Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nissetheman
#1185063
Hej!

Har en 88:as 740 med B230E (mekaniska insprutnigen) som börjar rycka och hosta till när man kör landsväg och börjar varva upp den över 2200 varv eller kör strax över 90 km/h. vartalsmätaren fladdrar till när bilen börjar rycka.
Någon som har en idé vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1185198
Kolla på Hallgivaren i fördelaren, när varvräknare och motorvarv inte "kommer överens" kan det vara den eller tändförstärkare som "strular". Även tändspolen är ju inkopplad i denna linje.
av nissetheman
#1185222
lennarte skrev:Kolla på Hallgivaren i fördelaren, när varvräknare och motorvarv inte "kommer överens" kan det vara den eller tändförstärkare som "strular". Även tändspolen är ju inkopplad i denna linje.
Glömde poängtera att det är endast under belastning som motorn beter sig så. När man varvar upp den stillastående så går motorn hur bra som helst.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1185234
Vid belastning ökar påfrestningarna/belastningen på hela tändsystemet, och i och med varvräknare "inte hänger med" riktigt så tror jag felet är där. Hade det varit dåliga tändstift eller bränslerelaterat skulle det inte synas på varvräknare.
av nissetheman
#1185296
lennarte skrev:Vid belastning ökar påfrestningarna/belastningen på hela tändsystemet, och i och med varvräknare "inte hänger med" riktigt så tror jag felet är där. Hade det varit dåliga tändstift eller bränslerelaterat skulle det inte synas på varvräknare.
Tack för svaren!
säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]

Kan det vara någon glapp eller något l[…]

Hej, jag har en Volvo V70 2005 mod D5. Den har f&a[…]