Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mattiaz
#1190329
Har köpt mig en 760 tic som har en lite kul historia bakom sig. Köpte den för att den inte skulle hamna i händerna på nån ombyggnadssugen yngling :) Tyvärr så har det skruvats lite iaf så jag vill försöka få till den så originallik som möjligt.

1. Plasten under motorn saknas, är det samma till alla 700/900 eller måste jag hitta en modellspecifik?
2. Vilka fälgar satt som original?
3. Innertaket har börjat hänga lite bak. Passar det från 900? Hur sitter klädseln på solluckan?
4. Jag tycker den få mala lite länge på starten för att hoppa igång, är det dubbla pumpar på denna tro?
5. Vilken stereo fanns det till dessa original? Nuvarande funkar inte.

Bilder(inte mina): https://www.garaget.org/?car=379941&image=3601690
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190334
Plasten under motor bör vara samma, den är skruvad i karossen och den är ju samma. Det är dubbla pumpar på alla 7/900 utom dom sista 900 och 740 -92. Övrigt vet jag inget om detta.... :lol:
Fin bil du fått tag i.... :lol: :lol:
av Mattiaz
#1190336
Tänkte om plasten skiljer sig beroende på motoralternativ

Hittade ett schema på nätet och mycket riktigt så sitter där dubbla pumpar.

Den ska bli fin har jag tänkt mig iaf :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190345
Även om det är en annan motor, från början fanns den nog bara med V6-an, så är ju framvagnen (bakre fäste), rambalkarna (sidofäste) och främre tvärbalken på samma ställe. V6-an hade i.o.f oljetråget framför framvagnsbalken, men plats i plastskyddet är där ju.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190365
Tror inte det, från -89 års 700 är det samma bottenplatta som 900. Jag har ett plastskydd hemma från en 900 och det ser (vad jag kan se) precis likadant ut som det gamla (som förvisso är kastat sedan några år), men jag har inte provat det än.
Jag har monterat en dragkrok tillsammans med en förstärkningssats för en 900 på min 745-a, därför vet jag. Det kan man bara göra från -89 (-88B) års modell eftersom det är samma bottenplatta. Jag kan alltså dra max 1800 kg efter min, mot normalt 1600 kg på 700 modellen
av Mattiaz
#1190499
Då bör det vara enkelt att få tag på :)
Kan man montera den där förstärkningssatsen på multilinkmodellerna också och få högre dragvikt?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1190509
Fälgar bör ha varit 15" Omega som sitter på min 940. Stereo fanns både enkel och dubbelDIN. Den som sitter på bilderna är nog från en 960, men ganska tidsenlig tycker jag.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190518
Mattiaz skrev:Då bör det vara enkelt att få tag på :)
Kan man montera den där förstärkningssatsen på multilinkmodellerna också och få högre dragvikt?
Den har utgått på många ställen, finns en ritning i detta forum, vet dock inte var. Dock funkar det inte på multilink, där ser hela bakänden annorlunda ut. Vet inte om det är samma drag ens. I varje fall måste själva dragkroken vara godkänd röt 1800 kg också, hittade denna på nätet,
http://www.bilenochjag.se/produktkatego ... -19821998/
Är dock lite tveksam till vad där står. I Tyskland är 900 modeller godkända för 1900 kg men i Sverige är det max 1800. Det finns dock privatimporterade (från Tyskland) 900 som får dra 1900 kg i Sverige. 760 kombi hade aldrig multilink så där förstår jag men Sedanen förstår jag inte. Du får ringa Transportstyrelsen och fråga i så fall

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]