Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tvatte
#1180161
tja! har en volvo 965 och funderar på att sätta i en t6 från s80 o min fråga är om original växellådan m90h klarar av en chippad t6 (321hk 456 Nm) eller om jag måste svesta på en bmw låda eller liknande?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1180162
Om du använder en m90h2 från x90 håller det bra. (Eller svetsar en m90h) Jag körde ett par tusen mil med en h2 i min 960 t5, men då var lådan ny när jag monterade den. Ska du burna på 4an ska du köpa den biffigaste bmw-lådan du bara kan hitta, och en RIKTIG koppling. Min slirade ibland trots sachs 707, det var precis på gränsen.
av tvatte
#1180165
okej då köper jag nog en kraftig bmw låda direkt för ja funderar på o trimma t6 upp till 500 hk typ och man vill ju leka lite med den o inte bara köra lugnt :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1180283
En M90 kommer leva farligt. Det kan gå, men marginalen är liten. Och har man inte en M90 liggandes så är det lika bra att köpa en omsvetsad låda direkt. Sen beror det ju en del på vad man ska använda bilen till, däck och chassie också.
av Arne
#1180365
Ska du ha 500 hk så är det nog en BMW låda som gäller. Bakaxeldelar.se brukar ha sådana med Volvo vitmotor sprängkåpa svetsad mot BMW lådan.
av tvatte
#1180579
Okej men ja har hört att en zf låda ska hålla bra men att den ligger på mycke högre varv än m90in? Finns det nån annan bmw låda som inte varvar lika mycket men ändå klarar 500+ hk? :)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1180679
Så länge du inte byter utväxling i bakaxeln så kommer varvtalet ligga högt. BMW kör med helt andra bakaxelutväxlingar än vad Volvo i regel gör. Sen skiljer det väl lite beroende på om det är en 5 eller 6-växlad låda, men i slutänden så lär du räkna med att byta utväxling.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]