Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1180583
Hej!

Jag tänkte byta kondensor samt torkfilter till bilen då när jag fyllde systemet så läckte det från kondensorn. Mitt stora problem nu är att hitta rätt bland reservdelarna. Jag har inte hittat märkningen på kondensorn så jag vet inte vilket oe-nummer den har. Torkfiltret som sitter i nu har följande nummer: 6847510, dock ska det inte vara detta enligt alla kataloger och dylikt.

Om man kollar på skruvat.se samt hos lokala handlaren (AD-bildelar) ska jag ha kondensor: 6848131 samt torkfilter: 6559576.

Men enligt acdelar.se så ska jag ha kondensor: 6848751 samt torkfilter: 6847510.

Vilket är korrekt? Spelar det ingen roll?

Kondensorn som sitter i nu ser ut enligt följande:

Bild

Någon som har några tips?

Tack tack!
#1180618
Vissa näthandlare har ritningar med mått så man kan se att det är rätt. Vad gäller torkfiltret så finns det en modell numera som inte har lågtrycksnippeln (kanske därav annat nummer). Senare modeller ska ha påfyllningen på kondensorn (bara högtryck??) Har bara fyllt min 740 och då fick jag satta tillbaka det gamla torkfiltret. Köpte gas hos http://www.envirosafe.se och dom har en burk med en gasblandning som driver ut fukten ur filtret och det har funkat bra i flera år nu.
#1180654
Ta kort på ditt torkfilter så ser vi hur anslutningarna ska vara, även på kondensorns kan vara bra, jag har för mig att 1994 så bytte dom till metriska gängor på torkfilter.
Men kondensorn enligt acdelar (avantia) är full stor får den plats så kör på den, och torkfiltret är ju samma artikel nummer.
#1188120
Hakar på tråden lite.
Behöver också byta kondensor, 945 LTT 1998.

När jag söker på reg.nr på olika reservdelssidor kommer det oftast upp en bild som i första inlägget här där kondensorn är "ursågad" uppe i höger hörna.
När jag kikar in under plastkåporna på bilen så ser det ut som att kondensorn är helt rektangulär och saknar denna ursågning.

Hittar jag en kondensor på reservdelssidorna som ser helt rektangulär ut på bilderna så står det oftast att den inte finns i lager och inte är tillgänglig. Dom som finns att köpa är ursågade.
Har man ersatt de helt helt rektangulära med sådana som är ursågade uppe i hörnet tro?

I Volvos reservdelskatalog ser det ut på bilden som kondensorn är ursågad.
Min kan mycket väl vara bytt tidigare och då blivit en rektangulär modell fastän det inte är original.

Hur många olika modeller finns det egentligen och är det lätt att köpa fel?
#1188146
Det som säljs på eftermarkaden är ju det som efterfrågas mest. Olika marknader har ju Olika delar ibland. Därmed inte sagt att det inte passar. Huvudsaken är ju att den passar, inte att den ser likadan ut. På t.ex http://www.mister-auto.se står måtten på hemsidan, så det är bara att jämföra fästpunkterna med den du har.
#1188150
White skrev:Jag råder er att kolla Med Volvo vilket nummer det är på kondensorn, sen är det fritt fram att handla eftermarknads om man vill.

Gå in här: http://weblisher.textalk.se/gcp/2016012 ... Conflict=1

Slå in sidnr 1735 längst ner, tryck enter,
Detalj nr 41.
Vad betyder "W/O" ute i högerkanten?
Är det Without Turbo?



lennarte skrev:Det som säljs på eftermarkaden är ju det som efterfrågas mest. Olika marknader har ju Olika delar ibland. Därmed inte sagt att det inte passar. Huvudsaken är ju att den passar, inte att den ser likadan ut. På t.ex http://www.mister-auto.se står måtten på hemsidan, så det är bara att jämföra fästpunkterna med den du har.
Jo, men det hade varit skönt att slippa börja demontera grejor för att försöka komma åt att ta mått på den gamla kondensorn då den fortfarande sitter kvar på bilen, den är inte demonterad ännu. På nåt sätt hoppas man ju att man med dokumentationens hjälp och artikelnr skall lyckas få fram vad det är för något man skall ha.
#1188249
hakano skrev:Jo, men det hade varit skönt att slippa börja demontera grejor för att försöka komma åt att ta mått på den gamla kondensorn då den fortfarande sitter kvar på bilen, den är inte demonterad ännu.
Jo, det är sant, men som du säkert redan sett finns det flera modeller att välja på. Vissa äldre är dessutom under åren ersatta med nyare modeller, så det nummer du kan få fram till din bil kanske inte finns med längre
#1188371
lennarte skrev:
hakano skrev:Jo, men det hade varit skönt att slippa börja demontera grejor för att försöka komma åt att ta mått på den gamla kondensorn då den fortfarande sitter kvar på bilen, den är inte demonterad ännu.
Jo, det är sant, men som du säkert redan sett finns det flera modeller att välja på. Vissa äldre är dessutom under åren ersatta med nyare modeller, så det nummer du kan få fram till din bil kanske inte finns med längre
Tittar man i GCP:s katalog finns det egentligen bara ett nummer det kan vara. 9447592
Turbomodell 945 och med ett chassinummer högre än 199916.
#1234770
Kommit så långt i alla fall att kondensorn är urplockad ur bilen.

Jag hade en sådan här i min bil: http://www.mister-auto.se/sv/ac-kondens ... 6-771.html

Min kondensor verkar vara bytt ca 2006-2007. Den som satt i nu är datummärkt juni 2006. Då höll originalet 8-9 år innan den byttes ut. Sen höll den utbytta ungefär lika lång tid innan det blev dags för byte igen.

Mitt torkfilter verkar vara ett Volvo original med nr 6847510.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]