Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1194278
Mattiaz skrev:Har börjat tittat på det här nu. Bägge givarna fram visar ca 1kohm och ingen kontakt med jord. Går det att ta ut felkoder på den?
Nej, tror inte det kom förrän på 940, på min (-88B = -89) går det inte. Kolla i dosan, om det sitter ett "hålstift" i uttag 3 så ska det nog gå. I min är det bara i 2 och 6 (bränsle och tändning)
Kolla på kuggarna, dom kan ha rostat igen ordentligt om den stått några år. Jag satt och knackade rent mina en hel lördag med hammare, liten huggmejsel, ett grovt bågfilsblad och en bra fil för att få skarpa kanter. Hade bort naven för att byta sköldarna. Du får mäta givaren på bakaxeln också, görs lättast med bakdelen på bilen upphissad, bockad i karossen så bakaxeln hänger ner. Har du multilink blir det problem, det är trångt. Kolla noga på kontaktstycket och på kablarna som kommer till givaren. Det brukar ärga sönder i kontaktstycket, där var felet på min. köpte ny kabel på skroten för 50 kr
Användarvisningsbild
av lennarte
#1194313
Mattiaz skrev:Jag mätte och fick fram några millivolt ac på bägge sidor. Även frekvensräknaren registrerade på bägge sidor.
Ska undersöka ev felkodsmöjlighet
Då fungerar det med all säkerhet där.
av Mattiaz
#1194935
En titt i schemat gjorde gällande att det fanns en säkring på ett relä vid a-stolpen i samband med styrenheten. Den var trasig så i med en ny och vips så fungerade det. Ibland ska man ha tur :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1194943
Mattiaz skrev:En titt i schemat gjorde gällande att det fanns en säkring på ett relä vid a-stolpen i samband med styrenheten. Den var trasig så i med en ny och vips så fungerade det. Ibland ska man ha tur :)
Så här skrev jag i mitt första inlägg i denna tråd,
"Bakom klädseln vid vänster knä sitter styrboxen för ABS, och där sitter även ett relä men en 10A säkring på "toppen". det kan vara väldigt svårt att hitta bakom alla kablar där är. Felet du har är med all säkerhet inte någon säkring utan dålig kontakt vid kontaktstyckena till ABS-givarna. Det sitter ett vid varje fjädertorn och ett på bakaxeln. Det på bakaxeln händer det att en kabel ärgar av. Det är inte heller omöjligt att kuggkransarna fram rostat så givarna inte känner kuggarna. Det är fullt möjligt att dessa fel uppstått när bilen stått oanvänd och du kan ju besiktiga ändå. Du får ju inte körförbud på detta.
Det fanns 760 med 4 st givare (tror det var tidigare) men det är väldigt ovanligt, då hade dom en tidig version av antispinn också."

Synd att du inte kollade den säkringen då.... Håller fortfarande dock fast vid att det är vanligare med fel på givare.
Kul att du hittade felet i alla fall :-)-)
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]