Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1189452
Hej,

Jag har lossar rem-skivan.
Under vattenpump finns 3st bult. Upptill 1st bult och 1st mutter. Jag kan inte se fler bultar, men kan fortfarande inte lossa pumpen, även fast jag rycker i den, o även bankat lite på den med träbit o hammare. Den ruckar lite på sig, o vatten sipprar mellan pump o gods, men man känner den på nått vis sitter fast.

Hjälp, hur får jag loss den?
#1189546
Tack, lyckades hitta den, trodde inte bulten gick till pumpen med det gjorde den.
Gick inget bra idag, skrpade bort alla packningsrester som satt på motorns gods, riktigt knepigt men det gick. Skruvade samman allt, hållde på vatten o det läckte som ett såll, 1dl vart 4:e sekund rann det rätt ut unde rpumpen. Bulten i mittden undre del märkte jag var gängpaj, bulten fick aldrig ricktigt fäste utan snurrade med mjukt motstånd. Trodde det var där de felade, drog åt lite till o bulten gick av, fan. Har jag tur sitter lite av bulten kvar(ska se imorgon när jag tar isär allt igen)

Försäökte lokalisera läckan o högst troligt kommer det från de röda röret, jag som ändå var noga med packningen där. Antingen läcker det där eller strax ovanför. Det läcker inte från undre del som jag trodde inledningsvis, helt säker.

Packningen till röda röret stoppade jag in i pumpen, o förde sen på röret, kansek fel metod? Skall imorgon trä packningsringen på röret först, o sen in med pumpen.
#1189597
BlåVolvo skrev:Försäökte lokalisera läckan o högst troligt kommer det från de röda röret, jag som ändå var noga med packningen där. Antingen läcker det där eller strax ovanför. Det läcker inte från undre del som jag trodde inledningsvis, helt säker.
Det är lite struligt att "få ihop" det. Jag ha skrivit några gånger om Permatex no. 3 (eller liknande) som jag använt i alla år. (väldigt många vattanpumpar). Monterar man ringarna till rören "torrt" vill dom gärna "kränga sig" och då läcker det. Sedan är det (alltid) noga med rengöring och e.v gängrensning i hålen och att man "känner" att man pressar pumpen uppåt innan man drar fast den.
#1190794
Nästkommande dag gick det bra.

Missade rensa lite packningsrester längst upp på "motorblocket" (mkt svårt komma åt där o svårt att se) men troliga läckan var packningen till röda röret som inte satt på ordentligt, denna nya o-ring var också skadad till min stora besvikelse(då jag bara hade den) dock ändå inte helt av så jag chansade använda den, och nu läcker det inget. Trixet är att sägga på oringen först på röret, och inte som jag gjorde först in i vattenpumpen.

Relativt enkelt byta pump efter nu 2 praktiserande tillfällen :) Och pressa upp gjorde jag under montering. Tack för alla tips.

Råkade dock dra av en bult, o snodde tillfälligt en annan passande bult som satt till kamremskåpan. Någon som vet vad det är för typ av bult till vattenpumpen? (hållfasthet 8,8) Tänkte jag skulle köpa i järnhandeln, om det är billigare än hos Bilia.
#1190797
Det är med all säkerhet 8.8 på dom skruvarna. Problemet är nog att kunna köpa en skruv via detaljhandeln. Biltema, Clas Olson och liknande brukat i alla fall ha 5 eller 10 pac. K-Rauta säljer per hg, så där går det kanske.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]