Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Talle
#1188942
Fick den "nya" kopplingsgaffeln idag och fått den monterad. Satt dit uttrampningslagret med men tycker att den glappar på axeln mer än original. Kontrollmätte med skjutmått och den nya har cirka 0,7 mm större diameter. Samtidigt så lossnar den lätt från gaffeln efter att jag tryckt dit hullingarna. Är det bara att byta och köpa nytt? Tacksam för hjälpen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1188971
Talle skrev:tycker att den glappar på axeln mer än original.
När det är monterat så kommer det ju ingenstans så det är nog inga problem, det ska ju vara lite fett på "grejerna" så det stabiliserar sig bättre också
av Talle
#1188975
lennarte skrev:
Talle skrev:tycker att den glappar på axeln mer än original.
När det är monterat så kommer det ju ingenstans så det är nog inga problem, det ska ju vara lite fett på "grejerna" så det stabiliserar sig bättre också

Okej, tror du det finns en risk att urtrampningslagret och kopplingsgaffeln hamnar ur position när "hullingarna" inte sitter riktigt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1189023
Sitter det fast på kulan ordentligt (skall låsas med en fjäder) så kommer det ingenstans. När växellådan, kopplingen, gaffeln med lager på "pinnen" och slavcylindern så kommer det ingenstans. Det finns ju en massa olika fabrikat av kopplingar och urtrampningslager som sinsemellan kan se olika ut, men ska dom passa 940 så ska dom passa. Däremot kan det det vara olika urtrampningslager till olika tryckplattor, så om man köper det ena eller andra för sig kan det vara att dom inte passar ihop. Men mot gaffel och växellåda ska det passa.
av Talle
#1189215
lennarte skrev:Sitter det fast på kulan ordentligt (skall låsas med en fjäder) så kommer det ingenstans. När växellådan, kopplingen, gaffeln med lager på "pinnen" och slavcylindern så kommer det ingenstans. Det finns ju en massa olika fabrikat av kopplingar och urtrampningslager som sinsemellan kan se olika ut, men ska dom passa 940 så ska dom passa. Däremot kan det det vara olika urtrampningslager till olika tryckplattor, så om man köper det ena eller andra för sig kan det vara att dom inte passar ihop. Men mot gaffel och växellåda ska det passa.
Okej, tack. Anser du att jag bör använda loctite på tryckplattans skruvar?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1189246
Jag har aldrig gjort det, men är man inte van att "dra" och inte har en momentnyckel. Så ja, det blir i alla fall inte sämre
av Talle
#1190571
Hej, nu är kopplingen bytt och systemet luftat. Växlingen funkar ok samt frikopplingen. Mätte upp att slavcylindern kolv rör sig cirka 15mm vid koppling. Ok?
Kopplingen tar långt nere, är det vanligt efter att ny koppling monterats? Tycker även att mottrycket i kopplingspedalen inte är direkt utan kommer ungefär halvvägs. Kan det vara så att det fortfarande är en luftbubbla som jäklas? Men då borde väl inte kopplingen funka?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1190757
Det "låter" ungefär som min är. Se bara till att di inte har för många mattor under pedalerna :lol: :lol: Jag fick ta bort en, sedan blev det mycket lättare att växla."Normalläget" kan bero olika faktorer men i huvudsak, när kopplingen börjar "ta" högst upp är det inte mycket kvar. Det är ju oftast lite glapp "är och var" som gör att den kanske tar lite längre ner än en ny bil.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]