Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1183196
Jag har bytt yttre vänster styrled på en Volvo 745. Efter detta vibrerar vänster hjul när man svänger. Även vid väldigt låga farter.

Till saken hör att den nya styrleden från biltema inte var riktigt lika lång som den som tidigare satt där. Detta gjorde det svårare att veta exakt hur många varv den nya skulle skruvas in. Jag mätte så gått det gick, men möjligen är det detta som medfört problemet. Har funderat om inte ett digitalt vattenpass skulle funka att mäta lutningen på fäljen med och jämföra lutningen på vänster och höger hjul(?)

Men till huvudfrågan, kan en felaktig hjulinställning göra att hjulet vibrerar på detta sätt? Det ser ut som något skakar hjulet under en halv sekund lite då och då vid svängar. Jag är tyvärr inte så bra på bilar men för att få till dessa skakningar så tycker jag möjligen att servot borde vara inblandat. Annars borde det inte kunna vibrera på detta sätt även vid krypkörning? Kraften som får det att vibrera måste ju komma någonstans ifrån. Det är som att någonting självsvänger.
#1183277
Det där med att "räkna varv" har jag aldrig litat på, det räcker att man räknar fel på ett varv för det ska bli galet. Jag tror du fått det såpass mycket fel på Toe-In så däcket "tuggar". Ett hyfsat enkelt sätt att få det något sånär rätt är att fästa ett snöre bakom bilen i höjd lagom för centrum på hjulet. Dra snöret fram till ett av framhjulen, nu ska snöret (med en distans på 6 - 7 mmpå det bakre delen av bakdäcket) ligga på samma avstånd på både främre och bakre mätpunkten på framdäcket. Du får justera med ratten tills det blir mer eller mindre exakt. När det är det så flyttar du över snöret till den andra sidan. Den ska då vara mer eller mindre exakt som första sidan. Hellre ett ytterst lite större mellanrum i framkant än ett mindre, men det rör sig om c:a 1 mm. Börja med den sidan du inte bytt styrled på för det är ju den du bytt på som ska ändras. Får du detta exakt så är det Ok att köra med, men det är noga.
Med Toe-In menas att avståndet mellan centrum på båda däcken ska vara samma. Om man mäter på insidan fälgen i centrumhöjd bakom eller framför framvagnen ska skillnaden vara 0 mm till max 2mm +. Det får alltså vara exakt samma eller lite minde framför, absolut inte större framför. Lite svårt att förklara för någon som inte vet något om detta, men hoppas du förstår vad jag menar. Om du inte får detta rätt kommer du att slita ut framdäcket på nolltid
#1185456
Tack för ditt svar Lennart! Det var nyttig info. Efter lite youtube testade att mäta toe in på detta sätt. Jag märkte dock efter lite justerande att högerhjulet också rörde på sig när jag justerade vänster. Tyvärr hade jag vid tillfället endast två pallbockar att spänna upp tråden emellan, vilket medförde att jag behövde flytta bockarna mellan höger och vänster sida för att mäta. Sedan märkte jag att måtten ändrades totalt när jag körde bilen lite kort fram och tillbaka. När måtten innan låg inom 1mm så kunde inställningen plötsligt vara 5mm fel efter att ha kört fram och sedan bak och samtidigt svängt lite fram och tillbaka. Gissar att det antingen är något glappt eller så är det gummibussningar mm som har ett sådant spel på en gammal bil?
Slutsatsen blev i alla fall att jag behövde mäta, flytta bilen, mäta igen, flytta, mäta osv. Förfarandet gjorde att mätning med snören blev lite för omständigt. Jag använde instället två måttband på golvet och mätte avståndet mellan fram och bakkant på däcken. För andra som hittar till denna tråd så tittade jag på denna film på youtube:
[youtube]
[/youtube]
Efter rätt lång tids mätande och flyttande så fick jag till ett värde som höll i sig hyfsat.
Tyvärr så försvann inte vibrationen ändå.
Jag upptäckte något nu som jag borde upptäckt redan förra gången och det är att det vibrerar även när bilen är igång och står helt still och jag vrider på ratten(!) Detta gör att jag fortfarande funderar på om det inte kan ha med servo-styrningen att göra? Filmade lite, men skakningarna syns tyvärr inte, men de hörs. Durrljudet är när däcket vibrerar.
Länk till videon:

fungerar inte när jag lägger in den på samma sätt som ovan?
[youtube]
[/youtube]
#1185487
Det skiljer "jättemycket" i Toe-in mellan upphissad bil och bil stående på marken. Du måste alltid sänka ner bilen och rulla den fram och tillbaka innan du mäter. Det måste också vara rätt lufttryck i däcken, så noga är det om det ska bli rätt. Ser på dina bilder att du verkar ha breda däck, ju bredare däck ock fälgar, desto nogrannare måste du vara.
Annars verkar du vara på rätt väg. Angående höger och vänster sida, du måst alltid ha ratten i mittläget och det gärna låsa den där. Då kan du justera höger och vänster sida oberoende av varandra, annars "strävar" det efter att ställa hjulen rakt fram även om ratten står snett.

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)