Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zappafan
#1178826
Har ärvt farsan -94 940 som gått 14000 mil bytt lite slitgrejor genom åren, nu har den fått för sig att gå som man hade rullkam i motorn då den är varm, har då fått tips om bla. att insugningpackning kan ha gett sig (har inte provat med startgas än..) är det vanligt fel? bra avgasvärden ,bytt tändstift,bränslefilter,luftfilter,tändkablar,fördelare,rotor (kvalitetsgrejor..)
Användarvisningsbild
av Zappafan
#1178834
Jovisst, men en del av grejorna man bytt tyckte man det var dags för hursomhelst, däremot hade då inte jag hört om det med insugningspackningen förut...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1178944
Det är inte alltid man hittar läck på insugssidan med startgas. Om man sprayar på en läcka så höjs motorvarvet, men det gäller att "träffa rätt". Jag fick bättre tomgång när jag spände skruvarna till insuget (vid 4.ans cylinder). Sedan var jag tvungen att ta bort insuget ändå (byta oljefällan) och då såg man tydligt en lite större läcka till 4-ans cylinder och två mindre på andra ställen. Jag hade då sprayat (vid flera olika tillfällen) c:a en och en halv burk utan att hitta något. Man måste nog "träffa" rakt på för det ska märkas, och det är inte alltid lätt. Du kan ta ut felkoder på bränsle och tändsystemen, om det är tjyvluft så kan det bli felkod på Lambdaregleringen. Eftersom det inte blivit "påbackning" vid besiktningen så är det kanske inte så mycket att det genererar felkod, eller han problemen börjat efter besiktningen. På -94-an sitter det väl Puls Air har jag för mig och då kan dom ventilerna läcka. Det är i alla fall inte så ovanligt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1178993
Även om värdena är godkända kan man se åt vilket håll det "lutar", sedan kan det kanske vara lite problem med tomgångsmotorn. Om motorn "går snålt" t.ex så kan CO och HC vara väldigt lågt och Lambda värdet högt. Men ändå ligga inom värdena. Du kan ha en EGR-ventil också, om den läcker igenom kan det påverka tomgången. Den kollas inte längre på Bilprovningen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1179155
Zappafan skrev:CO: 0 CO2500: 0
HC: 53 Lamba: 1,01
Helt klart bra värden, hade Lambdan vart högre kunde man misstänka att den går lite magert
Om det läcker igenom avgaser i EGR-ventilen så borde det inte påverka dessa värden, det är ju redan förbrända avgaser den "får i sig" igen. Men motorn protesterar. Jag är lite osäker här för det är länge sedan jag sysslade med EGR. Och jag vet ju fortfarande inte om du har en EGR-ventil
av NilsO
#1179184
Zappafan skrev:nu har den fått för sig att gå som man hade rullkam i motorn då den är varm
Hur går motorn när den går som om den hade rullkam?
Användarvisningsbild
av Zappafan
#1179241
Orolig tomgång, lite rumptdumpti som en vassare v8 brukade låta.. :D
har inte kollat men nog sitter det väl EGR ventil på en -94:a?
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar