Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halvar89
#1180223
Hejhej! Nu är då så att jag vill ha lite mer ljud på avgassystemet. Jag testade Med att ta bort ljuddämparen som sitter längst bak och ersatte dämparen med ett rör, vart inte direkt någon stor skillnad på ljudet. Antar att den andra dämparen är den som gör de mesta av jobbet(även katalysatorn men den får sitta kvar) Men jag har kikat på vad som behövs göra och från dämparen i mitten gör det en 90 graders sväng uppåt som sedan går till kröken över bakaxeln, hur ska jag lösa problemet lättast med att byta ut mittendämparen till ett rör? Är det lättare att ta ett rör och en 90 graders böj muff och sätta ihop det, eller köpa en krök som går över bakaxeln som inte har denna böj? Eller hur har ni löst det? :)

Detta är då de jag vill byta
volvo_740_1986_avgas_mellandmpare.jpg
Avgasrör
volvo_740_1986_avgas_mellandmpare.jpg (18.97 KiB) Visad 1063 gånger
#1180236
För många år sedan bodde jag på landet. Då hade jag en Peugeuot (Stavas det så?) Jag körde dagligen på en väg, kanske från början anlagd för häst och vagn? Hursomhelst, mittryggen på den vägen tog i en ljuddämpare mitt under bilen och det ställde till besvär. Just den ljuddämparen var lite mindre, men ändå den lägst sittande delen av bilen förutom hjulen. Jag köpte då en ny avgasrörbit som jag fick såga ut en raksträcka på, lika lång som ljuddämparen (plus en liten marginal på några centimeter) och med passande diameter. Sedan var det bara att ta av ljuddämparen och sätta dit rörbiten i stället. Avgassystemet var relativt nytt så jag gav bort ljuddämparen och övriga rörbitar till en bekant som hade lite "hopplockade delar" till sina bilar. Han fick säkert nytta av den någonstans? Rörbiten som jag köpte var helt säkert inte avsedd för just Peugeuot, men diametrarna stämde mot varandra och färska rörklämmor fick hjälpa till. Men det viktiga var en passande raksträcka på röret och en sympatisk och förstående bildelshandlare hjälpte mig med detta.
Så ta bort första ljuddämparen. Biltema säljer rör i olika dimensioner. Köp ett rakt rör, minst lika långt som den aktuella ljuddämparen och i passande diameter. Köp också eventuellt någon avgasrörpasta, eller om det heter avgasrörtätning? I alla fall något "klet" som man kan använda för att täta med. Det härdar när det blir varmt. Köp också på dig ett antal passade rörklämmor, t.ex två på varje sida av röret.
Bilprovningen hade aldrig någon åsikt om detta.
#1180278
SA4AQS skrev:Åk till biltema leta upp ljuddämparen du ska ersätta lägg den på golvet och sen är det bara att plocka ihop lösa delar som matchar böjar och längd.
Ja får nog ta och göra de, måste bara ta tag i att köra 12 mil till närmsta biltema först :roll: :wink:
#1180391
halvar89 skrev:
SA4AQS skrev:Åk till biltema leta upp ljuddämparen du ska ersätta lägg den på golvet och sen är det bara att plocka ihop lösa delar som matchar böjar och längd.
Ja får nog ta och göra de, måste bara ta tag i att köra 12 mil till närmsta biltema först :roll: :wink:
Dom flesta reservdels/tillbehörs butiker (AD-Center, Mekonomen o.s.v) har detta. Så det finns kanske på närmare håll.

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]