Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
#1190551
Min överväxel har krånglat av och till genom att den hoppat i och ur. Nu har jag lokaliserat problemet till att kablarna till kontakten i växelspaksknoppen är slitna så det blir kortis där ibland. Det är trångt så jag kommer inte åt att fixa det ordentligt om jag inte får ut kontakten ur knoppen. Hur får jag ut den utan att sabba hela knoppen? Alternativet är om någon här på forumet har en knopp liggandes med kablar som är tillräckligt långa så jag kan byta ut min och skarva på ett mindre trångt ställe. Jag betalar givetvis för en sådan. Har letat i bildelsbasen och det finns inte på någon skrot. Skicka ett PM om ni har någon.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190557
Själva spaken är inte så svår att ta bort och kablarna är skarvade i ett kontaktstycke under eller i kanten vid säkringarna, När spaken är ute kan du "hjälpa till" med att putta in kablarna underifrån samtidigt som du drar i dom är uppe så kan du klippa av kablarna en bit och sätta på nya kabelskor. Där är mer än en dm tillgodo.
av nivenko
#1190573
det är alltså i kontakten som sitter inuti knoppen som det är glapp eller kortis ibland. Varit på två skrotar i umeå och kollat nästan 100 stycken 240 o 740. Det fanns ingen knopp i bilarna! Tydligen är det en kär souvenir för de som kollar efter delar. Skrotarna har inte fått betalt för dom heller.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190602
Det går att ta bort plastskivan så ligger knappen lös under där att dra upp. Men det går bara att dra en liten bit, sedan får man hjälpa till underifrån. Finns att köpa, både knapp, knopp och plastskiva. Köpte på VParts förnågot år sedan, men dom verkar inte ha knappen kvar
https://vparts.se/se/volvo-740-760/volv ... llada.html
Den finns säkert på http://www.elfa.se/ dom har hur mycket som helst.
Om du tittar på bilden från Vparts så ser du ett urtag på ovansidan på skivan, där sticker du in en liten mejsel och "bryter upp" försiktigt. Förmodligen är det ett dåligt relä du har, det är mycket vanligt fel, sitter bakom säkringarna till höger. Tänk på att du måste ha absolut rätt relä till din bil och låda, annars funkar det inte. Finns några olika, men håll koll på färgen på relät så funkar det nog. Och som jag skrev, kablarna är skarvade i ett kontaktstycke vid säkringarna
av nivenko
#1190623
Tack lennart du är som ett uppslagsverk som vanligt :-) Det var en sådan enkel lösning som jag sökte efter. Felet beror på att den förra ägaren dragit kablarna till överväxeln på utsidan av spaken. Knoppen sitter löst så med tiden har rotationen av knoppen gjort att isoleringen på kablarna har nötts bort. Det finns bra med extra längd på kablarna så när jag nu kan ta bort knappen är det en baggis att fixa till det. Jag ska också försöka att fixa till så knoppen sitter stadigare på spaken. Silvertejp funkar ju till det mesta :-)
av nivenko
#1190685
såg att det är samma knopp till alla manuella 740. Har för mej att det fanns EN knopp till 5-vxl i någon bil på ena skroten. Ska direkt dit i morgon och kolla i vilket skick den är i. Märkligt att just den är kvar när alla andra blivit norpade, antagligen defekt. Om jag har tur så är den i bättre skick än den jag har.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190752
nivenko skrev: Jag ska också försöka att fixa till så knoppen sitter stadigare på spaken. Silvertejp funkar ju till det mesta
Jag köpte ju en ny och den satt fast kanon, i ett halvår. Kanske ett år, sedan limmade jag den med isocyanat lim (Loctite 406) så nu sitter den..... :lol: På den gamla hade plastbussningen spruckit i 3 delar varav en fattades så den var ohjälpligt förlorad.... :( Angående dåliga kablar, på undersidan vid spakstället sitter en kopplingsplint också som kopplar ihop kabelhärvan på växellådan men bilen i övrigt. Där var inte en av kablarna isolerad, fick "ta isär" och laga med krympslang
Bild
Jag tror inte jag hade problem just där, men det såg inte "roligt" ut
av nivenko
#1190820
Jag har också funderat på att isolera de skavda ställena med krympslang eller om jag ska ta och klippa av och löda om. Vi får se vad som är bästa lösningen när jag pillat bort plastbrickan. Det är fascinerande vilka udda problem som kan dyka upp ibland på en pärla som är driftsäkerheten själv i det stora hela. Men man får vara glad att milen inte ställer till med större haverier. Detta problem har kommit och gått sedan i våras. Jag har bytt olja i lådan, kollat solenoiden, letat i stort sett överallt innan jag hittade felet. Men nu är det i princip fixat när jag vet hur jag kommer in i knoppen. Tack än en gång.
B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]