Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rosse
#1184011
Hej
Är det någon som vet vilken storlek på slippapper som funkar ,har tänkt ta självhäftande slippapper fästa på en plan skiva och putsa av toppen? Toppen är inte skev
Tänker inte ta bort kammen.Har någon något bra tips angående rengöringen.
Mvh classic
av Gelis
#1184014
Är det packningsytorna på toppen du pratar om så ta ett stämjärn och ta bort packningsrester med. Försiktigt skrapande är vad som gäller, man får absolut inte ta i så man avverkar aluminium. Börja slipa med sandpapper, nej.
Man kan ta ett fint vattenslippapper för att avsluta om det sitter kvar något efter man kört med stämjärnet.
Avsluta med förtunning på en trasa
av rosse
#1184019
Stämjärn låter hårt ..rakblad funkade bra .Nej jag tänkte inte slippa med sandpappret det sitter fast på en plan yta.Och dra toppen jämt över.
va det så du tänkte eller putsa för hand ? vilken storlek tänkte du på våttslippappret
peter
Användarvisningsbild
av lennarte
#1184129
Torrt slippapper "sätts igen" ganska omgående, jag brukar använda rött slippapper (torrslippapper) och olja in det med motorolja, eller gärna ännu tunnare olja (typ symaskinsolja) och 320/400 papper. Men som skrivits ovan, det ska vara rent från rester av gammal packning innan du börjar slipa.
av Gelis
#1184164
Du tycker att stämjärn låter hårt, men så är faktiskt inte fallet. Ett brett vasst stämjärn funkar perfekt att ta bort packningsrester på topplock och motorblock.
av rosse
#1184207
Gelis skrev:Du tycker att stämjärn låter hårt, men så är faktiskt inte fallet. Ett brett vasst stämjärn funkar perfekt att ta bort packningsrester på topplock och motorblock.
Tack Gelis för tipset om slippappret och stämjärnet!
Peter

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]