Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Talle
#1183284
Hej, jag har en Volvo 940 årsmodell 1992. Jag fick problem med en trasig slavcylinder nyligen som har blivit ersatt med en ny.
Efter byter luftade jag systemet men jag tycker att kopplingen fortfarande känns "mjuk" och slavcylinderns arbetsområde är bara 5-8mm. Ok?
När jag ligger under bilen så kan jag trycka in "armen" som slavcylindern trycker emot. Betyder det att "armen" inte går tillbaka till utgångsläget
Eller är det ok? Det jag menar är riktiges på armen när cylinder går tillbaka till normalläge.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1183580
På ett väl fungerande system system ska kolven ligga mot pinnen (gaffeln) så det inte är (i princip) något spel alls. När du trycker på pedalen ska gaffel röra sig nästan med detsamma. Det ska gå att trycka tillbaka kolven i slaven, men det ska inte "gå lätt". Det ska vara motstånd så att kolven i slaven alltid ska vara så långt ut som möjligt. Huvudcylindern till kopplingen är ju lika gammal som slaven var och har ju också tätningar som slits, så förmodligen är den också sliten eller så har du inte fått ut all luft. E.v får man trycksätta huvudcylinderns vätskebehållare när du luftar för att få ut all luft.
av Talle
#1183681
lennarte skrev:På ett väl fungerande system system ska kolven ligga mot pinnen (gaffeln) så det inte är (i princip) något spel alls. När du trycker på pedalen ska gaffel röra sig nästan med detsamma. Det ska gå att trycka tillbaka kolven i slaven, men det ska inte "gå lätt". Det ska vara motstånd så att kolven i slaven alltid ska vara så långt ut som möjligt. Huvudcylindern till kopplingen är ju lika gammal som slaven var och har ju också tätningar som slits, så förmodligen är den också sliten eller så har du inte fått ut all luft. E.v får man trycksätta huvudcylinderns vätskebehållare när du luftar för att få ut all luft.
Hej Lennart,

Kolven ligger emot gaffeln och reagerar samtidigt som nedtryckning av kopplingspedalen. Det är kolven som pressar gaffel ca: 5-8mm. Är det tillräckligt? Det går att tryck tillbaka kolv med mottryck likt du nämner.
Så du menar att normalläge på kolven är så långt ut som möjligt? Alltså ej ihoptryckt.?
Jag ska prova att lufta igen med trycksatt vätskebehållaren. Återkommer med resultat.
Skulle fler tätningar vara sönder borde ju inte kolven röra sig eftersom oljan tar den enklaste vägen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1183720
Det är en form av automatisk justering av kopplingen, med ny koppling (lamell) så är kolven längre ut beroende på att lamellen är tjock och solfjädern i tryckplattan inte så långt ut (bakåt). När lamellen sedan slits så följer tryckplattan med och "fingrarna" når längre bak. Det betyder att kopplingsgaffeln (urtrampningslagret) rör sig bakåt och genom kulleden på gaffeln rör sig den yttre delen av kopplingsarmen framåt och trycker kolven i slavcylindern längre och längre in i cylindern. Till sist bottnar kolven och då är kopplingen (lamellen) utsliten och börjar slira vid belastning. Detta är uträknat från fabrik att det ska vara så men det finns "klåpare" som då slipar av pinnen så funkar det ett tag till. Men då bli det problem om man byter kopplingen, då är "pinnen" för kort och kolven i slaven kommer för långt ut och oljan läcker ut.
av Talle
#1183818
lennarte skrev:Det är en form av automatisk justering av kopplingen, med ny koppling (lamell) så är kolven längre ut beroende på att lamellen är tjock och solfjädern i tryckplattan inte så långt ut (bakåt). När lamellen sedan slits så följer tryckplattan med och "fingrarna" når längre bak. Det betyder att kopplingsgaffeln (urtrampningslagret) rör sig bakåt och genom kulleden på gaffeln rör sig den yttre delen av kopplingsarmen framåt och trycker kolven i slavcylindern längre och längre in i cylindern. Till sist bottnar kolven och då är kopplingen (lamellen) utsliten och börjar slira vid belastning. Detta är uträknat från fabrik att det ska vara så men det finns "klåpare" som då slipar av pinnen så funkar det ett tag till. Men då bli det problem om man byter kopplingen, då är "pinnen" för kort och kolven i slaven kommer för långt ut och oljan läcker ut.
Ok, bra information.
Så du menar att så länge man kan tryck tillbaka kolv och gaffel så är kopplingen inte sliten?

Angående luftningen provade jag igår att trycksätta behållaren och öppnade och stängde luftningsnippel 4-5 ggr. Tyckte de blev lite mer motstånd
Lägre ner på pedalen men inte tillräckligt för att lägga in växel för drift. Är det bara att fortsätta att lufta systemet? Tycker att systemet bör vara luftfritt efter att ha tömt och fyllt 1 dl.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1184153
Talle skrev:Så du menar att så länge man kan tryck tillbaka kolv och gaffel så är kopplingen inte sliten?
Inte utsliten i alla fall. Om tätningarna i huvudcylindern för kopplingen är slitna kan det sugas in luft "bakifrån" (pedalsidan), men då brukar det kunna (i alla fall tillfälligt) bli bra om man trycksätter vätskebehållare och pumpar sakta (en eller två ggr) med nippeln öppen. Det brukar synas ett läckage vid pedalen (stången in till cylindern) också då
av Talle
#1185317
lennarte skrev:
Talle skrev:Så du menar att så länge man kan tryck tillbaka kolv och gaffel så är kopplingen inte sliten?
Inte utsliten i alla fall. Om tätningarna i huvudcylindern för kopplingen är slitna kan det sugas in luft "bakifrån" (pedalsidan), men då brukar det kunna (i alla fall tillfälligt) bli bra om man trycksätter vätskebehållare och pumpar sakta (en eller två ggr) med nippeln öppen. Det brukar synas ett läckage vid pedalen (stången in till cylindern) också då
Som jag skrev tidigare så provade jag med att lufta systemet genom att trycksätta vätskebehållaren. Inga framgångar alls.
Har nu demontera huvudkopplingscylindern och alla tätningar ser ok ut, lite smuts/kladd i loppet. Men jag tänker byta tätningar kommande vecka och gör ett nytt försök med luftningen.

Återkommer.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1185377
Kolla då samtidigt när du monterar den att du har ett spel på 1-3 mm mellan stången från pedalen och kolven i huvudcylindern. Det sitter ett litet hål i cylindern som ska vara precis framför främre packningen, se till att det inte är igensatt.
av Talle
#1185501
Hej gått igenom alla ihåligheten och ingenting är igensatt. Spelet du nämner som ska vara 1-3mm är det vid "kulleden"? Alltså plastkolven och kolvstångens fastsättning.

Kan slangens vara ett problem? Gammal, slang som mjuknat.

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]