Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
#1189795
robinb3rgsten skrev:Så snåla tycker ja inte de är 230 f. Min gamla 244 glt med b23e gick billigare o även b200k med 4 Pet gick o köra under 0.8 230f tycker ja är svårt o komma ner mot 0.85
Hade en gammal 740 -90 som pendlare förra året, B230F + M46. Den snurrade på fint i 3000mil med en snittförbrukning på typ 0,78. Räknade varje gång jag tankade, på samma pump. Detta med nya däck av vettigt märke. Men då gällde det att man höll hastigheten också. Kör typ 60% landsväg 40% stad, 7mil enkel resa.

Min nuvarande 945 -97 med 230FK är helt omöjlig att köra på mindre än 0,88-0,9. Original och välskött maskinellt. Står man på så drar den mer än gärna över litern.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1189803
Mattiaz skrev:Njae, nu tänkte jag till min 740 med F-motor och automat
Det fanns en gång i tiden en "trimsats" att köpa till B230F motorn. Den bestod i princip av 531 topplock och annan kamaxel. Kopierat från Wikipedia
B230F - med katalytisk avgasrening och Elektronisk bränsleinsprutning av typ LH 2.2 fram till årsmodell 88A och från och med 88B LH 2.4. Motorer med LH 2.2 hade låg kompression (8,0) för att kunna köras på 91-oktanig bensin, de lämnade 113 hk och 185 Nm. Motorer med LH 2.4 kräver minst 95 oktan. Med den senare versionen av insprutningssystemet fick motorn ett primitivt diagnostiksystem där man kunde läsa av felkoder via en dosa i motorrummet. 530-topp och M-kamaxel. Mellan juli 1988 och december 1989 kunde man köpa motorn med ett trimpaket från Volvo som ökade effekten från 116 till 136 hk. Paketet var i princip bara en 531-topp och en VX3-kamaxel. Utanför Sverige hade motorn ett fransktillverkat (Bendix / Siemens) insprutningssystem som hette Regina. Det fanns även på svensksålda bilar av sista årmodellen av 740-serien då de byggdes i Belgien. B230F med LH 2.4 är identiskt lika i 240 och 740, förutom fördelarens placering. B230F med LH 2.2 har större skillnader mellan bilmodellerna - bl a olika spridare, olika programvara i styrenheten, helt olika tändsystem (Chrysler i 240, Bosch EZ-K i 740)
Detta gäller ju motorer men LH2.4 , men motorn är ju densamma så det funkar säkert på LH2.2 också
Sedan vet inte jag om detta funkar till automatlåda. Ibland när man tar ut högre effekt på en standard morot kan man förlora på "bottendraget", och det är ju också viktigt på en bil med automatlåda. På min B234F motor ligger "effekt kurvan" högre upp än standard "F" motor och denna såldes som ny endast med automat eller 4-växlad med overdrive (M46) p.g.a hållbarhetsproblem på den 5-växlade (M45) och många "klagade" på dom automatväxlade modellerna att den var "svårkörd" p.g.a detta. Jag har M46 på min
Användarvisningsbild
av frasse4
#1189920
Även VX3 är ju en snäll kam. Det är inga problem med automat. Min lägger i 4:an i 50 km/h vid låglast och tuffar på med 1300 rpm utan att klaga. Dessutom har kan man ju dubbla vridmomentet med momentomvandlaren om det behövs.
av Mattiaz
#1189937
Kan iaf konstatera att en 760 tic-89 vill ha 1L/milen landsvägskörning... Men det var en mysig kombination :)

Hur är körbarheten/bränsleförbrukningen om man jämför Fmodellen mot den med 531topp och annan kamaxel?
av otto84
#1191714
Jag hade i min ungdom en 940 -91 med B230FB. Körde den faktiskt på 0,71 långkörning en gång. Fast oftast låg den väl på ca 0,9 blandad körning.
Jag gillade den motorn. Det är nu 12 år sen jag sålde den men vad jag minns så drog den rätt bra från ca 1800 varv och vid 4200 varv fick den en kick och stack iväg riktigt bra. Upplevde att den var mycket roligare än en vanlig B230F om man varvade ur den. Vid snällare körning på mer normala varvtal kändes de mer likvärdiga.

En ny motor i snitt var 15000 mil...

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)