Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av profimat
#1185603
Startade volvo940 turbon igår och det rök ordentligt blått där bak. Efter några minuter sluta det och allt verka normalt. Men motorlampan lyste
och felkod 2-3-2 kom. går inte att radera den. Men bilen verkar gå som vanligt. Vad göras? Är det lamda sonden som tagit stryk av oljeröken eller katen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1185658
De går alltid att radera felkoder, men du menar kanske att den kanske kommer tillbaka. Att det ryker på en på en turbo behöver inte betyda så mycket, men kan man inget göra själv kostar det så klart. Att det slutar efter ett tag betyder att katalysatorn fungerar och gör sitt jobb. Det kan betyda att turbon är slut i tätningarna, det kan betyda att motorn "sjunger" på sista versen, det kan betyda ar ventil tätningarna är dåliga (troligast), men det behöver undersökas mer. 2-3-2 brukar betyder att det är läck i avgassystemet före Lambdasonden, men i detta fall kan det ha med för mycket olja i avgaserna att göra
av profimat
#1185732
Det har luktat lite olja tidigare när man har kört. Jag misstänker packboxen på turbon är slut. Men felkoden, beror den på förmycket olja i avgaserna nu.Eller kan lambda sonden skadats av det plötsliga oljeläkaget?Motorn har gått 21000mil så den borde inte vara helt slut. Tagit kompprov och det var ok 8,5-9,5. Kanske ska byta turbon.
av profimat
#1185737
Nu lyckades jag tillslut radera felkoden och nu slockna motorlampan när jag starta. Men jag har 2 boxar, i box b så finns det bara kontakt i hål5.
det blir samma koder i box b hål 5 som box a hål 2.Radera koderna i bägge boxarna, då gick det. :D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1185966
profimat skrev:Nu lyckades jag tillslut radera felkoden och nu slockna motorlampan när jag starta. Men jag har 2 boxar, i box b så finns det bara kontakt i hål5.
det blir samma koder i box b hål 5 som box a hål 2.Radera koderna i bägge boxarna, då gick det. :D
2-3-2 i hål 5 på box B betyder "Avbrott i krets till vänster bältessträckare" och har inget med motorstyrningen att göra, det är SRS systemet. Och det har väl en egen lampa??? Felkoder till motorstyrningen är hål 2 och 6 i (endast) Box A
Hålen i boxarna ska vara
Box A är 2 = tändsystemet, 3 = bromsystemet (ABS), 6 = brönslesystemet
Box B är 2 = farthållare, 5 = krockkudde/säkerhetssytemet (SRS)
Sedan finns detta system på andra bilar också (t.ex 850) med fler funktioner

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]