Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1181366
Tjenare.

Har problem med tomgången vid varmmotor och när man kopplar inför rödljus el liknande så sjunker RPM till 500 sträcket för att sedan hitta tillbaka upp till ~850.
Motorn är en B230FK 1995, jag har rengjort spjällhuset och justerat spjällägesgivaren enligt volvos specifikationer (med 0.10mm bladmått emellan så ska givaren ticka vid stängning och med 0.45mm bladmått ska den inte ticka) har även monterat av och rengjort tomgångsmotorn med bromsrengöring och sedan smörjt med lite wd40.

Tyvärr hjälpte inget av detta och problemet kvarstår, nu vet jag inte riktigt vad jag ska ge mig på härnäst, bilen är välservad senast i April tror jag det var med nya stift, olja, filter, m.m.
Här om dagen tänkte jag testa ta ut felkoder och se om jag fick några rapporterade fel, men tyvärr verkar mitt diagnosuttag inte fungera då lysdioden inte ville lysa alls...

Funderade lite om EGR-ventilen kan ha någon påverkan om den är dålig, eller ska/borde den kunna påverka tomgången?
Eller är det större chans att tomgångsmotorn är dålig heltenkelt?

Tacksam om ni har några tips.
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]