Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av boiboik
#1183688
Körde bilen och helt plötsligt la den av och motorn ba dog direkt och efter det vill den inte starta.
Motor b230f.
Motorn snurrar när man vrider nykeln men vill inte hoppa igång. En polare sa att kuggarna hade hoppat ett snepp så vi nollställde några gånger men det hjälpte inte. Den verkar få bensin men testade att lägga tändstiften mot metall och ingen gnista kom fram.
Tack på förhand! :D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1183805
boiboik skrev: En polare sa att kuggarna hade hoppat ett snepp så vi nollställde några gånger men det hjälpte inte.
Du skriver nollställde några gånger, vad mer du med det? Ändrade inställningen sig??? Du skriver B230F men är det en -85 års modell borde det vara "A" eller "E" motor. Har ni kollat så kamaxeln går runt? Beskrivningen av felet stämmer bra med en "A" motor (förgasarmotor) med bruten kamrem.
av stevexcvolvo
#1184992
lennarte skrev:
boiboik skrev: En polare sa att kuggarna hade hoppat ett snepp så vi nollställde några gånger men det hjälpte inte.
Du skriver nollställde några gånger, vad mer du med det? Ändrade inställningen sig??? Du skriver B230F men är det en -85 års modell borde det vara "A" eller "E" motor. Har ni kollat så kamaxeln går runt? Beskrivningen av felet stämmer bra med en "A" motor (förgasarmotor) med bruten kamrem.
Han merar alltså att han "nollställt" kam/vev/agregataxel ett par ggr till *rätt* inställning" - sedan provat starta motorn som är en B230F utan att den startar! Att fråga om kamaxeln går!? Vad är det du inte förstår Lennart!? ?:-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1185015
stevexcvolvo skrev:Han merar alltså att han "nollställt" kam/vev/agregataxel ett par ggr till *rätt* inställning" - sedan provat starta motorn som är en B230F utan att den startar! Att fråga om kamaxeln går!? Vad är det du inte förstår Lennart!?
Det räcker ar nollställa en gång, stämmer det inte när du kollar en andra gång är det ju något fel.
"F" motorer såldes inte i Sverige 1985 därför frågan om import.
av Arne
#1185038
Det måste väl vara något hembygge där man monterat i en 230 F. Troligt fel kan vara som nämnts bränslereläet eller något i fördelaren som då sitter bak på kamaxeln.
av andy78
#1185132
Kolla om den tänder till på startgas, ha någon som sprutar i samtidigt som du vrider om nyckeln, går den då så är det inte ett tändningsproblem utan ett bränsleproblem.
av Arne
#1185215
andy78 skrev:Kolla om den tänder till på startgas, ha någon som sprutar i samtidigt som du vrider om nyckeln, går den då så är det inte ett tändningsproblem utan ett bränsleproblem.
Han får inte fram någon gnista.

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]