Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nivenko
#1180440
Efter att hämtat ut bilen hos verkstan hade han upptäckt ett nytt fel. Avgassystemet läcker 10 -15 cm framför katalysatorn då något typ upphängning rostat sönder. Jag ska nu fixa en sådan men vet inte vad jag ska köpa. Han beskrev det som två trianglar. Vad är benämningen för detta?
Glad sommar
Kjell
av nivenko
#1180504
Tack, ska lämna in den för detta samt byta kamrem samtidigt. En mindre roligt fel var han upptäckte ett oljeläckage pga att en packbox var var paj där växelföraren går in i växellådan. Packboxen kostade 131:- men för att byta den måste han ta isär växellådan i tre delar vilket tog flera timmar! Arbetet med kopplingsbyte, byte av alla vätskor, justering av handbroms och bakre avgassystem gick totalt på 6000:- . Jag sa till honom att han är oerhört billig med tanke på den tid han lagt ner och det är INTE svartjobb. Då sa han att hade det varit en nyare bil så hade det kostat närmare 20 papp men man måste se vad en bil är värd också samt att han inte vetat vilken arbetsinsats som krävdes. Dessutom är jag ju stamkund vilket kanske spelar in. Dessutom är han extremt noggrann och lämnar inget fuskjobb från sej. Heder åt en sådan företagare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1180543
nivenko skrev: Då sa han att hade det varit en nyare bil så hade det kostat närmare 20 papp men man måste se vad en bil är värd också samt att han inte vetat vilken arbetsinsats som krävdes. Dessutom är jag ju stamkund vilket kanske spelar in. Dessutom är han extremt noggrann och lämnar inget fuskjobb från sej. Heder åt en sådan företagare.
Var rädd om honom, sådana "växer inte på träd" idag, förmodar att det är en lite äldre mekaniker som varit med ett tag.
Angående kamremmen, tänk på att du inte behöver montera balansremmen. Den har kortare livslängd än kamremmen och då ökar säkerheten i slutet av kamremmens livslängd. Det är relativt enkelt att byta tätningarna vid kamaxlarna, vevaxel och oljepump. det gjorde jag vid förra kamremsbytet men tänkte inte på tätningarna i balansboxarna, fick påpekande på besiktningen på oljeläck nu senast så dom ska bytas nu i sommar. Det kan läcka där oavsett om balansremmen är monterad eller ej, jag har ingen på min B234F motor.
Angående avgasläckan, du skriver "typ upphängning rostat sönder". Det sitter (original) en upphängning med fjädrar som är skruvat i sprängkåpan och fjädrarna är skruvade i det främre avgasröret. Detta fäste saknas ofta helt så man tänker kanske inte så ofta på det. Det "sicnarf" länkar till är till skarven mellan katalysatorn och det främre avgasröret. Vilket det i.f.s också är vanligt att det läcker. Detta är det fäste jag menar, skarven som "sicnarf" menar sitter till höger strax utanför bilden
740.främre fäste.jpg
740.främre fäste.jpg (7.53 KiB) Visad 1037 gånger
Din bil är av samma modell som min så jag förmodar att motorstörningslampan inte är kopplad på din heller, annars hade den lyst. Du har med all säkerhet en felkod på avgasreningen som behöver nollas när felet är lagat. På min är där ingen kabel i kabelhärvan mellan boxarna och mätarbaksidan, men i kopparfolien i instrumentet är det "med".
av nivenko
#1180641
Nu går bilen som en dröm, bättre än någonsin i min ägo. Det han också gjorde var att byta ett lager i eller bakom svänghjulet samt polerade svänghjulet samt skruvade dit de prylar jag köpte på biltema idag allt detta ingick i den arbetskostnad som jag betalat. Nu återstår kamremsbyte och då även eventuellt packboxarna till balansaxelarna samt den känsliga bulten vid den nedre drevet. Har dock för mej att jag bytte alla packboxar och packningar för 2000 mil och 4,5 år sedan så det är är nog bara kamrem och bult som behövs bytas om det inte finns något läckage. Varit inne på misterauto och de har continentalremmar men det skiljer i antal kugg för mitt reg så hur många kugg ska det vara för min motor, balansremmen är borta sen länge?
En mycket lycklig ägare om än lite fattigare men nöjd med priset ändå!
Kjell
Användarvisningsbild
av lennarte
#1180670
Det sitter en länge rem på senare modeller, dom har automatisk remsträckare. Jag råkade köpa en sådan förra gången, tror det skiljer 3 kuggar eller nå't. Har en ny rem I garaget som ska bytas i sommar, en Gates PowerGrip med 164 kuggar.
av nivenko
#1180696
det är ingen automatisk sträckare på min så då bör det vara 164 kugg
. Är gates bra eller ska man satsa på SKF eller continental? När jag betalade skatten senast så var den bara 67% än tidigare och nästa år är gratis plus att jag behöver inte besiktiga. Nu börjar den bli billig i drift genom att de dyra jobben är avklarade :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1180763
nivenko skrev:När jag betalade skatten senast så var den bara 67% än tidigare och nästa år är gratis plus att jag behöver inte besiktiga
Jag fick betala nästan full skatt (slutsiffra 0) och det tog någon månad innan jag kom på varför den var billigare än tidigare......
Bilarna måste besiktigas (och vara godkända) 2018 för att få "2-årig" besiktningsperiod, vet inte om min klara det, den börjar lida av sina omkring 45000 mil. vet inte exakt för väg och trippmätare har lagt av. Har fått en massa småsaker påpekade på besiktningen dom sista åren som jag inte åtgärdat, någon av dom blir kanske en ombesiktning nästa gång om jag inte får "tummarna ur". Rent mekaniskt, motor, drivlina, bromsar, ABS, AC och allt sådant funkar perfekt och det finns ingen rost. Men inredningen "trillar sönder" blivit påkörd av en lastbil för några år sedan och gummibussningar i bakvagnen har börjat glappa.
av nivenko
#1180802
Kollade bilregistret och min ska besiktigas senast sista april 2019 så det är två år som gäller för mej så det borde vara 2019 som gäller för dej också om du besiktigat i år :-)
MVH
Användarvisningsbild
av lennarte
#1180826
Antingen beror det på slutsiffran (0) eller på att jag fick 2 anmärkningar sist, jag ska in senast sista februari -18. Har du 7 eller lägre så måste du in innan siste december jag har februari på mig. Kanske ska ta mig i kragen och besiktiga den i oktober så slipper jag till februari 2020. Eller räknar jag fel??? Det blir kanske 24 månaders intervall som på släpen, i så fall får jag vänta till februari, då blir det februari 2020. Så är det nog
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]