Sida 2 av 2

Re: Vilken B230 motor gillar ni bäst?

Postat: mån 07 aug 2017, 10:22
av White
Den trimsatsen som bestod av 531 topp och VX kam var så jäkla go! Köpte den till en B230E jag hade i en 244GLT, fick dock ta upp
hål till spridare i toppen.

Re: Vilken B230 motor gillar ni bäst?

Postat: mån 07 aug 2017, 15:46
av robinb3rgsten
Har typ sån sats på min 90a sitter planad 531 a o en k kam I nu förut va de en vx kam men den fick brorsan ta till 940 in då han behövde kam med fördelarspår

Re: Vilken B230 motor gillar ni bäst?

Postat: mån 07 aug 2017, 18:44
av frasse4
Även VX3 är ju en snäll kam. Det är inga problem med automat. Min lägger i 4:an i 50 km/h vid låglast och tuffar på med 1300 rpm utan att klaga. Dessutom har kan man ju dubbla vridmomentet med momentomvandlaren om det behövs.

Re: Vilken B230 motor gillar ni bäst?

Postat: mån 07 aug 2017, 19:31
av Mattiaz
Kan iaf konstatera att en 760 tic-89 vill ha 1L/milen landsvägskörning... Men det var en mysig kombination :)

Hur är körbarheten/bränsleförbrukningen om man jämför Fmodellen mot den med 531topp och annan kamaxel?

Re: Vilken B230 motor gillar ni bäst?

Postat: tis 15 aug 2017, 22:03
av otto84
Jag hade i min ungdom en 940 -91 med B230FB. Körde den faktiskt på 0,71 långkörning en gång. Fast oftast låg den väl på ca 0,9 blandad körning.
Jag gillade den motorn. Det är nu 12 år sen jag sålde den men vad jag minns så drog den rätt bra från ca 1800 varv och vid 4200 varv fick den en kick och stack iväg riktigt bra. Upplevde att den var mycket roligare än en vanlig B230F om man varvade ur den. Vid snällare körning på mer normala varvtal kändes de mer likvärdiga.