Visad 713 gånger
Man se inte riktigt på bilden hur gult det vänstra är i verkligheten
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]