Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zzzyn
#1190112
Vid den senaste bilbesiktningen gick bilen igenom på alla punkter .. utom avgaserna. Och ett värde som stack ut är HC-värdet, medans resten är strax ovanför gränsen som troligen är som följd av HC-värdet. Det är min teori. Värdena som sagt är följande, med gränsvärde inom parentes:
  • CO - 0,8 (0,5)
  • CO 2500 varv - 0,6 (0,3)
  • Lambda - 1,06 (0,96-1,04)
  • HC - 677 (100)
Under tomgång skakar hela bilen och man hör i ändröret hur det puttrar till konstant, och bilen är även ryckig under färd vid vissa varvtal, mest runt 2000 varv på 4:an känner man att bilen nästan "uggar" framåt. Ska även nämna att det kommer ingen blårök när man kör, så det är mindre troligt att olja läcker in.

Tyvärr måste jag krypa till korset och erkänna att jag inte bytt luftfilter nån gång under tiden jag har haft bilen (3-4 år), vilket kan mycket väl vara boven i det hela. Men jag är inget geni när det kommer till att underhålla bilar, så jag vill gärna veta om ni har andra förslag på vad som kan behövas bytas ut.
#1190119
Kanske den inte går rent på alla cylindrarna? Ger bluddrig gång ungefär som du beskriver.

Testa att göra en liten miniservice, byt tändstift och luftfilter åtminstone. Går den rent då så är det kanske inget mer som behöver göras för att avgasvärdena ska bli bra, bluddrar den fortfarande får man gå vidare i felsökningen.

Sedan ska man ju byta olja och oljefilter ca en gång om året så är det inte gjort något alls med bilen på ett antal år så är det nog dags för det med.
#1190130
Ett kompressionsprov när ändå tändstiften är ute. Mest för att konstatera att inget är fel på cylindrar/ventiler så man inte behöver fundera på det. Gammal olja och korta sträckor (framför allt vintertid) kan spä ut motoroljan med bensin som sedan sugs in i insugningsröret genom vevhusventilationen. Du har kanske kört lika länge med oljan som med luftfiltret??. Med en fungerande katalysator ser man ingen blårök när den blir varm, om det inte är ordentligt mycket.
#1190132
Avgasvärdena tyder på att motorn misständer, dvs inte alltid tänder på alla cylindrar så att bränsle–luftblandningen istället kommer ut i avgaserna. Och så låter det ju också på din beskrivning av hur motorn går. Får du rätt på det så får bilen antagligen godkända värden.

Börja att kolla tändkablar, fördelarlock och rotor, och tändstift. Kolla i andra hand insugspackningen (tjuvluft).

Luftfiltret påverkar inte avgasvärdena på insprutningsmotorer nämnvärt om det inte är helt vansinnigt igensatt. Inte heller dålig motorolja ger avgasvärden som du beskriver, hur länge sedan det än var man bytte den.
Användarvisningsbild
av Zzzyn
#1193899
Hade det dåligt ställt så andra saker prioriterades fram tills nu, men jag bytte två tändstift och nu spinner bilen som en katt! Inget skakande eller ryckig gång!

Testade avgasvärdena på verkstad och nu var värdena mycket bättre. HC var fortfarande en bit över 100, men tog en tur runt industriområdet med plattan i mattan på låg växel så bilen blev varm som ytan på Venus, och en ny mätning visade HC-värde på runt 30. Fanfar!

Det enda som behövs åtgärdas nu är lambda-värdet, som visade 1.045 på CO-mätaren, vilket är otroligt nära gränsvärdet 1.04-0.96, men efter att ha slickat av oljestickan och doppat på plan mark så är det tydligt att jag måste fylla på, så jag tror nog efter att bilen får en klunk med ny olja så är det värdet också okej. Ska inte lita helt på det ändå, ska spreja med startgas och hoppas på inga läckor.
av NilsO
#1193939
Motoroljan kan inte påverka lambdavärdet, tyvärr. Däremot kan det nog hända att det rättar till sig av sig själv om du kör normalt med bilen någon vecka, och undviker att bara köra korta sträckor där motorn inte blir riktigt varm.

Om motorn går jämnt och bra på tomgång behöver du inte oroa dig för insugsläckor.

Du kan prova att nollställa motorstyrningen genom att ta ur säkring 1 eller lossa batteriets minuspol en kort stund om du inte gjort det. Det kan tänkas att motorstyrningen blivit lite "störd" av att du kört med misständningar för länge och därför inte reglerar riktigt rätt.
V70 T6 304hk tråden

Nja, det finns de som gillar beige också. Ja[…]

Hade inte kört en sekund.. Ner med trå[…]

Svajig tomgång

99% spjällhuset. Som tur har du ett spjä[…]

Monterat den hälft av hjulbultarna som h[…]