Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mattiaz
#1189817
Ska hämta en 760 från -89 och köra hem den men jag måste förbi bilprovningen först då den varit avställd några år. När jag kikade på den så lyste abs-lampan, vilket den naturligtvis inte hade gjort förut enl säljaren...
Nåväl det finns bara en 5A säkring i säkringsboxen och det torde finnas någon mer någonstans. Någon som vet var den finns?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1189827
Bakom klädseln vid vänster knä sitter styrboxen för ABS, och där sitter även ett relä men en 10A säkring på "toppen". det kan vara väldigt svårt att hitta bakom alla kablar där är. Felet du har är med all säkerhet inte någon säkring utan dålig kontakt vid kontaktstyckena till ABS-givarna. Det sitter ett vid varje fjädertorn och ett på bakaxeln. Det på bakaxeln händer det att en kabel ärgar av. Det är inte heller omöjligt att kuggkransarna fram rostat så givarna inte känner kuggarna. Det är fullt möjligt att dessa fel uppstått när bilen stått oanvänd och du kan ju besiktiga ändå. Du får ju inte körförbud på detta.
Det fanns 760 med 4 st givare (tror det var tidigare) men det är väldigt ovanligt, då hade dom en tidig version av antispinn också.
av Mattiaz
#1189828
Nä, jag vet att det inte blir körförbud. Men på en bil som inte har haft en enda anmärkning sedan 1989 så hade det varit kul att fortsätta den trenden.

Är kontakstycken fram lätt åtkomliga? Kan ju rycka isär kontaktstyckena fram och titta/mäta isf.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1189837
Mattiaz skrev:Är kontakstycken fram lätt åtkomliga? Kan ju rycka isär kontaktstyckena fram och titta/mäta isf.
Som jag skrev, vid fjädertornen. Grå kontaktstycken med 2 kablar. Ska du mäta så ska du ta isär dom och det ska vara 900 - 1200 ohm.
Kontaktstycke ABS.jpg
Kontaktstycke ABS.jpg (66.53 KiB) Visad 1839 gånger
Dålig bild, hittade ingen bättre. Och det är den intingade
av Mattiaz
#1189878
Strul med Swish gjorde att jag hamnade i tidsnöd och kunde inte titta nåt på det. Men när jag startar för att köra in beshallen så lyser inte lampan tyvärr tänds den när beskillen provkör bilen. Första anmärkningen sedan -89. Suck
Användarvisningsbild
av lennarte
#1189929
Mattiaz skrev:Men när jag startar för att köra in beshallen så lyser inte lampan tyvärr tänds den när beskillen provkör bilen.
Då är förmodligen elektronik och sådant Ok. Tänds den när man börja köra så är det förmodligen givare/kugg kransar. Oftast då fram, för det sitter mer utsatt där. Förmodligen är där nog inga bromssköldarna heller, så du har lite att kolla. Den gick alltså igenom för övrigt då?
av Mattiaz
#1189935
Jag hittade ett schema på nätet och enklast är väl att rycka ur kontaktdonet och mäta därifrån. Man skulle ju kunna kolla med ett oscilloskop hur signalen ser ut från givarna.

Ingen annan anmärkning, fantastiskt fin under. Helt rostfri :D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190051
Mattiaz skrev:Jag hittade ett schema på nätet och enklast är väl att rycka ur kontaktdonet och mäta därifrån. Man skulle ju kunna kolla med ett oscilloskop hur signalen ser ut från givarna.
Det är väldigt trångt och bökigt vid boxen, kopplinsplinten ligger helt öppet och du kan stå rak i ryggen (om du inte är för lång)
Det går att mäta signalen med multimeter också, sätt den på AC mV och snurra hjulen sakta. Det ska generera en svag växelström om kuggarna är Ok
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190066
Mattiaz skrev:Vilken Kopplingsplint menar du? Dom på fjädertornen?
Japp.
Det är ett tag sedan jag höll på med detta så jag skrev nog fel i förra inlägget. Du kan "se" kuggarna med ohm mätaren när du snurrar sakta och du ska få en svag växelspänning (mV) när du snurrar fortare. Ohm ändrar sig lite om det är kugg eller inte kugg. Men oftast är det omkring 900 - 1200 ohm för fungerande, 0 Ohm för avbrott eller mega (oändligt) Ohm för trasig

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]