Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bönan
#1184048
Hej,
Min 740 har en tendens att rycka och gå lite ojämnt vid vissa varv. Det märks som tydligast när man kör med jämn fart på mellan 1500-2000 varv. Vid acceleration känns "trycket" lite ojämnt och bilen tröttnar ur vid vissa varv. Startar man bilen varm tenderar den även att självdö om man inte är med på gasen.

B230F med LH2.4.

Jag har bytt följande:
Fördelarlock
Rotor
Tändkablar
Stift
Alla filter

Jag har prövat att spruta startas kring vakumslangar och insug utan resultat. Jag har även bytt avgassystem bakom katt pga avgasläcka men det gjorde ingen skillnad. Kan det vara katten som orsakar problemet? Besiktigade dock förra veckan med bra värden. Även bränsleförbrukningen är väldigt bra.

Filmade lite men det märks inte lika tydligt som i verkligheten, notera dock hur motorn rycker till med jämna mellanrum. Lyssnar man bakom hör man väldigt tydliga "poff"-ljud med samma intervaller. Och som sagt känns det i hela bilen när man åker, så något är det ju.

#1184578
JAg hade det samma till min gamla 740. Då var det glapp i kablaget till luftmassemätaren. Alternativt en knack sensor som är trasig. Sitter på vänster sida om motorn under luftinsuget
.//Amme
Användarvisningsbild
av lennarte
#1184802
Har du LH2.4 kan du ta ut felkoder på tänd och bränslesystemen. Tänk då på att inga felkoder (1-1-1) säger att allt som är kopplat genom boxarna fungerar uch felet då ligger "utanför" boxarna. Kolla och läs igenom detta,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 8FCudhvXKw
Min 745-a har alltid (också enligt förra ägaren) varit lite "småryckig" när jag kör med AC på. Felsökt i några år men kom aldrig på något. Detta försvann plötsligt av sig själv (i samband med att jag började köra på E85). Jag har "konventerat" motorn med en justerbar BTR och större spridare. Motorn går numera riktigt, riktigt bra (som bara en 16V B234F motor kan gå). Har kört året om på E85 något år nu.
#1184988
lennarte skrev:Har du LH2.4 kan du ta ut felkoder på tänd och bränslesystemen. Tänk då på att inga felkoder (1-1-1) säger att allt som är kopplat genom boxarna fungerar uch felet då ligger "utanför" boxarna. Kolla och läs igenom detta,
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... 8FCudhvXKw
Min 745-a har alltid (också enligt förra ägaren) varit lite "småryckig" när jag kör med AC på. Felsökt i några år men kom aldrig på något. Detta försvann plötsligt av sig själv (i samband med att jag började köra på E85). Jag har "konventerat" motorn med en justerbar BTR och större spridare. Motorn går numera riktigt, riktigt bra (som bara en 16V B234F motor kan gå). Har kört året om på E85 något år nu.
Att tipsa om "konvertering" till E85 - kan vara lite vanskligt utan närmare information - tex - hur du "konverterat".
Har du bytt bränslepump tex, vilken använder du i sådana fall!? En bränslepump för bensin är ju för bensin och inte E85!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1185018
stevexcvolvo skrev:Att tipsa om "konvertering" till E85 - kan vara lite vanskligt utan närmare information - tex - hur du "konverterat".
Har du bytt bränslepump tex, vilken använder du i sådana fall!? En bränslepump för bensin är ju för bensin och inte E85!
Jag "tipsade" inte om någon konventering, jag tipsade om hur man kan ta ut felkoder på bränsle och tändsystem. Sedan skrev jag om att min (i originalskick) 745-a "småryckte" i många år när jag körde med AC på. Felet var troligen bränslerelaterat då det försvann efter jag byggt om till att köra på E85. Som alla vet är etanol ofarligt för naturen och ett betydligt bättre bränsle än bensin för våra motorer, men tyvärr är det en alkoholskatt på ren etanol på 516,59 per liter så därför blandas det in bensin i E85 som gör att du får en del utsläpp som du inte hade behövt få. Tål din mage etanol så ska nog din bensinpump klara det.....
#1185054
lennarte skrev:
stevexcvolvo skrev:Tål din mage etanol så ska nog din bensinpump klara det.....
Om min mage tål etanol är ju lite offtopic iofs.

Däremot kan jag berätta att jag *skar* en bränslepump när jag körde för mycket E85. Och det är allmänt känt att
detta kan hända och har hänt andra, vill inte gå in i detalj om varför etanol är skadligt för bränslesystem i allmänhet
som korrosion och att det tar upp vatten mm. Att man använder 15% bensin i E85 har inget med skatter att göra,
det är för att sänka oktanhalten till runt 96-97. Nog om detta...
av Lövet
#1185088
Känns som vi klarar oss utan etanoldiskussion i den här tråden. Är inte relevant för ämnet.
av bönan
#1185102
Tack för svar. Jag ska kolla luftmassemätaren samt byta lite slangar ifall det ändå finns någon liten läcka någon stans.

Borede ha nämnt att inga felkoder finns lagrade, däremot händer det att motorlampan blinkar till när motorn hostar till som värst. Dock ingen kod som lagrats som sagt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1185129
Lövet skrev:Känns som vi klarar oss utan etanoldiskussion i den här tråden. Är inte relevant för ämnet.
Som jag skrev innan, jag bara beskrev att min Volvo "småryckte" när AC-var på och att det troligen var bränslerelaterat eftersom det försvann när jag började köra 100% E85. Vilken kan bero på det högre oktan talet (c:a 104 oktan), jag har en B234F motor. Anledningen var att få reda på om TS kanske har AC i sin bil, och det kan vara något liknande problem.
Om lampan "blinkar till" är det för att "blandningen" i avgaserna innan katen (Lambdasonden) är felaktig tillfälligt, men felkod "sätts" inte förrän efter några sekunder med samma fel.
av bönan
#1185247
Jag plockade ur LMM:n nu och den ser fräsch ut, trådarna ser hela ut.

Däremot i kontakten är det helt ingeggat med gult fett, jag antar att det är något som leder och det ska vara så?? Men jag hittar inget om det varken i Haynes eller på nätet.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]