nivenko skrev: Då sa han att hade det varit en nyare bil så hade det kostat närmare 20 papp men man måste se vad en bil är värd också samt att han inte vetat vilken arbetsinsats som krävdes. Dessutom är jag ju stamkund vilket kanske spelar in. Dessutom är han extremt noggrann och lämnar inget fuskjobb från sej. Heder åt en sådan företagare.
Var rädd om honom, sådana "växer inte på träd" idag, förmodar att det är en lite äldre mekaniker som varit med ett tag.
Angående kamremmen, tänk på att du inte behöver montera balansremmen. Den har kortare livslängd än kamremmen och då ökar säkerheten i slutet av kamremmens livslängd. Det är relativt enkelt att byta tätningarna vid kamaxlarna, vevaxel och oljepump. det gjorde jag vid förra kamremsbytet men tänkte inte på tätningarna i balansboxarna, fick påpekande på besiktningen på oljeläck nu senast så dom ska bytas nu i sommar. Det kan läcka där oavsett om balansremmen är monterad eller ej, jag har ingen på min B234F motor.
Angående avgasläckan, du skriver
"typ upphängning rostat sönder". Det sitter (original) en upphängning med fjädrar som är skruvat i sprängkåpan och fjädrarna är skruvade i det främre avgasröret. Detta fäste saknas ofta helt så man tänker kanske inte så ofta på det. Det "sicnarf" länkar till är till skarven mellan katalysatorn och det främre avgasröret. Vilket det i.f.s också är vanligt att det läcker. Detta är det fäste jag menar, skarven som "sicnarf" menar sitter till höger strax utanför bilden
740.främre fäste.jpg (7.53 KiB) Visad 1037 gånger
Din bil är av samma modell som min så jag förmodar att motorstörningslampan inte är kopplad på din heller, annars hade den lyst. Du har med all säkerhet en felkod på avgasreningen som behöver nollas när felet är lagat. På min är där ingen kabel i kabelhärvan mellan boxarna och mätarbaksidan, men i kopparfolien i instrumentet är det "med".