Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1180026
Hej.

Jag har en 740 som dör rätt som det är när jag kör och sedan är den svårstartad.

Verkstan har kommit fram till att den inte får någon gnista när detta händer och bytt Fördelaren men det fungerar fortfarande inte så dom bytte tändspolen och även det funkade inte.

Nu bytte dom Tändmodulen och det funkade givetvis inte det heller.

Någon här som har någon idé?
397019-3754800.jpg
397019-3754800.jpg (89.91 KiB) Visad 378 gånger
Mvh Fredrik
#1180220
När den inte får tändning, kolla om pumpen går när startmotorn går, om inte kika om den går att bygla igång. Om den inte funkar när detta händer och den går igång vid bygling är det databoxen på passagerarsidan som är vajsing på. Om detta inte är fallet så kolla när du försöker starta den om varvräknaren hoppar lite. Om det inte hoppar så är det kamaxelgivaren som har gett upp i fördelaren, om fallet ligger att du har en 88 med lh2.2(88a utan felsökning)
#1180237
halvar89 skrev:När den inte får tändning, kolla om pumpen går när startmotorn går, om inte kika om den går att bygla igång. Om den inte funkar när detta händer och den går igång vid bygling är det databoxen på passagerarsidan som är vajsing på. Om detta inte är fallet så kolla när du försöker starta den om varvräknaren hoppar lite. Om det inte hoppar så är det kamaxelgivaren som har gett upp i fördelaren, om fallet ligger att du har en 88 med lh2.2(88a utan felsökning)
Vilken pump menar du? och vad menar du med bygla?

kamaxelgivarn byttes samtidigt som fördelaren hela den är bytt.
#1180396
Det sitter ett relä i elcentralen (det vita till vänster bakom säkringarna) som kan strula och som ska se till att (bl.a) bränslepumparna får ström. När man misstänker att det kan vara fel på pumpen/pumparna kan man ta bort det reläet och "bygla" det, d.v.s man dar bort reläet och kollar på siffrorna som står på reläet och också i sockeln och sätter en kabelstump mellan 30 och 87/2 i sockeln. Då ska båda pumparna gå om dom är riktiga. Man kan ganska enkelt ta bort facket ovanför askkoppen, askkoppen och lossa en spärr på var sida på elcentralen. Sedan kan man dra ut hela den och kommer åt bättre och kan vända den uppochner och bygla på undersidan. Detta är bara ett test för att se om pumparna fungerar, det går inte att köra så. Kom ihår att båda pumparna ska gå (en i tanken och en under golvet vid förarsätet). Detta relä kostar inte så många kronor så det kan vara värt att "kosta på" ett nytt sådant. Det är inte ovanligt att det är fel på det efter några år.
#1180424
Men den får ju ingen gnista enligt verkstan och då har väl inte det med soppapumparna går?
#1180550
VolvoLarry skrev:Men den får ju ingen gnista enligt verkstan och då har väl inte det med soppapumparna går?
Om detta relä "felar" fungerar varken bränsle eller tändning. Om pumparna inte fungerar när man "kör" på starten men dom fungerar när man byglar, är detta relä kass. Det är (som jag skrev) så pass billigt (och förhållandevis ofta fel på) att man kan byta det rent "säkerhetsmässigt". Hjälper detta inte får man fortsätta, men då vet man att bränslerelä, pumpar är Ok och kan söka vidare på tändningssidan. Det är ganska vanligt att att det är jordfel vid slutsteget/tändmodulen eller att den blir överhettad p.g.a fel monterat. Är det kollat att säkring 1 är Ok, det händer att det är dålig kontakt där. Här är ett elschema för tändsystemet. Som synes är där kopplingar mellan tänd och bränsleboxen som gör att fungerar inte det ena, fungerar inte det andra. Hittade ingen information om exakt vilket tändsystem det är, men det är med Hallgivare så jag tror det ska vara det rätta
Täntdsystem B230F.gif
Täntdsystem B230F.gif (159.28 KiB) Visad 376 gånger
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]