Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RickardB
#1186527
Hallå, har en 740-90a som motorlampan tände sig på. Kollade felkoder och fick 1-3-1(varvtalssignal saknas), av vad jag kollat upp så är det vevaxelgivaren, läste mig även till vad felsymptomen blir av denna felkod och det är att bilen inte startar eftersom givaren är trasig. Dock så startar bilen och går som vanligt, har provat att nolla felkoderna men den kommer tillbaka varje gång, undrar om det kan vara något annat endå eller om givaren är påväg att gå sönder?

MVH Rickard
Användarvisningsbild
av lennarte
#1186635
Tändboxen sänder signal till bränsleboxen på 2 trådar till 2 olika ingångar, saknas signalen på en av dom sätts felkod 1-3-1, saknas båda startar den ej. Skrivet direkt ur minnet, men sök på det. Kolla på F&G på detta forum om du inte redan gjort det.
av RickardB
#1186697
Är det något negativt med att låta det vara för nu efter som bilen inte går dåligt eller inte drar onormalt med bensin?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1186825
Vet inte, det är förmodligen en "säkerhetsgrej" för att kolla att "grejerna är med". Förmodligen kabelbrott eller dålig kontakt i en plint någonstans. Men du lär bli ståendes någonstans om det blir dålig kontakt i den andra kabeln också....
av RickardB
#1186833
Okej, jag har en annan bil eftersom ja ska renovera upp den när ja har fått färdigt garaget här hemma, så det är nog ett bra tillfäle att börja om det händer. Tack för tipsen.

Mvh Rickard

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]